Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnse, har kjørt Tesla Model S på norsk vinterføre.
Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnse, har kjørt Tesla Model S på norsk vinterføre.

Tesla Model S:- Skjønner at folk går mann av huse for denne

Vi har endelig kjørt årets bilnyhet i Norge. Her er førsteinntrykket:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Broom-redaksjonen har med stor interesse fulgt utviklingen rundt den nye elbilen Tesla Model S, som over 1000 nordmenn nå står på venteliste for å kjøpe.

Nå har vi endelig fått avtale om å se og prøve på den i norsk vinterklima. Undertegnede møter Teslas norske salgssjef Kjell Arne Wold passende nok på Bygdøy. Det er jo slik at de fleste som bestiller elbiler er velbemidlede bosatt i eller like rundt Oslo kommune.

Den sølvfargede Tesla Model S-en lyser opp på parkeringsplassen. Men den kan vel knapt være så fantastisk som alle vil ha det til?

Tesla har også en SUV på gang – les mer om den her

Må finne på et helt nytt ord

Det utvendige har vi jo sett og studert på bilder i lang tid allerede. Likevel er det noe annet å se den i virkeligheten. De elegante linjene kommer enda bedre fram når sol og skygge får framhevet dem.

De fleste som ser bilen blir rett og slett stående og måpe. Mange fisker fram mobilen og tar bilder. Model S roper liksom ut: Hei, her kommer jeg! Den sjarmere alle den møter.

Designet er mer elegant enn aggressivt, men absolutt sportslig likevel. Og særlig synes vi det er en vellykket profil. De rammeløse dørene og den slake takbuen gir, og her kommer et helt nytt ord til den norske ordlisten: Firedørscoupe-assosiasjoner.

Så opptatt skal Tesla ha vært av å holde designet rent, at de droppet parkeringssensorer. I stedet får du et ryggekamera i HD-oppløsning som gir de skarpeste bildene vi har sett i en bil noen gang.

Den enorme 17" skjermen som viser alt fra klimaanlegg til stereo og navigasjon.

Klumpete midtkonsoll

Når du skal inn i bilen kommer det håndtak ut av dørene – elektrisk selvsagt. I det du åpner døra ser du det "alle" snakker om: Den digre, 17" store iPad-lignende skjermen som ikke bare dominerer midtkonsollen, den ER midtkonsollen.

På den styrer du kort sagt alt. Derfor er det nærmest rensket for andre knapper rundt om i bilen.

Dette må være alle teknologientusiasters våte drøm, her kan du leke deg i timevis!

Tilsvarende er skjermen tilsynelatende et mareritt for de som blir svett i panna og får angst av å måtte bruke en smarttelefon. Men fortvil ikke, for det hele er overraskende enkelt å bruke.

Det er også en egen skjerm som viser alt fra speedometer, kjørecomputer og underholdning rett bak rattet. Her er også oppløsning og grafikk i en klasse for seg. Det er rett og slett ingen analoge instrumenter noe sted. Framtiden er her nå.

bilde

LES OGSÅ: Tesla Model S: Dette kan bli en liten revolusjon

Ikke helt på topp

Vi skal ikke påstå at det ser like elegant ut innvendig som utvendig. Skjermen ruver og ser klumpete ut, baksetene er flate og er ikke spesielt komfortable, dørene har et, skal vi si "spesielt" design, og opplevd kvalitet ligger noen hakk under premiummerkene fra Tyskland.

Men det skiller seg i alle fall klart ut fra mengden. Og plassen er svært så romslig, i alle fall til ben og bagasje. Ankepunktet her kommer på takhøyden for dem som sitter i baksetet. Er du over 180 cm kan det blir litt trangt – i alle fall om det er glasstak.

Mellom forsetene er det bare et digert åpent rom. Egentlig ganske praktisk – men det ser litt nakent ut.

Overlegen plass

Når det gjelder bagasjeplass er forresten Tesla Model S ganske så suveren. Her er det nemlig to bagasjerom – siden motoren er plassert rett over bakakslingen og er mye mindre enn en tradisjonell motor.

Om du utnytter både det foran og bak til det fulle har du nesten 900 liter til rådighet.

I bagasjerommet bak kan du også få på plass ekstra seter, der to barn kan sitte og geipe til bilene som kjører bak. Dette ekstrautstyret, setene altså, koster knappe 10.000 kroner.

Det er faktisk (nesten) plass til en 190 cm høy mann i bagasjerommet foran. Her snakker vi viktig forbrukertesting ...
Vi skal ikke påstå at det er behagelig - men det er tross alt overraskende god plass.

Endelig - ute i friluft igjen.

LES OGSÅ: Tesla Model S: Denne mannen fikk ikke fortelle hvorfor han smiler

Er noe unaturlig

Men nå er vi spente på hvordan denne bilen er å kjøre. Teslas salgssjef i Norge, Kjell-Arne Wold, er naturligvis full av lovord, og snakker om lavt tyngdepunkt og et velutviklet ESP-system. Men han er jo ikke heeelt objektiv, så dette ser vi fram til å teste selv.

