Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo har akkurat vært og sett på en BMW 325 coupe som er fullt M3-styla. Selgeren sier det er brukt minst 150.000 kroner på stylingjobben, det ser veldig ordentlig ut. Det er byttet motor i den. Det er ikke noe servicehefte her, men kilometeren står på 180.000 og selgeren sier det skal være riktig. Litt vanskelig å få sjekket så mye mer, men den ser veldig fin ut.

Likevel ble jeg litt usikker på det med motoren, han sa ikke noe om det før jeg kom og så på bilen. Hva synes du jeg bør gjøre? Må vært rask her for det skal være flere andre som vil ha den også. Hilsen Kristian.

Benny svarer:

Hei Kristian! Dette synes jeg ærlig talt kan høres litt skummelt ut, ja ... 325 coupe er i utgangspunktet en fin og morsom bil, som både går bra og har gode kjøreegenskaper, men det er også en av de bilene det kan være veldig risikofylt å kjøpe brukt.

En del eksemplarer har nemlig blitt svært hardt kjørt og kanskje ikke så godt passet på. De skal du i utgangspunktet ligge langt unna – for da er det mye som kan gå galt. Fryktelig dyrt blir det gjerne også, om du ikke fikser og skrur selv.

Det at motor er byttet, behøver absolutt ikke være negativt. Men det er viktig at dette er skikkelig dokumentert. Jeg ville veldig gjerne visst hvor langt den første motoren hadde gått og ikke minst hvorfor den ble byttet.

Dessuten er det viktig å vite om den nye motoren virkelig var ny, eller om det er brukt motor fra høgger`n? Hvor langt hadde den i så fall gått fra før? Hvilken bil kommer den fra? Hvilken stand er den i etc. etc. Som du skjønner: Her er det mange ting man bør få klarhet i. I ditt tilfelle virker det langt mer diffust, det gjør at jeg mener du skal tenke deg veldig godt om.

At selger "glemmer" å opplyse om at motor er byttet, er heller ikke et veldig godt tegn... Det burde faktisk stått i annonsen, mener nå jeg.

LES OGSÅ: Dette heftet er verdt mange tusenlapper

Ta en ringerunde

Manglende servicehefte gir meg alltid følelsen av at her kan det være noe galt. Hvis det heller ikke er annen dokumentasjon / kvitteringer i bilen, vet du jo egentlig ingen ting om hvordan den har vært fulgt opp underveis. Det gir en litt "uggen" følelse. Da skal du ikke kjøpe den, så enkelt er det!

Det du eventuelt kan gjøre er å gå tilbake til selger og forklare at du MÅ ha mer informasjon om bilen hvis du skal kjøpe den. Sjekk bakover i historikken på tidligere eiere, ta en skikkelig ringerunde til dem – og kartlegg mest mulig. Her er det bare å spørre og grave!

Bygget om til M3, skiftet motor med ingen dokumentasjon. Kan det være et vrak som har blitt bygget opp? Det er bedre å finne ut slike ting FØR man kjøper enn etter.

Er litt redd for at du kanskje oppfatter meg som negativ nå, men jeg har hverken sett bilen eller hilst på selger, så slik sett famler jeg litt i blinde.

Men etter noen år i bransjen så har man både sett og hørt de utroligste historier og blitt litt skeptisk. Det kan være sunt!

Jeg vet akkurat hvordan det er når man har falt for en bil. Da er det lett å bli blind – og overse eventuelle varsellamper. Men dessverre kan nok det også være oppskriften på veldig mange frustrasjoner i etterkant. I dette tilfellet vil jeg nok si at det beste er å glemme hele bilen og heller lete etter et eksemplar som virker litt tryggere.

Lykke til!

LES OGSÅ: M3 – det ble ikke tøffere enn dette!



Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Her er Brooms egen seksjon for kjøp og salg av bil

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: