– Klart en entusiast får traumer av å eie en slik bil

Thomas kjøpte bil av faren sin – det skulle han kanskje ikke ha gjort.

Thomas trodde han gjorde et trygt og godt kjøp da han overtok bilen til faren sin   slik har det ikke helt blitt ... (Foto: Privat)
Thomas trodde han gjorde et trygt og godt kjøp da han overtok bilen til faren sin slik har det ikke helt blitt ... (Foto: Privat)

Innleggene strømmer inn etter at vi i Broom gikk ut med oppfordringen: Fortell oss hvorfor akkurat du fortjener å bli påspandert årsavgiften.

Vil du være med? Da må du sende e-post med en begrunnelse og bilde av bilen din til redaksjonen@broom.no.

En av dem som allerede har sendt inn er Thomas. Her er hans historie:

Del med Facebook-vennene dine

Kjøpte fra far

For et par år siden kjøpte jeg min fars Volvo v70 D5 2004. En bil som jeg ikke hadde noen betenkeligheter med å kjøpe, da den siden den var ny har fungert bra, bortsett fra noe smårusk som ble fikset på garantien.

Det startet første gang jeg hadde bilen på service. I god V70-tradisjon måtte lenkearm og endeledd på høyre side byttes, samt bremseklosser bak.

Med den usmakelige prisen dette kom på, bestemte jeg meg for å slutte å bruke verksted, men fikse bilen selv. Jeg jobber nå som lokomotivfører, men er utdannet bilmekaniker, og har fin plass til å skru.

LES OGSÅ: Så farlig kan det være å krasje gammel bruktbil


To dager i garasjen

Kort tid etter dette verkstedbesøket, oppdaget jeg at dieselvarmeren hadde sviktet. Undersøkte prisen på dette hos et uavhengig verksted, og jeg måtte belage meg på 12.000–15.000 kroner. Ikke aktuelt.

Da ble det to dager i garasjen med skruing, demontere fronten på bilen for å få ut webastovarmeren. Forbrenningskammeret måtte byttes, som jeg gjorde selv, men bilen måtte inn på Volvo-verksted for å oppdatere software på dieselvarmeren.

LES OGSÅ: Spar tusenlapper – skift bremser selv!

Ikke oppløftende nyheter

Etter å ha kjørt bilen en stund, begynte jeg å høre en romlelyd fra området rundt registeret. Etter nærmere undersøkelser fant jeg ut at kompressoren til AC-anlegget var defekt, og måtte byttes.

Da jeg ikke fikk direkte oppløftende nyheter om pris på verksted for dette heller, så var det bare å kjøre Volvo'n inn i garasjen og finne fram verktøyet igjen. Fikk gjort jobben selv, men bilen måtte inn på verksted for å tømme og fylle AC-anlegget.

"Kontakta verkstad"

Så begynte det til tider å lyse en mystisk tekst i displayet i Volvoen, og av de 163 hk var det maks 50 igjen.

"Kontakta varkstad" sto det. Ikke f ...

Så var det bare å kjøre møkka tilbake i garasjen og sette på kaffen. Men det er ikke lenger bare å blåse rein dysene på forgasseren når bilen fusker gitt! Måtte kjøpe meg eget diagnoseverktøy til 3000 kroner. Tenkte at med denne bilen får jeg bruk for det flere ganger, så det er bare å kjøpe med en gang. Men diagnoseverktøyet fungerte meget bra. Jeg klarte å spore opp feilen som var i forbindelse med et sprukket luftfilterhus og en del rusk i luftmengdemåleren.

LES OGSÅ: Her er det vel noe som ikke stemmer helt?

Romlelyd

Nå tenkte jeg bilen måtte begynne å oppføre seg ordentlig. Feil! På campingtur til Danmark med min gravide samboer begynte jeg å høre en romlelyd på høyre side foran på bilen.

Og – som jeg mistenkte – hjullageret måtte byttes. Da ferien var på hell, satset jeg på at jeg kom meg hjem til Gjerdrum med dette lageret og det gikk heldigvis bra. Så bar det tilbake til garasjen igjen og mer skruing.

LES OGSÅ: Dette er drømmegarasjen

Renne olje

Så, her for en liten stund siden, skulle jeg bytte olje og oljefilter. Og med det samme jeg var under bilen tok jeg et lite overblikk. Da skimtet jeg noe rart! Rust på et rør fra girkassen til oljekjøleren.

Og da jeg pirket litt på dette røret med bare fingrene, begynte det å renne olje. Så det sier det seg selv at det bare var å gå inn i garasjen igjen.

Hyene etter kjærlighet

Nå har vi fått en sønn, men Volvoen krever fortsatt sin del av oppmerksomheten. Denne bilen er som en hyene etter kjærlighet, for nå i det siste har jeg kjent en ganske skarp og urovekkende lukt av kjøleveske i kupeen – så jeg er redd varmapparatregisteret lekker.

Men det kommer jo selvfølgelig i tillegg til normale servicekostnader, registerreim, defekt bakrutevisker, nye vinterdekk og nye bremseskiver foran som forståelig nok må byttes etter de 180.000 km som denne rullende ekteskapsbryteren har gått.

LES OGSÅ: Se hva som dukket opp i boligannonsen

Kjøpte en bil til!

Men det er klart en bilentusiast får traumer av å eie en sånn bil. Ikke få netter har jeg drømt om gåen toppakning eller havarert automatkasse på familiens planlagte campingtur som forhåpentligvis går til Italia til høsten. Derfor gjorde jeg det eneste fornuftige en mann kan gjøre i en sådan situasjon. Jeg kjøpte en bil til! En god gammel Toyota Landcruiser, 1997 modell.

Det er jo klart at en Landcruiser av fin årgang trenger litt mer omtanke og kjærlighet enn en ny bil, men jeg er sikker på at vi kommer oss til Italia. Mvh. Thomas

LES OGSÅ: Disse bilene gir deg færrest bekymringer

Vil du også være med i konkurransen? Send e-post med en begrunnelse og bilde av bilen din til redaksjonen@broom.no.

Bruktbilene fra helvete – de kan du lese mer om her