Denne bilen kan bli din på fire uker   mens det egentlig er venteliste på rundt ett år om du bestiller bilen gjennom Tesla Norge.
Denne bilen kan bli din på fire uker mens det egentlig er venteliste på rundt ett år om du bestiller bilen gjennom Tesla Norge.

Tesla S: Ventetiden er ett år - denne får du på fire uker

Men da må du også bla opp 100.000 kroner ekstra.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tesla S er bilen som tilsynelatende er skreddersydd for det norske bilmarkedet. Takket være vår miljøpolitikk slipper nemlig elbilene unna avgifter og kan dessuten kjøre i kollektivfeltet.

Det var neppe denne typen biler Stoltenberg og co. hadde i tankene da de banket igjennom de nye avgiftsreglene, men det har i alle fall blitt en hyggelig bieffekt.

Nå har Sør Import AS i Mandal skaffet en slik modell på bestilling fra USA – og kan levere den i løpet av fire uker. Prislappen pfor å snike i køen er rundt 100.000 kroner.

En av historiens mest aerodynamiske bildesign og den ser virkelig lekker ut i virkeligheten. (Foto: Knut Chr. Hallan)
En av historiens mest aerodynamiske bildesign og den ser virkelig lekker ut i virkeligheten. (Foto: Knut Chr. Hallan)

LES OGSÅ: Så billig blir super-elbilen i Norge

Fått tak i én bil

Bilen som selges fra Mandal koster nemlig 699.000 kroner – mens Tesla Norge opererer med en pris på 599.000 kroner for samme modell, altså med den største batteripakken. Forskjellen er at du da må vente i omtrent et år før du får den levert.

Men om vi skal kjøpe via Sør Import AS kan du ikke bestille hvilken som helst modell og utstyrspakke om du vil ha den levert nå – det er denne ene bilen Sør Import har fått tak i.

Den har den største batteripakken (85 KwH) – med rundt 362 hestekrefter – og den er brun metallic med beige skinninteriør.

Klikk her for å se hele annonsen

Ikke sett eller kjørt

– Vi hadde lyst å spørre deg om hvordan bilen er å kjøre i norsk vinterklima, men det kan du ikke svare på forstår vi?

– Nei, bilen står i USA og vil bli levert direkte til kunde. Så denne bilen får jeg mest sannsynlig aldri verken sett eller kjørt selv, forteller Trond Fredriksen i Sør Import AS.

– Men det er jo en modell vi nok vil ha i vår butikk i framtiden.

Elbilen Tesla S er blitt svært så populær blant nordmenn - og det var den alt FØR prisene ble klare.
Elbilen Tesla S er blitt svært så populær blant nordmenn - og det var den alt FØR prisene ble klare.

LES OGSÅ: Nå kommer elbileventyret til Norge

Overpris

– Hvordan fikk dere tak i bilen?

– En av våre kunder hadde bilen for hånd – og kunne selge til overpris til de som vil ha rask levering i stedet for å måtte vente i ett år.

– Og har interessen vært stor?

– Absolutt, jeg la ut annonsen for noen dager siden bare, og det er blitt mange henvendelser. Dessverre kan jeg ikke svare på absolutt alle spørsmålene om hvordan den er å kjøre, garantier i Norge, hvilke effekt det norske klimaet vil ha på batterikapasiteten og slike ting.

Broom er blant få utvalgte som har testet Tesla S

Garanti

– Men det følger garanti på bilen?

– Ja, det er full amerikansk garanti – så hvis noe skulle gå helt galt, kan den i verste fall leveres tilbake dit. Om Tesla Norge vil ta imot bilen i forbindelse med reklamasjoner er jeg ikke sikker på.

– Hvordan tror du Tesla Norge reagerer på at bilen kommer inn "bakveien" på denne måten?

– Tja, det er vanskelig å si. Noen ganger ser en det som god reklame, andre ganger blir det ikke så godt mottatt. Det har jo vært mye hemmelighetskremmeri rundt denne bilen.

LES OGSÅ: Tesla S: Dette kan bli en revolusjon

Firmabilkunder

Fredriksen forteller at det særlig er mange firmabilkunder som har tatt kontakt.

– Dette med halv firmabilskatt er noe som mange vil benytte seg av. Denne går i billigste skatteklasse. Dermed får en jo bil med ytelser i Porsche Panamera-klassen, god bagasjeplass, bilverdens største infotainmentskjerm og plass til syv personer, til prisen av en påkostet VW Passat.

Store skjermer og mye teknologi er blant det som frister kjøpere til å velge Tesla Model S. I USA selges det faktisk flere Model S enn langt billigere Nissan Leaf.
Store skjermer og mye teknologi er blant det som frister kjøpere til å velge Tesla Model S. I USA selges det faktisk flere Model S enn langt billigere Nissan Leaf.

LES OGSÅ: Har solgt Tesla S for 50 millioner – nå er det slutt

Rekkevidde

Rekkevidden på elbilen han selger, med den største batteripakken, er oppgitt til å være nesten 500 kilometer. Men ingen har så langt fått testet dette skikkelig i norske vinterforhold.

– Nei, jeg kan jo ikke love at den rekkevidden vil gjelde her hjemme. Men selv om det for eksempel skulle være "bare" 400 kilometer, så er jo det veldig bra og mer enn nok for de fleste, mener Fredriksen.

Tesla S er en real elbil-sensasjon - og spesielt attraktiv i Norge på grunn av prisene.
Tesla S er en real elbil-sensasjon - og spesielt attraktiv i Norge på grunn av prisene.

LES OGSÅ: Elbil: Hjem fra jobben med hjertet i halsen