Vi blir fortsatt noe forundret over å kjøre en elbil. Det er rett og slett unaturlig å kjøre en bil som går helt lydløst.

Men så snart du bruker gasspedalen så skjønner du at bilen i høyeste grad er "på". Responsen er umiddelbar. Vi suges fast i setet og den knapt fem meter lange bilen skyter fart som en kule.

Stille og udramatisk

Her gjelder det å passe på – for uten lyden av motoren kan du lett bli fartsblind. Alt er helt stille og udramatisk – men en rask kikk på speedometeret avslører at det flytter seg. Noe veldig.

Performance-utgaven, som vi kjører, kan skryte av 0–100 km/t tid på 4,4 sekunder, akkurat det samme som BMW M5.

Men akkurat under akselerasjon savner vi det deilige V8-brølet som BMW byr på. En del bilentusiaster vil fnyse av å kjøre rundt i en sportscoupé som ikke lager "gromlyd".

LES OGSÅ: Tesla vant miljøkampen

Høy rekkevidde

Den teoretiske rekkevidden med den største batteripakken er på 482 kilometer.

Vi har ikke kjørt bilen lenge nok til å kunne fastslå hvilken effekt norsk vinterklima har på batteriene, men Tesla selv hevder at temperaturen i seg selv skal ha lite å si.

Det som imidlertid påvirker rekkevidden er heller at Norge ikke akkurat er paddeflatt. Oppoverbakker stjeler mer strøm enn du klarer å hente inn igjen i nedoverbakkene.

Tesla Model S bare bilen

Bremser når du slipper gassen

Når du slipper gasspedalen begynner bilen umiddelbart å regenerere strøm. Men dette gjør også at bilen "bremser" betydelig når du løfter høyrefoten.

Det er ganske moro hvis du kjører aktivt, du slipper nærmest å bruke bremsen. Det kan imidlertid være litt frustrerende ved vanlig kjøring, fordi du ikke kan "flyte" bortover veien uten å gi gass.

Her handler nok mye om å bli kjent med bilen og finne ut hva som er mest gunstig i forhold til å maksimere rekkevidden. Denne regenereringen kan også slå av, om du mener det er mer å hente på å trille enn på å regenerere strøm.

LES OGSÅ: Topp 3: Biler som smisker med Greenpeace

Rumpa slipper

Når du kommer til en sving er det bare å glede seg. Batteriene sørger for et svært lavt tyngdepunkt, og balansen i bilen er tilnærmet optimal. Den ligger paddeflat selv når du må vri ganske hardt på rattet. Vekten gjør likevel at du må være litt forsiktig med å la selvtilliten ta helt overhånd.

Antispinnsystemet lar bakenden slippe litt før den griper inn. Ettersom det er bakhjulstrekk innebærer det at rumpa kan slenge litt hvis du er raus med høyrefoten. For noen vil det kunne oppleves litt skummelt, mens andre vil elske det.

Du kan også, om du føler for å være litt vågal, slå av hele antispinnsystemet. Men da bør du være svært så årvåken – for ALLE kreftene kommer som sagt fra 0.

LES OGSÅ: Har solgt super-elbiler for 50 millioner – nå er det slutt

Lite lyd

På motorveien er lydbildet svært behagelig. Ingen motor gjør riktignok at du legger mer merke til vindsus og dekkstøy enn i en vanlig bil, men totalt sett er det imponerende tyst inne i kupeen.

Med luftfjæring blir også komforten overlegen, og bilen kan heves ganske betydelig slik at du også kan forsere litt mer humpete terreng.

Totalinntrykket på veien er kort oppsummert imponerende.

Rekker ikke å svare

Dessverre gikk tiden så altfor fort. Vi har derfor ikke fått tatt en grundig test av bilen. Blant annet ville vi gjerne testet den mer på snø og is. Men det vil forhåpentligvis komme en mulighet for dette ganske snart. Så her er det bare å følge med.

Kjell Arne Wold forteller at interessen for bilen er enorm. Så stor at han ikke har sjanse til å svare på alle henvendelsene som kommer. Noe undertegnede kan bekrefte ...

– Jeg får nok 60–70 henvendelser på mobilen hver dag, smiler Wold.

50 prøvekjøringer på en dag

På to dager var det over 50 prøvekjøringer på den ene bilen som er tilgjengelig i Norge. Og det er ikke mange som har prøvd den som ikke setter seg på reservasjonslisten, skal vi tro Wold.

– Jeg har jo noen års erfaring i bransjen, men har aldri opplevd å omsette så mange biler så raskt før. Her er det imidlertid viktig å påpeke at vi snakker om reservasjoner, folk kan jo trekke seg inntil vi har tatt bestilling på akkurat den spesifikke bilen de ønsker seg, understreker han.

De som står på reservasjonslisten blir kontaktet rundt tre måneder før bilen settes i produksjon. Og når de har sendt bestilling til fabrikken, er salget "fullført".

Tesla S i bevegelse

LES OGSÅ: Tesla Model S: Ventetiden er på flere måneder – denne får du på fire uker