Kjøper bil usett på nett - og sparer tusenvis av kroner

Parallellimport skyter til værs – med nye metoder.

Det å kjøpe bil handler ikke lenger bare om å dra fra forhandler til forhandler. Stadig mer skjer på Internett. Det siste er at en kan chatte seg fram til hvilken bil en vil bestille   og aldri en gang møte eller snakke med selger før bilen blir levert til adressen din.
Det å kjøpe bil handler ikke lenger bare om å dra fra forhandler til forhandler. Stadig mer skjer på Internett. Det siste er at en kan chatte seg fram til hvilken bil en vil bestille og aldri en gang møte eller snakke med selger før bilen blir levert til adressen din.

Ny bil er svært så ettertraktet om dagen – og nå finnes det flere muligheter enn noen gang for de som skal handle.

De fleste tyr til den tradisjonelle måten å gjøre det på, ved å oppsøke forhandleren til den norske importøren. Der kan de se og få informasjon om bilen – og gjerne prøvekjøre – før de bestemmer seg for å kjøpe.

Men ikke alle gjør det slik lenger.

Det "nye" er å chatte med en uavhengig importør, og få bilen levert på trailer – uten noen gang å se eller hilse på "selgeren" – eller å ha prøvekjørt eller sett bilen på ordentlig.

LES OGSÅ: Dette krangler vi mest om når vi skal kjøpe bil

Effektivt

Chattetjenesten er det nye tilbudet til dinbilpartner.no. Daglig leder Trond Klæbo forteller at mange synes dette er en svært effektiv måte å handle bil på.

– Noen setter kanskje pris på å kunne være anonyme, og dermed ikke føler "press" på samme måten som når en henvender seg personlig. Men viktigst er at de får svar der og da – når kunden har tid og anledning. Det har vi fått mye positiv respons på.

– Også er det jo svært effektivt for oss, chatten er åpen fra morgen til kveld, og vi kan svare på mange kunder sine spørsmål samtidig. Hvis vi skulle gjort det samme på telefon ville vi sittet opptatt med hver kunde mye lenger, forteller Klæboe.

Få gode råd og tips om kjøp og salg av bil på Bruktbilskolen til Broom her

– Enorm utvikling

Resultatet av den nye tjenesten er at mange kjøper bil basert på chatten. Og Klæboe forteller at avgjørelsen om selve kjøpet gjerne tas i sofakroken sammen med partneren, etter at barna har lagt seg.

– Terskelen for å kjøpe bil usett og uprøvd er i dag betydelig lavere enn for bare kort tid siden. Her har utviklingen vært enorm, sier bilkonsulenten som har kontor i Bergen.

Dinbilpartner har ingen biler i utstilling eller til prøvekjøring verken her eller på kontoret deres i Drammen.

LES OGSÅ: Derfor må du stole blindt på EU-kontrollen

Føler seg motarbeidet

Alt i 2002 begynte dinbilpartner med bilkonfigurator og CRM (kundebehandlings)-system. I dag formidler de rundt 50–70 biler i måneden – og utviklingen har vært merkbart økende det siste halvåret. Han tror faktisk tallet kunne vært vesentlig høyere også.

– Det er mange som vil passe på sine egne markeder, og det er greit. Men det hender vi blir motarbeidet. Nå har vi imidlertid fått på plass et apparat som beskytter vår måte å drive på.

– Hvordan er det dere mener dere blir motarbeidet?

– Det vil vi ikke gå i detalj i. Men det er som sagt enkelte som strekker seg langt for å beholde sine markedsandeler.

LES OGSÅ: Denne bruktbilfella må du ikke gå i

Mange referanser

På hjemmesiden sin har dinbilpartner 2783 referanser fra kunder. Det tror han også bidrar til at flere tør å kjøpe bil via nettet.

– I utgangspunktet er det nok litt utenfor komfortsonen å gjøre det på denne måten. Hos oss overfører for eksempel kunden pengene direkte til utlandet, og betaler et depositum til oss. Men måten vi gjør det på er naturligvis helt trygt, og ofte er prisene våre langt lavere enn hos importørene.

De mest populære modellene er VW Golf og BMW X3, etterfulgt av Ford Focus.

LES OGSÅ: Disse bilene ruster mest

– 100.000 kroner billigere

Klæboe og de to andre ansatte i dinbilpartner gleder seg til Golf kommer i stasjonsvognutgaven. Det skjer til høsten.

– Vi tror det vil bli en svært populær modell. Og hos oss blir for nok gjerne 100.000 kroner billigere enn fra importøren, sier han.

Prisene på denne bilen i Norge er så langt ikke klare, men lansering ventes å være i august.

LES OGSÅ: Bruktimport: Her er fallgruvene

Samarbeid

Dinbilpartner samarbeider også med Ferdinand Motor. Sistnevnte har i flere år spesialisert seg på sports- og luksusbiler. Nå har de begynt med nybilimport – men måten å jobbe på er litt annerledes enn dinbilpartner.

Ferdinand Motor har nemlig forhandler, både i Bergen og Oslo, og driver mer tradisjonelt salg. For eksempel vil kundene kun forholde seg til Ferdinand Motor, og all betaling skjer direkte til dem i stedet for depositum og betaling til utlandet.

De kan også fikse finansiering og ta innbytte i brukt bil.

LES OGSÅ: Slik får du best pris for bilen din

5 års fabrikkgaranti

Etter at de begynte med import av nybiler, har Ferdinand Motor opplevd en betydelig økt interesse. De siste fire månedene har de solgt 35 biler. Det går mest i BMW og VW – men det jobbes også med å få flere merker på plass.

Og nå har de kampanje på nye Golf med fem års fabrikkgaranti, med opptil 80.000 kroner i prisavslag sammenlignet med listepris.

LES OGSÅ: Slik kan du forsikre deg mot katta i sekken

– Klar for offensiv

– Det er bemerkelsesverdig mye å spare – og ekstra moro at vi nå kan tilby fabrikkgaranti på fem år. Da er siste rest av forskjell mellom oss og forhandlere i Norge borte, mener Gunnar Birkenfeldt.

– Vi har måttet oppgradere serverne våre for å ta unna toppene, så nå er vi snart klare for å kommunisere produktet bedre og starte en markedsoffensiv. Artig, sier Ferdinand Motor-sjefen.

LES OGSÅ: Dette er bruktbilene fra helvete

– Folk flest vil ta og føle på

Morten Altmann har vært i bruktbilbransjen i mange år, og driver firmaet Norsk Bilpool AS. Han kjøper og selger 400–500 biler hvert år. Han ser at den "nye" måten å kjøpe bil på nettet vokser.

– Jeg tror imidlertid likevel at kunder flest vil se og prøve en bil før de kjøper. Vi får mange henvendelser via nettet, men det er først når vi møtes i butikken at salget skjer.

LES OGSÅ: Den beste og verste modellen – fra ditt merke

Useriøse aktører

– Det som ødelegger markedet er de privatpersonene som gjør alt hjemme fra kjøkkenbenken. De som ikke har noe apparat rundt, og som betrakter bilsalget som en hyggelig biinntekt. Her er det mye rart – og kanskje burde skattemyndighetene gått disse litt mer nøye i sømmene. Det er ganske gjennomsiktig hvem som driver useriøst, sier Altmann.

Altmann mener det er rimelig med minst 10 prosent forskjell mellom prisene fra en privat kjøper til en forhandler. Her ligger margin som garanti, tilstandsrapport, kunnskap og fortjeneste.

LES OGSÅ: Bruktbil: – Nå er prisene ekstremt gunstige