Citroën tør å lage særpreg inne i bilene sine   dette dashbordet er absolutt ikke noen A4 løsning.
Citroën tør å lage særpreg inne i bilene sine dette dashbordet er absolutt ikke noen A4 løsning.

2014 Citroën C4 Picasso: Dette er faktisk en helt vanlig familiebil

Citroën synes man skal ha det moro bak rattet på flere måter.

De franske bilprodusentene har tradisjonelt hatt godt tak på store familiebiler og etter hvert flerbruksbiler.

I den siste klassen har Renault Scenic vært en liten pioner – men Citroën har også hatt et bra tak på kundene som trenger mange seter, fleksibilitet og god plass.

Del med Facebook-vennene dine

Ny front

Nå har de akkurat vist andre generasjon av smarte C4 Picasso. Og her er det tydelig at Citroën ønsker å gi målgruppa en bil som ikke bare er praktisk – men som faktisk også ser ganske tøff ut.

Det starter foran, med en front som viser Citroëns nye designspråk. LED-lysene er plassert over lyktene, og danner en markant stripe sammen med logoen i midten. Her er det lys i tre "etasjer".

Denne fronten kommer du til å få se mer av - i flere variasjoner. Dette er nemlig en del av Citroëns nye designspråk.
Denne fronten kommer du til å få se mer av - i flere variasjoner. Dette er nemlig en del av Citroëns nye designspråk.

LES OGSÅ: Går lyset? Det kan bli kjempedyrt

Mye glass

Frontruta er trukket helt opp på taket og Citroën har brukt mye glass, feltet bak bakdørene er med på å gi særpreg.

Bak er det litt mer anonymt, blant annet minner baklyktene mye om VW Golf, det er vel neppe helt tilfeldig.

LES OGSÅ: Så lekker kan en SUV være

Digital-faktor

Men hva med det indre? Det er jo det som tross alt er det viktigste på biler som dette. Jo, her lover Citroën mer fleksibilitet og mer luksusfølelse enn i forgjengeren.

Bilen har også vokst, nå sluker bagasjerommet hele 630 liter hvis du skyver baksetene helt fram. Smart når du trenger ekstra bagasjeplass og kan nøye deg med begrenset beinplass i baksetet.

Citroën går fortsatt for midtstilt instrumentering og her er det høy digital- og gadgets-faktor. Du kan også skreddersy bilen med mye avansert utstyr.

C4 Picasso har tre separate bakseter, som alle kan skyves i lengderetningen. Det gir verdifull fleksibilitet. Sjuseters-versjon Grand Picasso kommer ikke før til neste år.
C4 Picasso har tre separate bakseter, som alle kan skyves i lengderetningen. Det gir verdifull fleksibilitet. Sjuseters-versjon Grand Picasso kommer ikke før til neste år.

Apropos digitale instrumenter – denne var tidlig ute!


Blir lettere

C4 Picasso er bygget på PSA-konsernets nye plattform kalt EMP2. Den skal danne utgangspunkt for mange modeller fra både Peugeot og Citroën framover.

Denne skal sørge for å presse produksjonskostnadene, bilene blir også lettere. For C4 Picassos del er det snakk om 140 kilo ned i forhold til dagens modell.

Grand kommer senere

Bilen skal være på vei ut i markedet allerede til sommeren.

Da snakker vi altså femsetersutgaven. Grand Picasso med sju seter er nok den utgaven de fleste kundene vil velge, den kommer ikke før til neste år.

LES OGSÅ: Eierne skryter Grand Picasso opp i skyene

Citroën har brukt mye glass og også mye krom i det utvendige designet. Det gjør at nye C4 Picasso absolutt skiller seg litt fra mengden.
Citroën har brukt mye glass og også mye krom i det utvendige designet. Det gjør at nye C4 Picasso absolutt skiller seg litt fra mengden.

LES OGSÅ: Sjuseter til 50.000 kroner – sjekk denne!