Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Jeg sluker det meste dere skriver om litt eldre og gjerne veteranbiler her på broom og har en stund nå tenkt litt på å kjøpe min egen Mercedes av W123-typen.

Jeg er gammel nok til å huske hvor fine disse var som nybiler. Nå ser jeg på den som et svært prisgunstig alternativ til vanlig "billig" familiebil. Planen er å bytte ut en åtte år gammel Golf stasjonsvogn med en fin 123 og ha den som hverdagsbil. Jeg tenker å kjøpe så nært opptil 1983-modell som mulig, altså sørge for at den er veteran og det må være et strøkent eksemplar. Ikke fjern for tanken på å lete etter bil i Tyskland heller. Hva tror du om det prosjektet og har du noen råd til meg på veien? Hilsen Trond.

Benny svarer:

Hei Trond. La meg først få si at jeg har veldig sans for slike prosjekter! Det er moro at klassikere som dette blir tatt vare på og ikke minst også: At de blir brukt!

W123 kom tilbake i 1976 og var en svært moderne og ikke minst påkostet bil på sin tid. Det er nesten rart å tenke på hvor mye Mercedes skilte seg fra de aller fleste konkurrentene den gangen, kontra i dag.

Men så var da også prisforskjellen formidabel. W123 kostet flesk, og det var ikke mange privatpersoner som hadde råd og mulighet til å kjøpe seg en sånn!

Nå har den altså for lengst blitt veteran og der disse bilene tidligere var en ganske vanlig del av trafikkbildet, er det nå lenger mellom hver gang du ser en. Det skyldes enten at de har blitt borte og blitt til spiker (eller i beste fall står hos en bilopphogger) – eller at de har blitt plassert i garasje og kun blir brukt på fine dager. Eller bak garasjen i påvente av at eieren får bedre tid.

Nå skjønner jeg at ditt prosjekt er litt mer ambisiøst enn som så. Du vil rett og slett bruke Mercedesen som hverdagsbil.

Jeg liker den tanken også jeg, men kjenner samtidig at jeg blir litt skeptisk. Det kommer i alle fall litt an på hvor i landet du bor (veisalt eller ikke) – også litt om bruksområdet ditt.

Forutsatt at bilen er i god stand, er det absolutt ikke noe i veien for at Mercedesen vil fungere helt utmerket i det daglige. Dette er gode og solide biler, og kjøreegenskaper/komfort/plass står seg fortsatt ganske godt. Men det er nå ikke til å komme ifra at ting går i stykker på gamle biler. Denne er nok intet unntak. Dessuten mangler den moderne sikkerhetsutstyr som airbager, ESP og ABS-bremser - for å nevne noe ...

Denne Mercedesen er 21 år gammel - men egentlig helt ny

Historikk er viktig

Du må nok påregne mer bekymringer og kanskje også flere reparasjoner enn på en nyere bil. Det er helt klart en fordel om du kan fikse og skru litt selv om du skal ha en 30-åring som bruksbil. Nærmest en forutsetning, synes jeg. Hvis ikke kan det for bli irriterende, kostbart og frustrerende å være eier av en slik gammel traver – selv om bilene i utgangspunktet er solide og relativt problemfrie.

For meg er det likevel en annen ting som veier tyngre: Nemlig om du virkelig vil ha samvittighet til å bruke den som hverdagsbil.

Veisalt er det verste her, slik jeg ser det. Men også daglig slitasje og banale ting som parkeringshus og faren for bulker er noe som i alle fall ville bekymret meg sterkt. Og det særlig når du presiserer at du vil ha et strøkent eksemplar. Det kan bli tøft å holde den helt strøken om du har helårsbruk med jobbkjøring, barnehagekjøring etc.

Men forstå meg riktig: Jeg fraråder ikke å gjøre dette, men jeg mener du bør tenke deg godt om. Hvis du har mulighet til å ha en annen "hverdagsbil" i tillegg, vil nok det kunne spare Mercedesen din for mye.

Kanskje fortjener den heller status som "finbil". Altså en koselig doning du og familien kan bruke når dere skal på søndagsmiddag hos svigermor og andre mindre krevende utflukter?

Når det gjelder det å finne bil, ville jeg gått for et så nytt eksemplar som mulig. Kilometerstand er egentlig ikke så viktig når bilen har blitt så gammel, da er det viktigere at den har blitt bra fulgt opp og er i god stand. All form for historikk er viktig og positivt. Sjekk også at alt virker og at både eksteriør og interiør er helt og pent.

Og så er det den store, stygge ulven som tar livet av veldig mange biler: Nemlig rust! Dette må du sjekke grundig etter. Dessverre er denne Mercedesen langt fra immun for rustangrep og de kan være store. På dette området må du ikke slå deg til ro med hva selger eventuelt sier. Du må undersøke bilen og hvis du ikke har greie på disse tingene selv: Sammen med noen som kan det.

Gjør du alt dette, bør du kunne finne et pent eksemplar som fortjener å bli bevart og som også fortjener å bli behandlet pent og forsiktig. Og da har du skaffet deg en knallfin veteranbil også!


Les mer om coupe-utgaven: Gentleman i flere generasjoner



Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Her er Brooms egen seksjon for kjøp og salg av bil

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: