En samling uvanlige Chevrolet Corvair, bilen som er mest kjent  som den som er Dangeros at any speed byr på et unikt stykke amerikansk  bilhistorie, er nå tilsalgs for småpenger. (Foto: Craiglist.com)
En samling uvanlige Chevrolet Corvair, bilen som er mest kjent som den som er Dangeros at any speed byr på et unikt stykke amerikansk bilhistorie, er nå tilsalgs for småpenger. (Foto: Craiglist.com)

Chevrolet Corvair: En hel samling livsfarlige biler selges

Er det kanskje derfor de nesten er gratis?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Man må aldri falle for fristelsen å tro at gamle låver kun inneholder høy, hesjestaur, gamle traktorredskaper og i bestefall en gammel utslitt traktor. Den som går i den fella kan gå glipp av mye moro!

Bare se hva som dukket opp på en gammel låve langt ute på landet i Nebraska, USA.

Hele syv eksemplarer av Chevrolet snodige Corvair-modell. En av de minst amerikanske amerikanerne som finnes. Nå er samtlige til salgs på amerikanske Craigslist.com og prisen bør ikke skremme noen.

Røverkjøp?

For 3500 dollar, eller rundt 20 000 kroner, kan du bli eier av hele samlingen som består av fem coupémodeller og to cabrioletmodeller hvorav den ene til og med har original turbomotor!

Bilene bærer preg av å ha stått lenge på låven, men ser ikke så ille ut ved første øyekast. Prisen på 2800 kroner per bil bør det derfor ikke være noe å si på. (Foto: Craiglist.com)

Les også: Denne perlen ble reddet fra ”vraking” i siste sekund

Selv om det tydelig framgår av bildene at disse har behov for en god del omsorg og kjærlighet så er det ikke til å komme i fra at dette begynner å nærme seg et røverkjøp! Vi snakker 2800 kroner per bil! Når kjøpte du en cabriolet med turbomotor til den prisen sist?

Se hele annonsen her:

Nå er riktignok ikke Corvair – som ble produsert i to generasjoner fra 1960 og til 1969 – akkurat det man forbinder med en amerikansk bil. Snarere tvert imot.

Der man på andre Chevroleter fra samme tid finner en kraftig V8 motor finner man på denne et bagasjerom. Lufter man på bakluka derimot får mange seg en overraskelse. Der holder nemlig en sekssylindret, luftavkjølt motor til.

Turbopower!

Og – joda, det med turboen som har blitt nevnt stemmer. Dette er en av de aller første bilene som ble serieprodusert med nettopp turbomotor. Effekten var 152 hk.

Seks sylindere, bokser, luftavkjølt og med turbo. Nei - dette er ikke Porsche men en motor fra Chevrolet Corvair!

Corvair Yenko Convertible: Her er bilen du ikke trodde fantes

Mye godt kan sies om Corvair. På grunn av bakmontert motor fikk man flatt gulv og god plass i kupeen. Bilen var lav, bred og hadde lavt tyngdepunkt og man skulle tro at alt var fryd og gammen.

Unsafe at any speed

Det var det ikke. Kjøreegenskapene var mildt sagt tvilsomme på grunn av en noe (for å si det pent..) uheldig pendelaksel konstruksjon i bakstillingen. Dette gjaldt spesielt bilene fram til 1963. Etter det ble de noe bedre, men ikke bra.

Det gikk så langt at Ralph Nader en kjent advokat og forbrukertalsmann utga en bok om dette som rett og slett het "Unsafe at any speed". Han mente at de var livsfarlige.

På det verste hadde GM mer enn hundre søksmål mot seg fra Corvaireiere som var innblandet i krasj og ulykker av ulike slag.

Kan bekrefte ryktet

Undertegnede har selv hatt den tvilsomme gleden av på prøvekjøre en norsk Corvair cabriolet med turbo og kan bekrefte at dette med kjøreegenskapene ikke bare er løst prat ...

Man skulle jo, med bakgrunn i både den utradisjonelle konstruksjonen og ikke minst de tvilsomme kjøreegenskapene at bilen floppet helt. Men det gjorde den ikke. Nesten 1,8 millioner biler ble bygget.

Chevrolet Covair. En 2-dørs coupe i forgrunnen og en 4-dørs sedan i bakgrunnen. Både cabriolet og Van / Pickup av også tilgjengelig. Dessuten kunne du få den med turbomotor!

En av verdens mest verdifulle biler funnet under skrothaug!

For uten 4-dørs sedan, 2-dørs coupe og cabriolet fantes også både en van. og en pickuputgave av bilene. De luftavkjølte motorene ble forresten ofte brukt i småfly også.

Det er klart at "Unsafe at any speed"-ryktet ikke akkurat hjalp på salget, men det som nok senket modellen var de ny pony cars som dukket opp midt på 60-tallet. Biler som Ford Mustang og Chevrolets egen Camaro og hele den gjengen der ...

Dessuten var Corvair dyr å produsere og GM- tjente lite eller ikke noe på disse 1,8 millioner bilene.

En unik bit amerikansk bilhistorie

Det er derfor ikke bare biler med spennende historie du nå kan skaffe deg for en slikk og ingenting, men dette er også en sjelden, interessant og litt ukjent bit av amerikansk bilkultur som altså byr på mye mer enn svære V8-ere.

Mange av bilen har forsvunnet for hvem ville vel ha amcar med boksermotor i rumpa? Som attpåtil hørtes ut nesten som en Folkevogn ...

Jeg antar at det er unødvendig å fortelle om hva som er i ferd med å skje med prisene på de få som er igjen nå ...

Kanskje man like godt skulle slå til?

Les også: Fant bil til 70 millioner – hos høgger`n