EU-kontrollen ble som en dødsdom for bilen

Og hva kan en fortvilet bileier gjøre da?

Gammel bil på EU kontroll kan være skumle greier   og rustproblemer kan fort koste mer enn det bilen er verdt.
Gammel bil på EU kontroll kan være skumle greier og rustproblemer kan fort koste mer enn det bilen er verdt.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei jeg fikk en veldig lite trivelig beskjed da jeg hadde bilen min på EU-kontroll sist uke. De kicker på rust i kanaler og den går ikke gjennom uten rustsveising.

Det kom helt overraskende på meg, for jeg ante ikke at det kunne være et problem på bilen. Var innom et mek. verksted i går som ga meg et kjapt overslag på 30.000 kroner.

De mente også det var noen ting i gulvet som måtte tas samtidig. Kunne også bli dyrere. Det er jo helt vilt, nesten som en dødsdom for bilen. Det er egentlig mer enn hele bilen er verdt så nå vet jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Er det et alternativ å forsøke å gjøre dette selv? Jeg har aldri sveiset før, men en kompis av meg har sveiseapparat jeg kan få låne. Kan også stå i oppvarmet garasje og gjøre jobben. Hva er rådet ditt? Bilen er en Volvo 850. Jeg har hatt den i bare seks måneder.

Benny svarer:

Ai, ai ... Lite trivelig beskjed å få ... Men slik er livet. Noe skal man jo dø av – hadde jeg nær sagt – enten man er bil eller menneske.

Det faktum at Volvo 850 kom for godt over 20 år siden, gjør at det faktisk begynner å tynnes i rekkene her, sakte, men sikkert. Rust er garantert en del av årsaken til det, så du er neppe alene om å ha fått denne beskjeden.

Min erfaring med rust og rustsveising – som jeg dessverre har ganske mye av – er at det alltid og uten unntak er mer enn det først ser ut til. Om du skulle velge å sette bilen på verksted, så må du derfor regne med at det fort kan dra på seg. Mye.

Hvis beløpet du er forespeilet allerede er over bilens verdi, så er dette neppe noe alternativ.

Kombinasjonen varm garasje, sveiseapparat og kompis høres derimot bedre ut. Jeg tror imidlertid ikke det er noen god idé å gå løs på dette selv – om du har null og niks sveiseerfaring.


LES OGSÅ: Hvor langt kan denne Volvoen egentlig gå?


Svært tidkrevende

Det ser enkelt ut når proffe gjør det, men det er søren meg ikke bare-bare når en amatør og nybegynner skal gå i gang. Jeg vil absolutt anbefale deg å få kyndig hjelp her, selv om du må betale litt for det.

Jeg brukte i alle fall lang tid på å bli – ikke god, men brukbar – på dette.

Vær forberedt på at det tar tid også. Dette er mye mer tidkrevende arbeid enn man skulle tro, med demontering, utskjæring, tilpassing, sveising, sliping. Timene flyr. Og som nevnt – som regel er det MYE verre enn det ser ut til ...

Men det er vel strengt tatt dette som er alternativet ditt om du ikke skal vrake bilen, eller selge den som delebil. Noe jeg vil anta er dårlig butikk for deg ettersom du har hatt den såpass kort tid. Dårlig butikk blir det vel fort uansett.

Det er en grunn til at jeg stadig maser om nøye sjekk og fersk EU-kontroll når man skal kjøpe seg en tilårskommen doning. ...

Håper uansett at dette ordner seg for deg på best mulig måte og ønsker deg lykke til!


LES OGSÅ: Rust på bruktbil – dette er de 20 beste


Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Kjøpers marked – aldri har du fått mer billigbil for pengene

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: