Tung last og ubehagelige seter til bare to passasjerer gjør at Johan Christoffer Emblemsvåg parkerer firmabilen sin på jobb heller enn å bli beskattet for privat kjøring, i og med at han kjører innom barnehagen til og fra jobb. Nå går han til aksjon for å forbedre regelverket. (Foto: Privat)
Tung last og ubehagelige seter til bare to passasjerer gjør at Johan Christoffer Emblemsvåg parkerer firmabilen sin på jobb heller enn å bli beskattet for privat kjøring, i og med at han kjører innom barnehagen til og fra jobb. Nå går han til aksjon for å forbedre regelverket. (Foto: Privat)

Elektriker-bilen skattlegges like mye som en flott stasjonsvogn

Nå starter Johan Facebook-aksjon for mer rettferdige firmabil-regler.

Miljø er et stikkord i de fleste sammenhenger i dag. Da er det merkelig at skattereglene for firmabiler gjør at mange må kjøre lange omveier, og bruke mye ekstra tid i forurensende bilkøer for å hente og levere barn i barnehagen, mener Johan Christoffer Emblemsvåg.

Nå har han startet gruppen ”Vi som vil ha nye firmabilregler nå” på Facebook, og håper på nok støtte til at politikerne oppfatter problemet.

Og, siden det er et valgår; at de også gjør noe med det.

Urimelig skattegrunnlag

Emblemsvåg bor i Søgne, og arbeider som elektriker i Kristiansand. Som arbeidsbil har han en VW Transporter med 102 hesters motor. Dessuten har han en sønn på 3 år som går i barnehage.

Og det er disse to tingene i kombinasjon som fører til utfordringer for Johan – og mange andre håndverkere i samme situasjon.

Les også: Nye Mercedes A-klasse ble årets firmabil 2012

– Siden Transporteren er både tung og har stor motor og stort utslipp er den kostbar i innkjøp, og dermed svært kostbar å skatte av for privat bruk. Med en normal elektriker-lønn på 430.000 kroner i året, skatter man 3.300 kroner i måneden, det samme som av en bra stasjonsvogn i Mondeo- eller V50-klassen, forteller han.

Og deri ligger også utfordringen hans – for mange som har slike firmabiler ser ikke noe urimelig i å bli beskattet tilsvarende, da bruksverdien på disse bilene er en helt annen.

Lavere bruksverdi enn en personbil

– Man må huske at de bilene er langt mer anvendelige i privat bruk. Min Transporter er nedlesset av tungt utstyr, og har ett normalt sete for føreren og to svært ubehagelige seter for passasjerer. Dermed blir det ikke aktuelt å bruke en slik bil privat mer enn til å utføre ærend på vei til og fra jobb, påpeker han.

I underkant av 600 mennesker har klikket
I underkant av 600 mennesker har klikket

For det er når treåringen skal hentes og leveres i barnehagen på vei til og fra jobb at problemet starter – i hvertfall hvis man vil oppføre seg ordentlig, og ikke risikere problemer med skattevesenet.

Les også: Her snakker vi firmabil med skikkelig patina

– Det sies at det ”går bra” hvis det er snakk om veldig korte avstander, men hvem tør vel å ta sjansen på det på et slikt grunnlag. Ikke jeg, i hvertfall, sier Emblemsvåg, som i mangel på en bedre løsning kjører privatbil til og fra arbeidsgiveren, og har firmabilen parkert der.

Da har han gjort så godt han har kunnet for å holde seg innenfor regelverket, til tross for at han strengt tatt også bryter reglene dersom han kjører innom en butikk for å kjøpe matpakke i løpet av arbeidsdagen.

Del med Facebook-vennene dine!

Omveier og køkjøring

– Å ha arbeidsbilen nattparkert hos arbeidsgiver hadde heller ikke vært noe problem hvis jeg skulle innom der hver morgen og ettermiddag. Men siden vi håndverkere stort sett har alt vi trenger i bilen er det mer hensiktsmessig å reise rett til arbeidsstedet hver dag. Å kjøre innom jobben for å bytte bil først blir i de aller fleste tilfeller en omvei, forklarer han.

Les også: Plutselig hadde firmabilen fått en annen bils heftelser

Han har ikke regnet på verken hvor mange kilometer eller hvor mye ekstra tid han bruker på dette, men en god del ekstra blir det. Og mye av tiden tilbringes i kø, som gjør at han må ut enda tidligere på morgenen og kommer forbi barnehagen for å hente junior enda senere på ettermiddagen.

Ergo blir også fritiden skadelidende av det firkantede systemet.

GPS gir løsningen

– Men hva er løsningen?

– Alt hadde vært løst om man kunne skatte for fordelen av hver kjørte kilometer privatkjøring, og ikke bare beregnet totalt av nybilverdien, som i dag, uavhengig av om man snakker om en femseters familiebil eller en tungt lastet varebil, som er langt mindre hensiktsmessig for privatkjøring, sier han.

En håndverkerbil som fungerer som verktøykasse kan uansett aldri
  bli noen fullverdig familiebil, selv om den koster mye i innkjøp, påpeker
  Emblemsvåg. (Foto: Privat)
En håndverkerbil som fungerer som verktøykasse kan uansett aldri bli noen fullverdig familiebil, selv om den koster mye i innkjøp, påpeker Emblemsvåg. (Foto: Privat)

Så langt har han fått svar fra Høyre, som anerkjenner problemet men er redd for å lage løsninger som kan misbrukes. Og han har funnet ut at Fremskrittspartiet tidligere har tatt opp saken med et forslag til løsning basert på kjørebok – et forslag som også ble nedstemt.

Les også: Morten kjører firmabilen sin på tran

Håp i et valgår?

– Men det er fullt mulig å få til det uten å åpne for misbruk. De aller fleste i min bransje i dag har både navigasjon og GPS-baserte kjørebok-systemer i bilene der man til og med kan logge private turer bare ved å benytte en app på telefonen, sier Emblemsvåg, som håper at flere vil hjelpe til for å presse frem politiske initiativ i saken.

Selv er han full av lovord overfor sin egen arbeidsgiver, som ser problemet og forsøker å legge til rette for gode løsninger. Nå kommer han til å kjøpe sin egen arbeidsbil og kjøre på regning.

– En bedre løsning enn å bli beskattet for firmabilen, men fremdeles ikke optimalt dersom det for eksempel skjer noe med bilen. Derfor kommer jeg til å fortsette å engasjere meg i denne saken, lover elektrikeren i Søgne.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Obamas bil selges - "grunnet overgang til firmabil"?