Saab 9-7X: Et økonomisk selvmord å importere selv

Egentlig er den billig - men det er før norske avgifter ...

9 7X var et heller mislykket forsøk på å lage Saab SUV i USA. Nå er den billig å kjøpe   men det er før norske avgifter!
9 7X var et heller mislykket forsøk på å lage Saab SUV i USA. Nå er den billig å kjøpe men det er før norske avgifter!

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny, jeg er en mann med kombinasjonen Saab-fan og SUV-elsker. Da har man det som du kanskje skjønner ikke helt lett... Har en stund gått og drømt om å ta inn en Saab 9-7X fra USA, dette er altså den store SUV-en som ble solgt der borte noen år.

Nå ser jeg på flere eksemplarer, det mest aktuelle er 2009-modell, med 4,2 liters motoren.

Det er tydelig at de har ganske stort verditap der, for prisene varierer mye og jeg har sett flere selgere som har gått fort ned i pris. Realistisk pris er rundt 15.000 dollar.

Hva mener du om et sånt prosjekt - vil det være et godt kjøp for meg? Jeg regner med at det er de samme reglene som gjelder for import fra USA som andre land, økonomisk sett? Hilsen fra Bård.

Benny svarer:

Hei Bård!

Jeg skjønner at du har sans for både Saab og SUV jeg - og det er jo alltid moro med biler som ikke alle andre har.

Saab 9-7X er såvidt jeg husker samme bil som blant annet Chevrolet Trailblazer. Den ble også bygget i USA og er i praksis et litt opp-Saabet GM-produkt - skreddersydd for det amerikanske markedet.

GM håpet tydeligvis at mange nok ville kjøpe den fordi det sto Saab-merker på den. Vel, det slo nok dessverre ikke helt til, og bilen ble ingen suksess.

Den var relativt kostbar ny i forhold til konkurrentene og verditapet har på ingen måte vært pent. 15.000 dollar for en sånn bil nå er jo rett og slett rimelig - selv for amerikanere. Med dagens kurs er det rundt 90.000 kroner.

Lyst på sjelden Saab? Da må du skynde deg!

Bedre alternativer

Jeg har regnet litt på hva det vil koste å ta den til Norge og betale avgifter.

Det regnestykket er jeg ikke sikker på om du har lyst til å høre...

Her snakker vi altså 4,2-liters bensinmotor på nesten 300 hestekrefter. Den veier to tonn - og CO2-utslippet er på (hold deg fast nå!) 398 gram/km. Alt dette er egnet til å gi avgifsberegnerne til Sigbjørn Johnsen vann i munnen.

Du betaler altså rundt 90.000 kroner for den. Men når alle avgifter og moms er summert på toppen av dette, viser prislappen rundt 700.000 kroner!

Altså: 700.000 kroner for en fire år gammel Saab. Og dessverre også en ganske ukurant bil, med amerikanske spesifikasjoner, potensielle deleproblemer - og ikke minst: Diger og tørst bensinmotor.

Skal du finne på å gjøre noe sånt, må forutsetningen være at du tenker å ha den lenge. Veldig lenge. Hvis ikke er nok dette i praksis økonomisk selvmord.

Hvis du heller kan leve med litt lavere bil med firehjulstrekk, vil det nok være mye smartere å enten se etter en 9-5 sedan med 4x4 - eller en 9-3X. Begge disse kan du nok også gjøre veldig gode kjøp på hvis du sjekker markedet litt.

Beklager å være en sånn gledesdreper, men jeg får dessverre ikke gjort noe med det norske avgiftssystemet (uansett hvor sterkt jeg skulle ønske det).

LES OGSÅ: Sjelden Subaru-Saab selges

Slik ser det ut inne i 9-7X, med i alle fall en viss Saab-faktor.
Slik ser det ut inne i 9-7X, med i alle fall en viss Saab-faktor.


Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 10 varebil – dette er de aller beste

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: