Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stasjonsvogn har tradisjonelt sett handlet om én ting: Plass. Og ja – kanskje en til også: Fornuft.

Når man har stiftet familie, fått barn og alt det fører med seg, da blir gjerne ting som kjøreglede og å ha det moro bak rattet nedprioritert.

Del med Facebook-vennene dine

Ikke enten eller

Men trenger det å være sånn? Nei, så absolutt ikke! Stadig flere bilprodusenter har skjønt at det ikke behøver å være enten eller.

Man kan faktisk ha plass til både to og tre unger og mye bagasje – og samtidig ha en bil som er råsprek og morsom å kjøre.

LES OGSÅ: Morsom og sprek bil behøver ikke koste skjorta

To kriterier

Vi har tatt en lite dykk ned i det imponerende tallmaterialet til Opplysningsrådet til Veitrafikken, som samler inn data på alt som selges av nybiler i Norge.

Her har vi sett på to ting: Stasjonsvogn – og laveste mulig tall på øvelsen 0–100 km/t. Og: Det er altså en forutsetning av bilene selges nye i Norge i dag.

LES OGSÅ: Denne sprekingen kommer fra uventet hold

Tysk og rask

Ikke heeelt overraskende er resultatlista hel-tysk. De tyske premiumprodusentene har i mange år levert stasjonsvogner med heftig motorisering.

Og selv om konkurransen har blitt tøffere de siste årene, holder de fortsatt konkurrentene på noen tidelers avstand.

Ikke akkurat taxi ...

Den er diger - og heftig, Mercedes E 63 AMG stasjonsvogn.

Vinneren av prisen "Norges raskeste stasjonsvogn" kommer fra Mercedes og en modell mange av oss som regel forbinder med en taxi. Det er imidlertid veldig liten taxifaktor over E63 AMG T.

Dette er nemlig noe av det heftigste du kan kjøpe på fire hjul. De tørre tallene er 525 hestekrefter og dreiemoment på 700 NM – i en bensinmotor! Alle disse kreftene feier den store stasjonsvogna fra 0 til 100 km/t på utrolige 4,4 sekunder. Det får det vel våge seg at du må betale tett oppunder to millioner kroner for moroa.

LES OGSÅ: Stasjonsvogna for deg som egentlig vil ha sportsbil

Parkerer sportsbilene

Nest raskeste stasjonsvogn er faktisk også en Mercedes. Der finner vi nemlig "lillebror" C-klasse, nærmere bestemt C63T AMG. Her har Mercedes "nøyet seg" med å ta ut 457 hestekrefter, dreiemomentet er på 600 NM.

Med dette under panseret i den kompakte stasjonsvogna, går 0–100 km/t unna på 4,6 sekunder. Nok til å parkere de aller fleste sportsbiler!

Mercedes C-klasse har kanskje ikke stasjonsvogna med det råeste utseendet, men i verstingutgaven går det virkelig unna!

Les mer om C63 AMG - klikk her:

Spreke hester

På tredjeplassen skal vi opp i bilstørrelse igjen. Der finner vi nemlig versting-utgaven av Audi A6. S6 Avant har en 4-liters bensinmotor under panseret. I forhold til de to Mercedesene høres antall hestekrefter kanskje ikke så fryktinngytende ut, her der det nemlig "bare" 420 hestekrefter, og dreiemoment på 550 NM

Men de hestekreftene er til gjengjeld både friske og spreke. De feier nemlig den store Audien fra 0 til 100 km/t på pene 4,7 sekunder!

Slik ser det ut hvis du får en Audi S6 opp i bakspeilet. Da er det sannsynligvis god grunn til å slippe den forbi...

Vi har kjørt den! Les testen av S6 her:

BMW på fjerde

Det var de tre raskeste. På fjerdeplassen finner vi forresten en BMW. Det er M550d xDrive Touring som også den sniker seg under fem sekunder. BMW-en gjør øvelsen på 4,9 sekunder.

Femteplassen er todelt. Her finner vi BMW 550i Touring Automat og Audi A4 3,0 TFSI quattro med S-Tronic. Da er vi oppe i "hele" 5,1 sekunder – men slett ikke verst det heller for biler som også gjør jobben som familiefraktere!

Hvilken er din favoritt blant de spreke stasjonsvognene? Fortell i kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Gangster-stasjonsvogna takket for seg