G63 AMG 6x6: Her kommer du garantert fram til hytta

Dette er terrengkjøretøy og luksusbil – i ett.

Mercedes Geländewagen har forlengst passert 30 år på markedet, men holder fortsatt koken   her i spesialutgave.
Mercedes Geländewagen har forlengst passert 30 år på markedet, men holder fortsatt koken her i spesialutgave.

Mercedes Geländewagen er noe av det råeste som finnes av terrengkjøretøy.

Men hva hvis du ikke er riktig fornøyd med det en standard Geländewagen har å by på? Jo, da er løsningen her – i form av Mercedes-Benz G63 AMG 6x6 Concept.

Del med Facebook-vennene dine

Plass til fire

Her snakker vi altså en spesialutgave med ikke mindre enn seks hjul – og naturligvis drift på alle sammen.

Bilen er en pickup med plass til fire, men det er like greit å glemme alt du vanligvis forbinder med pickuper.

Du skiller deg absolutt ut blant vanlige SUV-er og puslete små pickuper når du kommer i denne!
Du skiller deg absolutt ut blant vanlige SUV-er og puslete små pickuper når du kommer i denne!

Kinesisk pickup – her har de vært kreative igjen

Ikke for parkeringshus

Her har nemlig målsettingen vært å lage en bil som er macho utenpå – og super-luksuriøs inni. En blanding av terrengkjøretøy og Mercedes S-klasse.

Vi kan jo starte med målene: Denne er 5,87 meter lang, 2,10 meter bred og 2,30 meter (!) høy. Med andre ord: Et mareritt i ethvert parkeringshus, og mange skal nok også slite med å få den inn i garasjen. Men så er det vel neppe folk med vanlige garasjer som skal kjøpe heller!

Les også: Lada Niva – legenden den i andre enden av skalaen

159 liters tank

Luksus og høyt utstyrsnivå preger førerplassen. Hele dashbordet er for øvrig skinntrukket.
Luksus og høyt utstyrsnivå preger førerplassen. Hele dashbordet er for øvrig skinntrukket.

Dette er bilen for de som vil komme lenger enn man egentlig kan med bil. Og det skal i alle fall ikke stå på kreftene. Under panseret finner vi nemlig et AMG-tunet, 5,5-liters V8-kraftverk på ikke mindre enn 550 hestekrefter og dreiemoment på 760 NM.

Alt av offroad-hjelpemidler er naturligvis på plass, her er det nok sjåføren og ikke bilen som har skylden hvis det går galt! Og forresten: Rekkevidden er ikke så verst den heller. Bilen har nemlig fått en ekstra drivstofftank, slik at du nå kan fylle 159 liter før det er helt fullt.

Gedigen beinplass

Innvendig er det altså høy luksus-faktor. En ny skjerm er på plass på midtkonsollen. Det er høykvalitets skinn i seter og dørpaneler, naturligvis med kontrastsømmer.

Også dashbordet er skinntrukket. Bak er det to separate seter med gedigen beinplass, og naturligvis med både varme og kjøling. De to bak har også en egen (skinntrukket) midtkonsoll, og kan se på TV eller spille spill på skjermer integrert i nakkestøttene foran. Og helt bakerst er det altså lasteplan.

Dette er vel hva vi kan kalle helt greie bakseter? Innvendig er det fullt fokus på luksus.
Dette er vel hva vi kan kalle helt greie bakseter? Innvendig er det fullt fokus på luksus.

Les også: Tyske Väth gjør verstingen G55 AMG enda verre

Sand og ørken

Ut fra hvor bildene er tatt, er det ikke vanskelig å skjønne hvem som er den viktigste målgruppa for bilen. Her er det sand og ørken som gjelder.

Men det er heller ikke tvil om at dette ville vært et utmerket kjøretøy i vår del av verden. Foreløpig vet vi ikke om dette bare er et konsept, eller om den faktisk kommer i produksjon etter hvert.

LES OGSÅ: Med en av disse trenger du ikke vente på brøyteplogen

Her skal det litt til å sette seg fast, med trekk på alle seks hjulene og alt av offroad-hjelpemidler.
Her skal det litt til å sette seg fast, med trekk på alle seks hjulene og alt av offroad-hjelpemidler.

LES OGSÅ: Sjekk bilen til kongen av Abu Dhabi