VW E-Up: Denne kan ta Norge med storm
En av klassens mest spennende biler blir elektrisk.
VW-konsernets Up!-konsept (utropstegn i merkenavn er en uting) er en på mange måter banebrytende småbilserie, som også selges under navnet Skoda CityGo. Bilen har tatt småbilsegmentet noen steg opp, og innført en kvalitetsfølelse og ikke minst kjøreglede som tidligere har vært fraværende på de aller minste bilene.
GT-utgaven er en bil vi har sett frem til en stund, som tilfeldigvis får en motor med like mange hestekrefter som den legendariske førstegenerasjons Golf GTI.
Men nå har VW avduket en utgave som nok kan bli vel så viktig, nemlig elutgaven av småbilen, også kalt e-Up, skriver Nettavisen.
Ifølge produsenten vil bilen utstyres med en elmotor på 82 hestekrefter maksimaleffekt, og et dreiemoment på 210 nm - noe som i utgangspunktet bør være tilstrekkelig på en såpass liten bil.
Raskere enn i-MiEV
Batteripakken gjør naturligvis at bilen blir en del tyngere - rundt 250 kilo ut i fra hva vi kan regne oss frem til - men bilen veier fortsatt under 1200 kilo. Det gjør den en anelse tyngere enn Mitsubishi i-MiEv (1110 kg), men om VW ikke går ned på kvalitet i elbilutgaven, vil det være betydelig mer bil.
Bilen vil derimot få en 0-100 km/t-aksellerasjon som er nesten to sekunder raskere enn i-MiEv - selv om 14 sekunder neppe vil skremme noen.
Lenger rekkevidde
Det som derimot er spennende er at den lille bilen vil få en rekkevidde på opp til 15 mil per lading, og bilen vil bli utstyrt med hurtigladerteknologien Combined Charging System (CCS), som skal gjøre at bilen kan lades opp til 80 prosent kapasitet på en halvtime. I motsetning til Renaults elbil Zoe, skal bilen ha støtte for stort sett det som finnes av forskjellige ladeteknologier.
Siden bilen ikke egentlig skal ha offisiell lansering før i september, med salg i Norge fra oktober, er det fortsatt litt knapt med detaljer.
- Priser er ikke klare, og vi vil presentere prisene i forbindelse med bilutstillingen i Frankfurt, sier VW-direktør Ulf Tore Hekneby i en pressemelding.
Les flere bil og motorsaker i Nettavisens motormagasin her: