KUNNE VÆRT KLAR FØR: I dag fikk lederen for Stortingets transportkomité rapporten som viser at E18 gjennom Vestfold kunne blitt bygd 19 år raskere og 7 milliarder kroner billigere. (Foto: TV 2)
KUNNE VÆRT KLAR FØR: I dag fikk lederen for Stortingets transportkomité rapporten som viser at E18 gjennom Vestfold kunne blitt bygd 19 år raskere og 7 milliarder kroner billigere. (Foto: TV 2)

Politikerne overrasket over veisløsing

Både KrF og Høyre er overrasket over den enorme sløsingen av skattebetalernes tid og penger som har gått med til å bygge E18 i Vestfold stykkevis og delt.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

LES utførlig hva partiene på Stortinget mener om norske veier ved å klikke på lenkene nede i saken!

Etter at TV 2 i går fortalte at veien kunne vært bygget på fem år istedenfor 24, mener begge partiene det er på høy tid å legge om norsk veipolitikk.

– Dette er en av de mest dramatiske rapportene vi har fått innenfor Samferdsels-Norge de siste årene, sier Leder for Stortingets transportkomité Knut Arild Hareide til TV 2.

LES hva KrF mener om norske veier her.

I dag fikk lederen for Stortingets transportkomité rapporten som viser at E18 gjennom Vestfold kunne blitt bygd 19 år raskere og 7 milliarder kroner billigere.

LES MER: – E18 i Vestfold kunne vært ferdig i 1998

Se VIDEO hva politikerne sier om sløsingen her:

Forsinket flere år

– Jeg er nok overrasket over dimensjonene av dette, sier Hareide.

Som TV 2 fortalte i går har Rådgivende Ingeniørers Forening kommet frem til at E18 gjennom Vestfold kunne vært ferdigstilt allerede i 1998 hvis man hadde bygd sammenhengende.

LES hva Høyre mener om norske veier her.

Men istedenfor har politikerne gjennom årlige bevilgninger og detaljstyring bygd ut veien stykkevis og delt.

Totalt er veien delt inn i 10 forskjellige biter.

LES hva Fremskrittsparteit mener om norske veier her.

Først i 2017 er veien ferdig. 24 år etter første spadetak, og 7 milliarder kroner dyrere enn nødvendig.

– Det er klart at vi som politikere, dette er vi nødt til å ta inn over oss og vi er nødt til å få en nyorganisering, en ny finansiering og bygge lenger strekninger, sier Hareide.

LES hva SV mener om norske veier her.

Store summer

Høyre-leder Erna Solberg mener summen er større enn noen av de hadde trodd.

– Jeg synes alle politikere skal ta selvkritikk for at det har vært bygget for mye stykkevis og delt, sier Solberg.

LES hva Arbeiderpartiet mener om norske veier her.

Men mannen som styrer Norge har en annen virkelighetsoppfatning.

– Jeg er for at vi gjennomfører store sammenhengende prosjekter. Og med respekt å melde: Vi er i gang med det, sa statsminister Jens Stoltenberg under et foredrag tirsdag.

Tar ikke kritikk

I dag ville ikke Stoltenberg kommentere saken.

Men på vegne av regjeringen tar ikke Samferdselsdepartementet selvkritikk.

– Vi har altså satset kraftig på veibygging siden 2005 med et enormt løft i 2009, nå skal vi legge frem en ny nasjonal transportplan, så jeg ser ingen grunn til å ta selvkritikk på dette, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Geir Pollestad (Sp).

LES hva Senterpartiet mener om norske veier her.

– Det viktigste vi må være er ydmyke og lære. Og vi har lært. Derfor har vi en annen samferdselspolitikk i dag enn det vi har hatt tidligere, sier Solberg.