Dette er SUV-ene som sliter når forholdene blir tøffe

Du kan lure hyttenaboen - helt til snøen kommer.

Ikke alle biler er like tøffe som det de utgir seg for å være ved første øyekast. Illustrasjonsbilder.
Ikke alle biler er like tøffe som det de utgir seg for å være ved første øyekast. Illustrasjonsbilder.

De er populære – faktisk blant Norges mest solgte, de er høyreiste og de er tøffe!

Vi snakker om bilfarsotten som har feid over land, bygd og fjell de siste årene. Nemlig SUV-ene!

Høy sittestilling, et barskt ytre, god plass og kanskje god framkommelighet. Kanskje? Jepp – kanskje.

Ikke alle har 4x4

For det kan faktisk godt hende at den litt barske SUV-en som kjører foran deg på motorveien ikke har bedre framkommelighet enn tohjulstrekkeren som du kjører.

Det er nemlig langt fra alle SUV-er som har firehjulstrekk. Noen egner seg bedre til å kjøre NED på stranda med - enn OPP på påskefjellet for å si det slik ...

Sørhellinga

Det er nettopp disse bilen vi har lett fram i denne bruktbilrunden.

Bilene for deg som faktisk vender panseret sørover og nedover. Kanskje til båtpuss, lerkesang og vårens første hestehov som titter fram i sørhellinga, der som sola tar best.

Her er tre brukte SUV-er med forhjulstrekk:

Les også: Hva er egentlig SUV?


2011 Volvo XC60 DRIVe. Kr. 409 000.

Volvo-XC60-ann (Foto: Faksimile fra finn.no)
Volvo-XC60-ann (Foto: Faksimile fra finn.no)

Klikk her for å se hele annonsen:

XC60 er en av Volvos største suksesser noensinne. Timingen var perfekt – den avløste storebror XC90 akkurat da trenden med downsizing feide over oss.

At den kanskje var verdens sikreste bil, hadde god plass og høy sittestilling gjorde naturligvis heller ikke noe.

De fleste er levert med firehjulstrekk, men DRIVe-modellen har forhjulstrekk. Utover dette er bilen prikk lik sine firehjulstrekk-søsken.

Tar du en skrutrekker og vipper av emblemet bak, lar naboen seg lett lure – helt til den dagen du står i oppkjørselen og spinner i nysnøen ...

Akkurat dette eksemplaret har vært administrasjonsbil hos Volvo i Sverige og er den topp utstyrte Summum-utgaven, men 100.000 kroner billigere – minst – enn tilsvarende med trekk på alle fire.

Les mer om Volvo XC60 i vår bruktbilguide her:


2012 VW Tiguan 2,0 TDI. Kr. 288 000

Tiguan-annonse (Foto: Faksimile fra finn.no)
Tiguan-annonse (Foto: Faksimile fra finn.no)

Klikk her for å se hele annonsen:

VW Tiguan er en annen kompakt-SUV-suksess i Norge. Faktisk såpass stor at den har vært Norges mest solgte SUV.

Bilen kom i 2007 og er egentlig en VW Golf på stylter. Et genialt triks av VW der. Men tar en suksess, monterer "fjellstøvler" på den og får en til ...

Tiguan selges definitivt mest med firehjulstrekk, men trenden er klar. Flere og flere vil må ha den med forhjulstrekk.

Fra 2010 fikk man den med R-line styling også. Det vil si med hellakkerte fangere / spoilere og hjul som helt klart var mer tilpasset varm asfalt enn stein, gjørme og kvist og kvast i skogen.

Hvorfor Jill Hege selger sin VW Tiguan etter bare ett år vet vi ikke, annet en at hun skal ha en annen bil. Firehjulstrekker kanskje???

Les mer om VW Tiguan i vår bruktbilguide her:


2010 Nissan Qashqai 2,0 Kr. 216 000.

Nissan-Qashqai-ann (Foto: Faksimile fra autodb.no)
Nissan-Qashqai-ann (Foto: Faksimile fra autodb.no)

Klikk her for å se hele annonsen:

I motsetning til bilene over kan vi her sløyfe setningen "dog ble de fleste solgt med firehjulstrekk" på Nissan Qashqai. Her står nemlig forhjulstrekk for det aller meste av salget. Faktisk så mye at det nesten er litt vanskelig å finne slike biler som trekker på alle fire.

Særlig det svake kjønn (altså damene – om noen skulle lure ...) har falt for Qashqai og utgjør en stor del av kjøpegruppen.

Nå skal ikke jeg være nebbete, men jeg er villig til å vedde kaffetrakteren min på at det finnes mennesker der ut som har kjøpt denne i den tro at det var en firehjulstrekker og som fikk seg en liten nedtur når snøen kom ...

Om det er grunnen til at denne selges vet vi jo ikke, men konstaterer at for drøye 200.000 kroner blir du eier av topputgaven Tekna med stor 2-liters dieselmotor på 150 hk (de fleste har 1,5-liter) og med Nissans driftssikkerhet er dette sikkert et forutsigbart og trygt kjøp – om du skal nedover – og ikke oppover ...

Les vår test av Nissan Qashqai her: