Slik ser Tesla X ut. Dessverre vil det gå ganske lang tid til vi får se denne på veiene i Norge. Produksjonen er nemlig utsatt ett år ...
Slik ser Tesla X ut. Dessverre vil det gå ganske lang tid til vi får se denne på veiene i Norge. Produksjonen er nemlig utsatt ett år ...

Tesla Model X: Super-SUVen blir forsinket

Men Tesla avviser at det ligger dramatikk bak.

Det er vanskelig å finne en bil som i større grad fortjener stempelet som Norgesbil, enn Tesla Model X.

Elbilen kombinerer nemlig både lav pris takket være norsk miljøpolitikk, sitteplass til syv, mye utstyr, god plass og firehjulsdrift.

Derfor er det også mange som ønsker seg denne bilen – og en del har alt satt seg opp på venteliste. Men nå kan det bli en ganske drøy ventetid ...

LES OGSÅ: Tesla Model X: Blir dette din nye super-SUV?

Kommer først i 2015

I utgangspunktet skulle bilen i produksjon i år. Men nå ser det ut til at vi må vente til godt ut i 2015 i stedet, ettersom produksjonsstart er satt til slutten av 2014.

Det kan høres litt dramatisk ut, men i utgangspunktet er det snakk om et luksusproblem for Tesla. Den lille bilprodusenten har nemlig lyst til å få unna flere Model S fra produksjonsbåndene før de begynner med Model X.

– Ikke helt overraskende

Det er Norge som foreløpig er Teslas viktigste marked, om vi ser bort ifra USA der bilen produseres, naturligvis. Her hjemme har over 1000 nordmenn reservert bilen – og står nå på venteliste.

De første bilene er alt på vei ut til kunden, og om du bestiller nå, kan du trolig vente deg levering av Model S i oktober/november.

– Det var ikke helt overraskende at det ble slik, når interessen for Model S ble såpass enorm, sier Kjell Arne Wold i Tesla Norge.

SE VIDEO: Dette er BMWs elektriske framtid

Deler komponenter

Tesla-sjef Elin Musk var nylig i Norge for å fortelle om både bilene og utbyggingen av ladestasjoner rundt om i Norge. Det skal for eksempel komme ladepunkter mellom Oslo-Bergen, Oslo-Stavanger og Oslo-Trondheim.

Model X skal bygges på samme plattform som Model S, batteripakken er den samme – de to modellene vil faktisk dele hele 60 prosent av komponentene. Men X blir større og du kan bestille den med firehjulstrekk eller bakhjulstrekk.

LES OGSÅ: Tre for deg som er avhengig av spenning på ferieturen

Noen praktiske utfordringer

Teslas SUV får også noe så spesielt som Falcondører. Tesla mener at det å kalle dem "dører" blir en grov underdrivelse, så da har gitt dem et kulere navn. I prinsippet bygger det på en litt annen variant av måkevingedørene som Mercedes gjorde verdenskjent med sin SL.

Disse Falcondørene er bare til baksetene, men selv om det ser rimelig spektakulært ut, ser vi absolutt noen praktisk utfordringer med en slik løsning. Ikke minst takhøyden i garasjen ...

Fordelen de dyr på er at det gjør innstigning lettere til både andre- og tredje seterad.

Tesla X i garasjen
Tesla X i garasjen

LES OGSÅ: Denne elbilen kan kuppe taximarkedet

Kjapp – men du må vente

Ytelsene er svært heftige med tanke på at vi snakker om en SUV. Den gjør 0–100 km/t på 4,6 sekunder med den største batteripakken.

For øvrig får den naturligvis også den gigantiske skjermen som "lillebror" Model S har.

Så det er ikke rart at mange sitter og tripper mens de venter på å få denne levert hjem. Problemet er altså at de nå må smøre seg med en gigadose med tålmodighet ...

LES OGSÅ: Disse elbilene tente vi mest på