Første generasjon Subaru Forester er en populær bil i Norge, takket være firehjulstrekk og solide motorer.

Men rasende spennende å kjøre er de ikke – og motoriseringen heller vanligvis langt mer mot fornuft enn følelser.

Vi har imidlertid funnet et hederlig unntak på bruktmarkedet – som takket være en handlekraftig eier er blitt svært så lekent. Og prislappen for råtassen er "bare" 171.000 kroner, ferdig registrert.

LES OGSÅ: Kvalitetsundersøkelse: De beste og verste bruktbilene

300 hestekrefter

Bilen er nemlig blitt bygd om fra topp til tå – og innerst til ytterst. 1999-modellen som ligger til salgs blir i annonseteksten omtalt som Norges råeste. Det tror vi nok er riktig.

Mellom forskjermene finnes nemlig en 2002 Forester STI motor og drivlinje. Effekten på 2-literen er på 300 hestekrefter.

Mot tillegg i prisen kan den sågar leveres med enda sterkere motor.

LES OGSÅ: Beste bruktbilkjøp – da bør du sjekke kalenderen

1.500 arbeidstimer

Arbeidet på bilen har ifølge selger kommet opp i over 1.500 timer, så her er det mye innsats i bunn.

Utover det tekniske og mekaniske, er hele bilen er hellakkert, våtslipt og polert opp i 2012.

Den har fått diverse deler og STI-stylingelementer fra to ulike delebiler.

Det er i alle fall ingen tvil om at resultatet skiller seg ut fra resten av Foresterene som finnes på bruktmarkedet.

Klikk her for å se hele annonsen

400 liter

Forester er for øvrig en bil som har holdt seg rimelig godt i pris, takket være populariteten.

Interiøret er heller kjedelig, og mangler mye på opplevd kvalitet i premiumklassen. Når det er sagt så skal det sies at det meste er svært solid, selv om det kanskje ikke er penest å se på.

Bagasjerommet er på 400 liter, så heller ikke det er mer enn det som trengs i en familiebil.

Les Brooms bruktbilguide på Subaru Forester her

Må sjekkes ekstra

Hvis du er på utkikk etter en familieracer som takler en god norsk vinter og river unna i lyskryssduellene, uten å sprenge banken, kan altså dette være et alternativ.

Vi ville vært nøye med å sjekke ut litt mer om hvordan ombyggingen har gått til – og ellers hjullagre og drivakselmansjetter.

LES OGSÅ: Tre med 4x4 til under 100.000 kroner