Bilen din samler enormt mye data når du kjører. Nå får verkstedene tilgang til alt   både for å hindre speedometertriksing og for å forbedre servicediagnosene. Men du kan nekte å la bilen sladre om deg. (Foto: Montasje: Volvo/Robyn Beck/SCANPIX)
Bilen din samler enormt mye data når du kjører. Nå får verkstedene tilgang til alt både for å hindre speedometertriksing og for å forbedre servicediagnosene. Men du kan nekte å la bilen sladre om deg. (Foto: Montasje: Volvo/Robyn Beck/SCANPIX)

Bilen din vet mye om deg – og den sladrer!

Nytt og kontroversielt overvåkningssystem er like rundt hjørnet.

Etter en tid med mye snakk og lite resultater, går det nå mot tøffere tider for kilometer-jukserne rundt om i hele Europa – også i Norge. Men medaljen får en teoretisk skummel bakside, som bileierne selv må ta grep for å unngå.

Fra andre halvår innføres det som har vært kjent som ”det belgiske systemet” for innrapportering av kilometerstand til et sentralt register for alle som har befatning med biler i næringsvirksomhet i hele EØS-området – for øvrig et system vi tidligere har skrevet om på Broom.

Gresk skepsis til datalagring

For nyere biler med diagnosesystem gjøres dette samtidig med at feilkodene fra bilenes datalogg avleses hos verkstedene i forbindelse med service.

Store problemer med kilometertriksing sydover i Europa har gjort
  at EU og EØS fra i sommer følger etter det etablerte prøveprosjektet
  i Belgia, med innrapportering av kilometerstand - og andre data fra bilen.
  (Foto: Mike Musielski/SCANPIX)
Store problemer med kilometertriksing sydover i Europa har gjort at EU og EØS fra i sommer følger etter det etablerte prøveprosjektet i Belgia, med innrapportering av kilometerstand - og andre data fra bilen. (Foto: Mike Musielski/SCANPIX)

Tyskerne har presset på for å få innført systemet, og tilfredsheten er stor over det alle regner med at skal fjerne en del skjær i sjøen for bruktbilkjøperne. Dermed har heller ikke bekymringen vært stor over alle de øvrige dataene som også følger med ut av bilen og inn på ”landfaste” servere i samme slengen.

Les også: Feilkoder kan fortelle mye - men ikke alt

Nå har imidlertid gryende protester i land som Hellas og Spania, der mange frykter at dataene skal kunne brukes spekulativt dersom de faller i feil hender, ført til at det er åpnet for en reservasjonsmulighet.

Du kan reservere deg

Det vil være mulig å reservere seg over hele EØS-området. Også i Norge.

Del med Facebook-vennene dine!

– Det er riktig at man kan reservere seg, selv om jeg ikke har hørt om en eneste bileier som har gjort det foreløpig. Jeg tror de fleste ser hvor store fordeler det er med dette systemet, sier IT-professor Kenneth Ludvigsen, som har vært konsulent blant annet for Norsk Bilbransjeforbund i denne saken.

Han kan fortelle at stort sett alle biler produsert etter 2009, og en del eksklusive biler også lenge før den tid, har systemer som lagrer enorme mengder data om kjøringen. Det dreier seg om hvor og når bilen er kjørt, hastighet, antall seter i bruk og helt ned til hvilke telefonnumre som er ringt og hvilke internettsider man har besøkt gjennom bilens bluetooth- og wifi-systemer.

Dette registreres for at bilens systemer skal tilpasse seg ytre forhold, og fungere optimalt i forhold til miljøet.

Les også: Problemstillingen har allerede vært aktuell i Sverige

Bilen "husker" siste 100.000 km

– Normalen på de fleste asiatiske og europeiske biler er at disse dataene lagres for de 100.000 siste kilometer, for at verkstedet ved besøk skal kunne få samlet en datalogg uten "hull", forteller han.

Også inntauings- og bergningsfirmaer får utstyr til å lese av
  bildata for blant annet å kunne registrere kilometerstand fra sommeren
  av. (Illustrasjonsfoto) (Foto: Kent Skibstad/SCANPIX)
Også inntauings- og bergningsfirmaer får utstyr til å lese av bildata for blant annet å kunne registrere kilometerstand fra sommeren av. (Illustrasjonsfoto) (Foto: Kent Skibstad/SCANPIX)

Både Ludvigsen og flere tekniske representanter vi har snakket med hos forskjellige bilimportører har tro på at service-kvaliteten skal bli bedre når verkstedene kan lagre, og får fullt innsyn i bilhistorikken fra sommeren av. Til nå har verkstedene bare kunnet lese ut feilkoder, uten å sammenligne med andre data fra de aktuelle tidspunktene.

Kun politiet kan hente ut data

Norge har strenge regler for lagring og i neste omgang bruk av slike personlige data. Men dette skal ha vært uproblematisk, ifølge folk i bransjen.

– Ja, samtlige importører har forholdt seg til krav om lagringssikkerhet fra Datatilsynet, og dermed har det ikke vært problemer med å få lisenser. Dette har jo også en miljøside – bedre forutsetninger for å få bilene til å fungere optimalt er jo positivt for alle, og jeg tror det også har bidratt til at dette har latt seg innføre uten problemer, sier Ludvigsen.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Fullt mulig for data-hackere å fjerne bremsene dine

– Grekere og spanjoler har fryktet misbruk hvis bilenes datasystemer ”sladrer” på dem. Kan ikke noe slikt skje også i Norge?

– Kun politiet kan få tilgang til dataene. Data om eksempelvis kilometerstand, bompasseringer og hastighet kan altså ikke leveres ut før etter en eventuell anmeldelse fra et forsikringsselskap, et bompengeselskap eller eventuelt politiets egen etterforskning. Det kan også gi verdifull informasjon om omstendighetene forut for en eventuell ulykke, og det vil jo være positivt, sier han.

Snart tar bilen din bladet fra munnen

Kommer du i kontakt med et verksted, et bilbergingsfirma eller en annen kjøretøy-teknisk instans etter 1. juli vil altså bilen din dele med seg av en hel haug informasjon om deg dersom du ikke på forhånd har bedt den om å holde tett.

IT-professor Kenneth Ludvigsen har gitt råd om saken. Han er
  selv bilentusiast, med egenimportert Camaro convertible i garasjen, og
  tror samlingen av data vil resultere i mye positivt for alle parter.
  (Foto: Privat)
IT-professor Kenneth Ludvigsen har gitt råd om saken. Han er selv bilentusiast, med egenimportert Camaro convertible i garasjen, og tror samlingen av data vil resultere i mye positivt for alle parter. (Foto: Privat)

Bransjen anbefaler det ikke, ikke minst som følge av at datagrunnlaget kan være nyttig i pleien av bilen, men er altså forpliktet til å gi deg muligheten til å reservere deg.

– Hvordan gjør man det?

– Skal man reservere seg, kreves det en omprogrammering av bilens datahjerner, slik at den ikke gir ut annen informasjon enn bare feilkodene, slik vi har hatt det til nå, forklarer Ludvigsen.

– Og kostnaden?

– Det vil være mest hensiktsmessig å ta i forbindelse med en vanlig service når man er inne i disse systemene likevel, og vil da isolert sett ikke føre til mer enn kanskje en times ekstra jobb, beroliger han.

- - -

EPILOG: Synes du dette høres voldsomt ut, har du selvsagt rett. Dette var Brooms aprilspøk 2013 - og det bør du kanskje ta høyde for før du bestiller time for å få bilen din til å "holde munn"...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Bilen lagrer Facebook-bevegelsene dine - blant annet