Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo. Vi er på utkikk etter stasjonsvogn, men trenger ikke og vil ikke ha en av de største, helst ikke noe alle andre kjører rundt i heller. Biler som Mondeo, Passat og Avensis er dermed utelukket. Den saueflokken er stor nok som den er!

En bil jeg er veldig nysgjerrig på er Jaguar X-Type stasjonsvogn. Med dieselmotor koster den faktisk mindre enn mange av dusinbilene. Har også sett på en 2,5 V6 med firehjulstrekk, virker som en svært attraktiv bil. Nå har jeg lest rundt flere steder at denne bilen ikke blir sett på som en ekte Jaguar. Hva kommer det egentlig av? Hilsen Øyvind.

Benny svarer:

Hei Øyvind. Liker utgangspunktet, det er bra at noen ønsker å tenke litt utradisjonelt og vil kjøpe noe ikke "alle andre" har.

Jaguar X-Type er helt klart en slik bil. For Jaguar Norges del var den en skikkelig bestselger, men likevel er og blir den en nisjebil. Her har det forresten også kommet inn en god del eksemplarer som bruktimport, så det er bra med biler å velge mellom.

Men til spørsmålet ditt. Ja, X-Type har alltid hatt rykte på seg for å ikke være en "ekte" Jaguar.

Årsaken til det er veldig enkel. Ford som den gangen eide Jaguar, hadde store ambisjoner og ønsket å gjøre Jaguar til en volumprodusent. Problemet var bare at de ikke var villige til å ta de store investeringene en slik strategi krever.

I stedet valgte de noen skikkelige innersvinger.

X-Type deler for eksempel veldig mye av teknikken med forrige generasjon Ford Mondeo. På den måten klarte Jaguar å holde utviklingskostnadene nede. Men samtidig ga det bilen en trang fødsel.

Når ambisjonen var å konkurrere med BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse, klang det ikke spesielt bra at mye under skallet var hentet direkte fra en Mondeo. I dette segmentet er kjøperne både kritiske og fort litt snobbete. Og X-Type fikk ord på seg for å være "bare" en kamuflert Mondeo.

Gjør et import-kupp på Jaguar – les mer her:

En liten godbit

Dermed bommet man litt på den ønskede kjøpegruppa – og det er nok også riktig å si at mange Jaguar-entusiaster så med stor skepsis på dette prosjektet.

I ettertid er det lett å se at Ford tok for lett på dette. X-Type ble aldri noen storselger og var nok heller negativ for Jaguars merkevare – enn styrkende.

Men amerikanske bilprodusenter har dessverre en lei vane med å tro at det går an å komme unna med litt for lettvinte løsninger. Forleden skrev vi om Saab 9-7X – også den et veldig godt eksempel på at man ikke skal undervurdere kundene.

Men jeg har ingen problemer med å anbefale X-Type. Den har mange styrker, blant dem et lekkert design, både utenpå og innvendig. Prisene er også hyggelige på bruktmarkedet. I praksis er nok dette en bil som går under radaren hos mange, dermed er det mulig å sikre seg et pent eksemplar, til veldig hyggelig pris.

Rimeligste X-Type stasjonsvogn akkurat nå, får du faktisk så vidt under 100.000 kroner. Det er en dieselutgave som ikke har gått mer enn 132.000 kilometer.

Utgaven med V6 og firehjulstrekk er en liten godbit – og veldig riktig "Norges-bil". Da får du både bra med krefter og god fremkommelighet – i en bil som skiller seg litt ut fra mengden.

Så da blir spørsmålet hvor viktig dette med "ekte" Jaguar eller ikke blir for deg, lykke til med valget!

Utrolig mye bil for pengene – les mer om X-Type 2,5 AWD her


Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 10 varebil – dette er de aller beste

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: