Audi A3 sportsedan: Audi lanserer "Kina-modell" i Norge

Er dette starten på en ny biltrend her hjemme?

Sportsedan kaller Audi nykommeren som dukker opp i september.
Sportsedan kaller Audi nykommeren som dukker opp i september.

Til tross for at 4-dørs sedaner knapt nok selges her hjemme i Norge, så er de kompakte sedanene faktisk verdens største markedssegment.

En så stor bilprodusent som Audi sitter selvfølgelig ikke på gjerdet og ser på noe slikt og lanserer derfor den helt nye Audi A3 Sportssedan for å få sin bit av kaka. Den nye A3-utgaven kommer i september.

Det er særlig de store markedene i USA og Kina som etterspør disse bilene, men den kommer altså til lille Norge også.

Kan dette bli den nye biltrenden her hjemme også? Det får tiden vise...

Uansett: Audi A3 Sportslimousine blir med det den tredje modellvarianten i den nye A3-familien.

Med den nye Audi A3-modellen tar Audi steget inn i verden største markedssegment; de kompakte sedanene.
Med den nye Audi A3-modellen tar Audi steget inn i verden største markedssegment; de kompakte sedanene.

Les også vår test av Audi A7 her:

Nye Audi A3 kom på markedet i fjor høst, og nå på ettervinteren ble 5-dørsversjonen, Audi A3 Sportback, lansert.

Det nye familiemedlemmet, Audi A3 Sportslimousine, skiller seg fra sine søsken med et design som henter linjer både fra en coupé og en sedan. Linjene i karosseriet er skarpere og hjulbuene tydelig markerte. Profilen på hekken er markant, med en spoiler integrert i bagasjelokket.

Panseret, støtfangerne og luftinntakene har også egne linjer som skiller seg fra de øvrige A3-modellene.

Bilen er også 11 mm bredere og 9 mm lavere enn 5-dørsversjonen
Bilen er også 11 mm bredere og 9 mm lavere enn 5-dørsversjonen

Den nye 4-dørsvarianten har samme akselavstand som Audi A3 Sportback, 2,64 meter, men lengden er økt med 15 cm til 4,46 meter. Bilen er også 11 mm bredere og 9 mm lavere enn 5-dørsversjonen. Den økte lengden gir plass til et rommelig bagasjerom på 425 liter.

Den nye Audi A3-modellen kommer med tre motorer til å begynne med. Tekniske data for disse er:

Motor:

Hk:

Moment:

0–100 km/t:

Toppfart:

Forbruk:

CO2-utslipp

1,4 TFSi

140 hk

250 Nm

8,4 sek

213 km/t

0,47 l/mil

109 g/km

1,8 TFSI

180 hk

250 Nm

7,3 sek

232 km/t

0,57 l/mil

135 g/km

2,0 TDI

150 hk

320 Nm

8,4 sek

213 km/t

0,42 l/mil

108 g/km

Les også: Audi – fra raring til luksusbil


Avhengig av motor, leveres bilen enten med en sekstrinns manuell girkasse eller S-tronic automatgir. Den nye 1,4 TFSI COD motoren er bygget på ny motorteknikk. Ved moderat kjøring går to av de fire sylinderne i dvale (Cylinder on Demand), dermed reduseres forbruket. De samme to sylinderne vekkes så lynraskt når behovet melder seg. Føreren skal oppleve dette som helt sømløst.

S3 råtass

Toppmodellen blir Audi S3 Sportslimousine med 300 hk. En råtass!
Toppmodellen blir Audi S3 Sportslimousine med 300 hk. En råtass!

Både motor- og giralternativene vil bli flere, og kort tid etter lanseringen av den nye sportslige modellvarianten lanseres også toppmodellen, Audi S3 Sportslimousine. Under panseret her finner man en 2-liters TFSI motor på 300 hk / 380 Nm. Nok til å sende bilen fra 0–100 km/t på bare 4,9 sekunder.

Designen på den nye A3-modellen understrekes med aluminiumsfelger i størrelse opp til 19". Sportsunderstellet i Ambition-utgaven og S-line senker bilen med opp til 25 mm. Det elektroniske stabilitetsprogrammet ESC inkluderer også en elektronisk differensialsperre. Ved høy hastighet gjennom svinger bremses det indre forhjulet noe, slik at understyringen minimeres og veigrepet forbedres.

Hvorvidt Audi vil lykkes der Opel Astra, Ford Focus og Mazda 3 og mange andre ikke klarer å selge sine sedanmodeller, gjenstår dog å se.

Prisen på den nye Audi A3 modellen er foreløpig ikke klare.

Les vår test av Audi A3 her: