Ford Sierra RS Cosworth: Se - råtassen finnes fortsatt

Nå kan du bli eier av en skikkelig 80-tallshelt.

Dette er en klassiker   og bilentusiaster kjenner den igjen med en gang. Men nå er de svært sjeldne. Når de dukker opp på bruktmarkedet gjelder det å kjenne sin besøkelsestid ...
Dette er en klassiker og bilentusiaster kjenner den igjen med en gang. Men nå er de svært sjeldne. Når de dukker opp på bruktmarkedet gjelder det å kjenne sin besøkelsestid ...

Det er mye vi kanskje ikke husker tilbake på med all verdens stolthet fra 80-tallet. Permanthår, høyvannsjeans og en merkelig fascinasjon for pastellfarger gjorde et uutslettelig inntrykk på mange.

Men på bilfronten kom det noen modeller som virkelig gjorde seg bemerket, og som gleder bilentusiaster lenge etter at de smale skinnslipsene gikk av moten.

Nå er en slik til 80-tallshelt salgs i Sarpsborg. En 1987-modell Ford Sierra Cosworth.

Sierra er nå veteranbil - les vår komplette kjøpeguide på den her

Koster mye

Prisen på doningen er 375.000 kroner - rundt 25.000 kroner mindre enn bilen kostet som ny - og kilometerstanden som er oppgitt i annonsen er 76.000.

Prisen høres kanskje drøy ut for en så gammel bil. Men disse modellene er alt blitt tildelt klassikerstatus. Blir de godt ivaretatt, kan det til og med bli god butikk av det den dagen den skal selges på nytt.

Gjelder å følge med

Det er nemlig mange som får vann i munnen når de ser denne bilen. Første generasjon Sierra er et sjeldent syn i seg selv - og Cosworth-modellen nærmest utryddet fra den norske bilparken.

Men nå og da dukker det opp modeller til salgs på bruktbilmarkedet. Som regel forsvinner de fort igjen, så det gjelder å følge med.

LES OGSÅ: Ford Sierra: Eieren er 12 - bilen er 26 år gammel

Vulgært

Den vi har funnet er en av få originale såkalte "vingebiler". Hvis du tar en kikk på bildene i annonsen, så skjønner du fort hvorfor den omtales som en vingebil. På bakluka står det som selv på det glade 80-tallet var å regne blant de aller største og herlig vulgære vingene å oppdrive.

Det er altså ikke snakk om en ombygging med utgangspunkt i en vanlig Ford Sierra, slik det ofte er når det kommer til slike biler. Denne ble født som en Cosworth.

Klikk her for å se hele annonsen

Populære blant tyver

Når det er sagt, er ikke alt slik som originalt på denne heller. Faktisk er det gjort ganske mye siden bilen forlot fabrikken i 1987.

Den skal ifølge eieren være bygget om på en profesjonell måte til Gruppa A-spesifikasjoner. Cosworthene er viden kjent for å være et godt utgangspunkt for trimming.

Utover de endringer som er gjort med drivverk og motor, er det kosmetiske tilsynelatende vel ivaretatt også.

Mye moro

Sierra Cosworth ble vist første gang i 1985, og kunne by på 204 hestekrefter.

Det var mye på den tiden, og mer enn nok til å ha MYE moro! Ikke minst siden bilen har bakhjulstrekk.

Både presse og bilens eiere ga tommelen opp for kjøreegenskapene. Det gjorde forresten tvjupakk også! Den var et yndet objekt å stjele når en trengte en rask bil å komme seg unna med etter diverse lovbrudd.

LES OGSÅ: Ford Sierra RS500 Cosworth: Stjal og slaktet supersjelden bil

60 solgt ny i Norge

Det kom dessuten en Evolution-versjon også - med 224 hk. Den fikk navnet RS500 Cosworth, og ble kun laget i 500 eksemplarer, utelukkende tilgjengelig i Storbritannia. Altså med rattet på feil side.

I Norge ble det solgt rundt 60 Sierra RS Cosworth av første generasjon, og prisen den gang var ca 400.000 kroner.

Hva er din favorittbil fra 1980-tallet? Bruk kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Ford Sierra XR4i: Bilen som ga vanlige folk vinger