Minibank (Foto: Kallestad, Gorm/NTB scanpix)
Minibank (Foto: Kallestad, Gorm/NTB scanpix)

Forbrukersjefen om bankrotet: – Går på sikkerheten løs

– Jeg skjønner godt at forbrukerne blir engstelige, sier sjefen i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådets direktør Randi Flesland har opplevd både oppturer og nedturer denne uken. Fredag kom gladnyheten om at Høyesterett ga småsparer Ivar Petter Røeggen medhold i at banken DNB må tilbakebetale pengene han har tapt på et spareprodukt banken solgte til ham.

Men Forbrukerrådet må også konstatere at norsk bankvesen har sviktet på andre områder. En rekke nettbanker i Norge har opplevde trøbbel i uken som gikk. Minibanker har vært utilgjengelige og kunder over hele landet er berørt.

LES OGSÅ: Flere nettbanker med problemer i kveld

- BYTT BANK: Forbrukerdirektør Randi Flesland oppfordrer misfornøyde lånekunder til å prute eller bytte bank. (Foto: TV 2)
- BYTT BANK: Forbrukerdirektør Randi Flesland oppfordrer misfornøyde lånekunder til å prute eller bytte bank. (Foto: TV 2)

– Bankene sitt ansvar

– Her har bankene et stort ansvar, må ta tak og rydde opp. Vi er helt avhengige av å kunne stole på banken vår, sier Randi Flesland til TV 2 Nyhetskanalen lørdag.

I tillegg til nettbank- og minibankkluss har betalingsterminaler vært nede og det har ikke vært mulig å ta ut kontanter.

På toppen av det hele har det nok en gang vært innloggingstrøbbel med Altinn, en portal for elektronisk dialog mellom næringsdrivende og det offentlige.

– Man får følelsen at dette skjer til stadighet og at systemene ikke fungerer?

– Her er det bankene som er ansvarlige for oss som kunder. Dette handler om sikkerhet og våre penger, noe som må fungere i hverdagen. Nordmenn flest bruker nettbanken til å betale regninger. Når det ikke virker går det på tryggheten løs, sier Flesland til TV 2.

LES OGSÅ: 1 av 5 bankkunder «går ikke i banken»

Krever reserveløsninger

– Vi hører mange historier om Java, som skal være en fin portal for hackere å gå inn, og at vi derfor må oppdatere. Jeg skjønner godt at forbrukerne blir engstelige og spør seg om pengene våre faktisk er trygge, sier forbrukerdirektøren.

– Er Norge verre på sikkerhet enn andre land?

– Jeg synes ikke det er verre i Norge, men jeg synes vi skal være bedre i Norge. Vi har sterke banker som har råd til gode leverandører. Bare Island bruker bankkort mer enn oss, vi drar kortet 300 ganger i året. Vi er tunge brukere og dette må bankene ta på alvor. De må ta vare på oss!

Forbrukerrådet krever at bankene har funksjonelle reserveløsninger som tar vare på kundene når systemene ikke fungerer, slik at kundene i det minste kan få hjelp på telefon eller i skranken.