For skandinavisk? Det menner i alle fall Geely sjefen Li Shufu som åpent kritiserer sitt eget merke. Slik ser det ut inne i Volvos toppmodell S80.
For skandinavisk? Det menner i alle fall Geely sjefen Li Shufu som åpent kritiserer sitt eget merke. Slik ser det ut inne i Volvos toppmodell S80.

Volvo-sjefen: Dette er ikke bra nok

Oppsiktsvekkende uttalelse – nå skal det bli Bentley-standard.

Det var mange skeptikere og mye usikkerhet i starten da Volvo Personvagnar ble overtatt av kinesiske Geely.

Mange fryktet at kineserne ville ta fullstendig over og også flytte produksjonen av bilene til Kina. Geely var på sin side veldig klare på at Volvo skulle få stor grad av "selvstyre" og at de hadde stor respekt for selskapet de hadde kjøpt.

Del med Facebook-vennene dine


Høyere premium-faktor

Så langt har det gått forbausende rolig for seg, selv om det i starten var en åpen uenighet om hvilke bilmodeller Volvo burde satse på i fremtiden.

Geely sa klart fra at de ønsket seg store sedaner – også at de ønsket høyere premium-faktor på bilene. Og nettopp dette med premium er den store utfordringen for Volvo.

LES OGSÅ: Volvo-sjefen måtte gå

Litt midt mellom

I dag er merket litt midt mellom. De når ikke helt opp til de tyske status-konkurrentene – samtidig som de ikke kan forsvare mye høyere prislapp enn de mer "folkelige" merkene.

I forhold til prising og fortjeneste på bilene, er det en vanskelig situasjon.

Topp 10: Disse bilmerkene er mest premium

– Finnes svakheter

At kineserne ikke er helt fornøyd med utviklingen, har vi fått noen veldig klare beviser på de siste ukene. Til svensk TV kom nemlig Geely-sjefen Li Shufu med noen oppsiktsvekkende uttalelser.

– Det finnes svakheter hos Volvo. Bilene har et altfor skandinavisk preg, sa Shufu.

Bentley-designer

Han poengterte at det særlig er interiørene til Volvo som må tilpasses det kinesiske markedet bedre, hvis salget skal kunne ta av.

Og dette er tydeligvis ikke bare ord. Volvo har nemlig nå hentet inn en engelskmann ved navn Robin Page som skal gjøre noe med saken. Han kommer fra jobben som sjef for interiør-design hos Bentley – og har tidligere jobbet med Jaguar, Rolls-Royce og Bugatti.

Hans første designjobb hos Volvo blir sannsynligvis andre generasjon XC90, som skal være her i 2015.

Ny XC90: Nå er testingen i gang – les mer her

Vakt stor oppsikt

Li Shufus uttalelser har vakt stor oppsikt i bilbransjen. At en toppsjef går ut og kritiserer sine egne produkter er – for å si det mildt – svært uvanlig.

Hjemme i Sverige blir dette tatt som et tegn på at styringen av Volvo kanskje ikke er så forutsigbar som man trodde. Nettopp fokuset på skandinavisk design, med rene, minimalistiske linjer har vært helt grunnleggende for Volvo i mange år – og blitt brukt svært aktivt i all kommunikasjon av merkevaren.

– Katastrofe for Volvo

En av de som har uttalt seg om dette er kommentatoren Håkan Matson i avisen Dagens Industri. Han karakteriserer Li Shufus uttalelse som en "katastrofe for Volvo".

Han peker også på at dette kommer i en tid der Volvo sliter med salget nesten over hele verden.

– Dels er det uhørt ille når en hovedeier og styreformann snakker negativt om firmaets egne produkter, ikke minst i en situasjon der salget faller. Og dels viser Li Shufu med all tydelighet at han ikke har forstått noe av hvordan man skal håndtere Volvos varemerke – tross alt prat om det motsatte, skriver Matson.

LES OGSÅ: Historiens største oppgradering fra Volvo