Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Den ene er splitter ny og har store forhåpninger - den andre har vært med i fem år, men selger fortsatt meget bra. Ford Kuga og VW Tiguan er to biler det er vanskelig å komme unna i denne klassen.
Den ene er splitter ny og har store forhåpninger - den andre har vært med i fem år, men selger fortsatt meget bra. Ford Kuga og VW Tiguan er to biler det er vanskelig å komme unna i denne klassen.

Duell: Nykommeren Ford Kuga møter bestselgeren VW Tiguan

Disse er vanskelig å komme unna hvis du skal ha kompakt-SUV
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å kjøpe SUV i kompaktklassen er ikke fort gjort hvis du er av den grundige typen som gjerne vil prøve flere konkurrenter før du bestemmer deg.

Det er nemlig utrolig mye å velge mellom - og stadig nye merker melder seg på med modeller i denne klassen.

Store ambisjoner

Her skal det imidlertid handle om to gamle "travere". Volkswagen Tiguan har vært med oss helt siden 2008, men selger fortsatt meget bra. Ford Kuga har på sin side akkurat kommet i andre generasjon.

Forgjengeren klarte aldri å matche Tiguan på salgsstatistikkene, men nå har Ford store ambisjoner.

Begge disse er biler det er vanskelig å komme utenom i klassen - nå skal vi rett og slett finne ut hvilken av dem som er det beste kjøpet.

LES OGSÅ: Hva er best kjøp - ny eller brukt SUV?

Kjøreglede:

Ford er inne i en periode med ganske ungdommelig dashborddesign. Her skjer det MYE. Noen detaljer trekker litt ned, men hovedinntrykket er bra kvalitet på materialene.

Ford Kuga: Ford har tradisjoner på å gi bilene sine gode kjøreegenskaper, og Kuga følger opp det. Den er rett og slett småmorsom å kjøre, med fine, presise egenskaper. Den kjennes også lavere enn mange av konkurrentene og krenging i svingene er ikke noe problem her. Powershift-girkassen til Ford er ikke riktig så kjapp som VWs DSG. Det trekker litt ned på totalopplevelsen.

VW Tiguan: Her er det litt høyere sittestiling enn i Forden og kjøreegenskapene er litt mindre inspirerende. Likevel er Tiguan helt klart en av de mest velkjørende bilene i klassen. Den er komfortabel og stillegående, samtidig som den også kan være med på litt frisk kjøring på svingete landevei hvis du ønsker det. Vi har tidligere testet Tiguan på skikkelig langtur. Den øvelsen klarer den veldig bra.

Svenske som kan være mye bruktbil for pengene - klikk her

Interiør/plass:

Kuga har blitt større og har fått mer bagasjeplass. Men noen plassmester er den fortsatt ikke.

Kuga: Plassen var det store ankepunktet mot første generasjon Kuga. Den var rett og slett litt trang - og kom derfor til kort som familiebil for mange. Det har Ford heldigvis gjort noe med nå. Bilen har vokst åtte centimeter, bagasjerommet er nå på maksimalt 492 liter, dette avhenger litt av hvordan du stiller inn bakseteryggen. Dermed snakker vi ikke noen plassorgie, men det holder nok for de fleste av oss. Dashbordet er preget av mange knapper og brytere og kan nok oppleves som litt rotete før du blir vant til det. Mange smarte smårom rundt i kupeen trekker opp.

Tiguan: Med 470 liter bagasjerom er Tiguan mindre enn Kuga i utgangspunktet, men her har VW gitt den en finesse som virkelig er smart. Tiguan-baksetet er nemlig to-delt og kan skyves i lengderetningen. Dermed kan du skreddersy etter hvor du trenger plassen mest, opp til 600 liters bagasjerom. Dette burde flere biler i klassen hatt! Tiguan er også høyere fra gulv til tak i bagasjerommet, du får med deg mer hvis du pakker i høyden. Interiørdesignet på Tiguan bærer preg av at bilen begynner å bli gammel. Dette er nøkternt og nesten litt spartansk - her er Kuga langt friskere.

Bagasjerommet i Tiguan tar inntil 600 liter hvis du skyver baksetene framover. Her er også høyden bedre enn i Kuga.

LES OGSÅ: Tør du å kjøpe ukjent SUV?

Motor:

Kuga: Forden stiller med det som nesten har blitt standarden i denne klassen: 2-liters dieselmotor på 140 hestekrefter. Den kler bilen fint og gir tilstrekkelig overskudd, selv om dette absolutt ikke er noen rakett.11,2 sekunder på 0-100 km/t er ikke spesielt imponerende. Powershift-girkassen trekker litt ned. Den henger litt mer på girene og er ikke så sømløs som VWs DSG-kasse.

Tiguan: Testbilen er utstyrt med VW 2-liters diesel på 177 hestekrefter. Det blir litt feil i denne sammenhengen, og langt de fleste kundene går for utgaven med 140 hestekrefter. Med den siste under panseret gjør Tiguan 0-100 km/t på 10,4 sekunder, altså seks tiendeler kjappere enn Kuga. Slik føles det også i virkeligheten. DSG-girkassen jobber veldig bra sammen med motoren og kraftoverskuddet er der selv om du fyller opp bilen med folk og bagasje.


