BÅTTUNNEL: Regjeringen har gitt grønt lys for verdens første  skipstunnel på Stad. Det gir skip mulighet for å unngå den utsatte kyststrekningen.  (Foto: Skipstunnel.no/TV 2)
BÅTTUNNEL: Regjeringen har gitt grønt lys for verdens første skipstunnel på Stad. Det gir skip mulighet for å unngå den utsatte kyststrekningen. (Foto: Skipstunnel.no/TV 2)

Skal bygge verdens første skipstunnel

Regjeringen går for å bygge skipstunnel på Stad og setter av én milliard kroner til prosjektet.

– Det er et viktig prosjekt, det bidrar til sikkerhet og framkommelighet og det er en stor satsing på kysten, sier statsminister Jens Stoltenberg til TV 2.

Lokalbefolkningen ved Stadlandet har lenge ønsket en skipstunnel som vil gi skip mulighet for å unngå den utsatte kyststrekningen på Stad.

– Det har vært omfattende vurderinger og utredninger av prosjektet. Det har vært et veldig sterkt lokalt ønske, det viser hvor viktig kysten er og hvor viktig nærskipsfarten er. Og det er en del av en omfattende satsing på havner som gjør at vi legger til rette for vekst langs kysten, sier Stoltenberg.

Kan starte bygging i 2018

Pengene til prosjektet skal inn i Nasjonal Transportplanen som regjeringen legger frem om kort tid. Men det vil ta noen år før en skipstunnel står klar.

– Vi har lyttet til lokale ønsker og derfor er det andre ting som starter først. Men fra 2018 er det penger og mulig å sette i gang dette prosjektet.

– Når kan da Stad skipstunnel være en realitet?

Det vil jeg være litt forsiktig med å si nøyaktig, men i det kan starte opp i den neste Nasjonal Transportplan-perioden. Så skal det prosjekteres og kvalitetsikres og det vil også avgjøre hvor raskt det kan stå ferdig. Men det er første gang vi setter av penger til prosjektet i Nasjonal Transportplan, og sier at her er vi klare til å gå i gang.

Se hvordan tunnelen skal bli her:

– En gledens dag

Prosjektleder for Stad skipstunnel, Randi Humborstad er glad for milliard-tilskuddet fra regjeringen.

– Dette er en gledens dag. Det er jobbet med Stad skipstunnel siden 1980-tallet, og det er gjennomført 19 utredninger. Vi har jo brukt masse ressurser og energi for å overbevise regjeringen, sier Humborstad til tv2.no.

Men samarbeidspartnerene mangler fortsatt 600 millioner kroner for å finansiere prosjektet.

– Det skal sies at vi trenger 1,6 milliard kroner til tunnelen, så vi mangler litt penger. Men én milliard er en god start.

– Er du fornøyd med at prosjektet trolig ikke vil komme i gang før 2018?

– Utredningene sier at for å få ut maksimalt potensiale rent samfunnsøkonomisk, så må ting skje fort. Vi vil jo gjerne at byggingen kan starte med én gang, sier Humborstad.

«The missing link»

Regjeringen hevder de har stått samlet om prosjektet. Kanskje den største pådriveren til skipstunnelen har vært til prosjektet er kommunalminister Liv Signe Navarsete.

– Dette er et prosjekt regjeringen står samlet om, og så er det fantastisk at vi nå får knyttet kysten sammen. Først og fremst for næringslivet og skipsfarten, men også fordi at man kan få hurtigbåtrute nå fra Trondheim til Bergen, som har vært et sterkt ønske. Dette er på en måte «the missing link» på kysten vår, sier Navarsete med Hurtigruten som legger til kai i bakgrunnen.

Leder i transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide (KrF) er glad for at skipstunnelen nå skal bygges.

– KrF er glad for at Stad skipstunnel endelig er tatt inn i Nasjonal Transportplan. Dette er en gledens dag for alle som ferdes på Stadhavet og for befolkningen langs kysten, sier Hareide i en epost til TV 2.

– 38 000 fartøy passerer Stad hvert år. Endelig ser det ut til å skje noe som gir håp om en tryggere passering av et svært ulykkesutsatt strekke langs norskekysten.

Se video av tunnelen på Stad skipstunnels egne nettsider.