FARLIG REDSKAP: Dersom du kjenner at en kroppsdel brenner, stikker eller svir bør du være på vakt. Datamusen kan ha skylda. (Foto: Illustrasjon/Colourbox/)
FARLIG REDSKAP: Dersom du kjenner at en kroppsdel brenner, stikker eller svir bør du være på vakt. Datamusen kan ha skylda. (Foto: Illustrasjon/Colourbox/)

Så enkelt forebygger du musesyke

Tipsene i denne videoen er banalt enkle – men de virker.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Når jeg møter pasienter ute på jobb forteller 50-70 prosent at de har plager, men velger å ikke gjøre noe fordi de tror det skal gå over av seg selv, sier HMS-rådgiver og fysioterapeut Jarle Marheim.

Nedenfor finner du hans videoråd for å forebygge museplager.

Jarle viser deg hvordan du sitter riktig :

(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

Dette må du passe deg for

– Skulderplager er like aktuelt som musearm og veldig utbredt. Det er viktig at man tar plagene tidlig på alvor, sier eksperten som jobber ved Unicare Bedriftshelsetjeneste.

Jobber du 7,5 timer hver dag og sitter 80 prosent av tiden utgjør dette 1440 timer i året.

FLYTT MUSEN: Datamusen bør være helt inntil tastaturet for å hindre unaturlig skulderstilling. (Foto: Thinh Quang Vu)

LES OGSÅ: Kroppen vår er ikke skapt for asfalt

Når du sitter mye på jobb kan dårlig ergonomi og feil arbeidsstilling fort føre til overbelastning på muskel- og skjelettapparatet.

Dersom du kjenner at en kroppsdel brenner, stikker eller svir bør du være på vakt.

FYSIOTERAPEUT: Jarle Marheim (Foto: Privat)

LES OGSÅ: Øvelsen som forebygger vonde dataskuldre

Mange har smerter i månedsvis

– Vær tidlig ute om du kjenner smerter eller plager i bevegelsesapparatet. Oppsøk fysioterapeut som kan behandle eller tilrettelegge. Det er mye enklere å forebygge enn å behandle, sier Marheim til tv2.no.

Muskel- og skjelettplager er den største enkeltårsaken til sykemeldinger og uføretrygd i Norge. I 2004 ble de samlede kostnadene beregnet til 37–43 milliarder kroner per år. Foreløpige nye beregninger viser at kostnadene har steget betraktelig siden den gang.

Regionale studier fra henholdsvis Nord-Trøndelag (HUNT) og Hordaland (HUSK) viser at 8 prosent av befolkningen har muskel- og skjelettplager med varighet mer enn 14 dager i løpet av en måned. 51 prosent rapporterer om smerter i muskel- og skjelettsystemet med varighet over tre måneder i løpet av ett år, opplyser Foreningen Muskel- og Skjelett Tiåret (MST).

SPESIALVERKTØY: Det finnes en rekke hjelpemidler på markedet som forebygger dataskader. (Foto: Contour Design/)

LES OGSÅ:Martin trente seg 5 centimeter høyere

Slik unngår du plager

– Jeg jobber forebyggende i mange bedrifter, blant annet tester jeg den fysiske formen og lager treningsprogram for Tine-ansatte. Min erfaringer er at mange bedrifter i dag satser på de ansattes helse ved at de tilrettelegger for trening i og utenfor arbeidstiden. Jeg tror dette er den beste investeringen en arbeidsgiver kan gjøre, sier Marheim.

– Hvordan kan man forebygge egne plager?

Ta små pauser hvor du gjør store bevegelser med armene

– Mine beste råd for kontoransatte: Varier sittestillingen. Det finnes ikke én god arbeidsstilling, den neste er ofte den beste. Ta aktive pauser, gå og strekke deg litt – eksempelvis jobbstrekk, som kan virke banalt, men min erfaring er at dette har mye for seg. Få i gang hele avdelingen. Dette er et fint tiltak for å samle gjengen og strekke seg mot bedre vaner, sier fysioterapeuten til tv2.no.

LES OGSÅ: Gjør daglige løft til en lek

EKSPERT: Jan Hendrik Demmink ved HiB. (Foto: HiB)

Øyeverk kan gi spent muskulatur

Dr. Jan Hendrik Demmink ved fysioterapiinstituttet på Høyskolen i Bergen påpeker at det er forskjell på musesyke og annen overbelastning.

– Musesyke skyldes overbelastning av strekkmusklene i underarmen som ene alene har med pekeredskapen å gjøre. RSI (repetative strain injuries) kan skyldes at man ikke sitter riktig og har spent muskulatur, eller problemer med øyene som igjen kan gi spent muskulatur i nakke og skulder, sier Demmink til tv2.no.

– Hva er ditt beste råd?

– Det viktigste er å ta små pauser hvor du gjør store bevegelser med armene for å øke blodforsyning til muskulaturen. Ingen muskulatur kan arbeide statisk over lengre tid, sier Dimmink.

Han mener problematikken i stor grad skyldes at man ikke får opplæring i bruk av datautstyr, til forskjell fra skriveundervisning i skolene. Dette er et paradoks når barna stadig oftere må bruke datamaskin i stedet for penn eller blyant.

Saken fortsetter under bildet

HJELPER DEG: Lise Ødgren er daglig leder i Contour Design. (Foto: Contour Design/)

LES OGSÅ: Mageøvelsen som mange glemmer

Selger spesialverktøy

Contour Design har siden 2006 kartlagt utbredelsen av musesmerter i Skandinavia. En fersk undersøkelse selskapet står bak viser tydelige tegn på at musesmerter ikke har blitt mindre blant nordiske arbeidstakere.

Ofte er det menn som sliter mest fordi de er mindre flinke enn kvinner til å ta grep.

– Én av de viktigste tingene en virksomhet kan gjøre for sine medarbeidere i forebygging av musesmerter, er å tilrettelegge arbeidsstillinger og tilby ergonomisk korrekt arbeidsverktøy.

– Det kan eksempelvis være heve-senke-bord og sentralt plassert ergonomisk datamus som tillater en mer bevegelig arbeidsdag, og som ikke belaster kroppen i samme grad som en tradisjonell mus, sier Lise Ødgren, daglig leder i Contour Design.