Her finner du test av Volvo V70

Design:

Kuga: Her bygger Ford videre på forgjengeren og har tatt med seg flere designelementer videre.

Ford-Kuga-logo

Likevel er du aldri i tvil om at det er en helt ny bil. Økt lengde gjør også at proporsjonene har blitt litt mer harmoniske. Her er det rene og skarpe linjer og Ford er flinke med detaljene. Rent personlig synes jeg fargen på testbilen er litt trist, her vil det nok også gjøre seg med en farge som ytterligere fremhever kontrasten mellom lakken og de sorte detaljene.

Tiguan: Denne bilen har aldri vunnet noen designpriser og ved siden av Kuga ser den nå gammel ut.

VW-Tiguan-baklykt

Volkswagen har satset på et høyreist og glatt design, uten veldig mange detaljer. Tiguan fikk en facelift for et par år siden som strammet opp linjene litt. Men fortsatt er det nok et stykke til at du kjøper denne på grunn av designet.

Del med Facebook-vennene dine



Økonomi:

Kuga: Testbilen kommer på 425.900 kroner, før eventuelt ekstrautstyr. Det er ikke spesielt billig, men Titanium-utgaven er godt utstyrt og inneholder det meste av det du trenger. Likevel er det fort gjort å bruke mer. Ford tilbyr nemlig nå mye snasent ekstrautstyr til Kuga, det står nok fort 450.000 kroner på prislappen før du er i mål. Kuga har til nå hatt noe større verditap enn de beste bilene i klassen, vi tipper det vil bedre seg litt nå som den har blitt større. Bittelitt høyere forbruk enn på Tiguan.

Tiguan: Prisen på testbilen er ikke direkte sammenlignbar med Kuga, ettersom den har større motor. Men går vi ned til 140 hestekrefter og tilsvarende utstyr, er vi veldig nært. Tiguan vil i praksis koste noen tusenlapper mer i innkjøp. Verdtitapet er imidlertid svært lavt og blant det beste av alle nybiler du kan kjøpe i dag. Tiguan med dieselmotor og automat går unna i en fei i bruktmarkedet.

Les duellen mellom Volvo XC60 og Mazda CX-7 - klikk her



Konklusjon:

Ford Kuga 5/6

VW Tiguan 4/6

Noen ganger blir man (heldigvis) overrasket som biltester. Det skjedde meg denne gangen. Jeg hadde ærlig talt ventet at Kuga skulle dra fra sin langt eldre konkurrent mye tydeligere og bli en klar vinner av denne duellen. Men det skjedde faktisk ikke.

Årsaken til det er ikke at Kuga skuffer, men snarere at Tiguan henger imponerende godt med.

Det er først og fremst på design og interiør at Forden helt tydelig framstår som en nyere bil. Den er også et lite hakk morsommere å kjøre. Men på praktiske egenskaper og fleksibilitet, er faktisk Tiguan fortsatt litt foran. Særlig er løsningen med skyvbare bakseter smart i hverdagen. I denne klassen skal du ha automatgir, og da rangerer vi VWs DSG litt over Fords Powershift.

"Sluttkarakteren" ender på 5/6 for Kuga og 4/6 for Tiguan, rett og slett fordi Kuga framstår og føles som en litt mer moderne bil.

Men forskjellene er absolutt ikke store, så vi anbefaler å prøve begge og gjøre deg opp din egen mening hvis du er ute etter bil i denne klassen.

Klikk her for å lese vår test av Ford Kuga

Kuga-Tiguan-rett-forfra

Klikk her for å lese vår test av VW Tiguan


Ford Kuga 2,0 TDCI Motor: 2-liter liter diesel Effekt: 140hk / 320 Nm 0-100 km/t: 11,2 sekunder Toppfart: 188 km/t. Forbruk: 0,62 l/mil ved blandet kjøring. Bagasjerom: 492/1615 liter Pris 425.900,-

Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 4Motion Motor: 2-liter diesel Effekt: 140 hk / 320 Nm 0–100 km/t: 10,4 sekunder Forbruk: 0,60 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 470/600/1510 liter Pris: 435.600,-

Prøv også:

Mazda CX-5:

Kometen i klassen. CX-5 er i ferd med å gi Mazda et skikkelig comeback her i Norge. Bilen er svært gunstig priset og plassen går utenpå både Kuga og Tiguan.

Klikk her for å lese testen av CX-5

Mitsubishi Outlander:

En ekte Norgesfavoritt i mange år, i fjor kom den i ny utgave. Outlander har den store fordelen at den kan fås med sju seter. Plassen er god og Mitsubishi kjører svært konkurransedyktige priser.

Klikk her for å lese testen av Outlander

Toyota RAV4

Fram til nå har RAV4 slitt med samme "problem" som første Kuga, at plassen har vært litt begrenset. Men nå er ny bil på plass, og den har blitt betydelig større. Uten tvil en av klassens bestselgere framover.

Klikk her for å lese vårt førsteinntrykk av nye RAV4

Tiguan har en facelift bak seg, men framstår likevel som langt mer gammelmodig enn Kuga utenpå. Ford har også tilført sin bil litt mer offroad-faktor enn det VW har gjort.

LES OGSÅ: Her er de beste kjøpene med 4x4