Denne bilen hverken ser ut om eller kjører som en vanlig Subaru Forester. Eieren har nemlig bygd den helt om - og her er det dermed 300 hestekrefter å rutte med ...
Denne bilen hverken ser ut om eller kjører som en vanlig Subaru Forester. Eieren har nemlig bygd den helt om - og her er det dermed 300 hestekrefter å rutte med ...

Subaru Forester STI: Her snakker vi heftig familiebil

Det har skjedd litt av hvert siden denne forlot fabrikken.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Første generasjon Subaru Forester er en populær bil i Norge, takket være firehjulstrekk og solide motorer.

Men rasende spennende å kjøre er de ikke – og motoriseringen heller vanligvis langt mer mot fornuft enn følelser.

Vi har imidlertid funnet et hederlig unntak på bruktmarkedet – som takket være en handlekraftig eier er blitt svært så lekent. Og prislappen for råtassen er "bare" 171.000 kroner, ferdig registrert.

LES OGSÅ: Kvalitetsundersøkelse: De beste og verste bruktbilene

300 hestekrefter

Bilen er nemlig blitt bygd om fra topp til tå – og innerst til ytterst. 1999-modellen som ligger til salgs blir i annonseteksten omtalt som Norges råeste. Det tror vi nok er riktig.

Mellom forskjermene finnes nemlig en 2002 Forester STI motor og drivlinje. Effekten på 2-literen er på 300 hestekrefter.

Mot tillegg i prisen kan den sågar leveres med enda sterkere motor.

LES OGSÅ: Beste bruktbilkjøp – da bør du sjekke kalenderen

1.500 arbeidstimer

Arbeidet på bilen har ifølge selger kommet opp i over 1.500 timer, så her er det mye innsats i bunn.

Utover det tekniske og mekaniske, er hele bilen er hellakkert, våtslipt og polert opp i 2012.

Den har fått diverse deler og STI-stylingelementer fra to ulike delebiler.

Det er i alle fall ingen tvil om at resultatet skiller seg ut fra resten av Foresterene som finnes på bruktmarkedet.

Klikk her for å se hele annonsen

400 liter

Forester er for øvrig en bil som har holdt seg rimelig godt i pris, takket være populariteten.

Interiøret er heller kjedelig, og mangler mye på opplevd kvalitet i premiumklassen. Når det er sagt så skal det sies at det meste er svært solid, selv om det kanskje ikke er penest å se på.

Bagasjerommet er på 400 liter, så heller ikke det er mer enn det som trengs i en familiebil.

Les Brooms bruktbilguide på Subaru Forester her

Må sjekkes ekstra

Hvis du er på utkikk etter en familieracer som takler en god norsk vinter og river unna i lyskryssduellene, uten å sprenge banken, kan altså dette være et alternativ.

Vi ville vært nøye med å sjekke ut litt mer om hvordan ombyggingen har gått til – og ellers hjullagre og drivakselmansjetter.

LES OGSÅ: Tre med 4x4 til under 100.000 kroner