Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Veldig utypisk Subaru, men veldig typisk 80-tall. XT ble imidlerti en parentes i Subaru-historien, og Olav sitt strøkne eksemplar er en typisk "elsk den eller hat den"-bil. (Foto: Privat)
Veldig utypisk Subaru, men veldig typisk 80-tall. XT ble imidlerti en parentes i Subaru-historien, og Olav sitt strøkne eksemplar er en typisk "elsk den eller hat den"-bil. (Foto: Privat)

Bilen min: Subaru XT: Dette er enten elsk - eller hat

Olavs sjeldne 80-tallscoupé vekker skikkelig oppsikt
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Her er det etter hva vi kan huske duket for en premiére i denne serien. For her ser du bilder av en bil vi ikke kan huske å ha omtalt før – og vi tipper det er en stund siden sist du så en i trafikken også, hvis du i det hele tatt har gjort det.

Ikke det man forventet

For bilen med den spesielle og utpregede kileformen er ikke det man kanskje skulle tro den var. Derimot snakker vi om en Subaru, fra en tid før Subaru var kjent for å skape morsomme biler. Da handlet det kun om fornuft og det å komme seg frem, og dermed ofte om firehjulstrekk.

Les også: Dette er de beste, brukte familiebilene

Men alle ble litt jålete på 1980-tallet. Ambisjonene vokste i takt med skulderputene, og også Subaru ville nå nye markeder.

Den lave fronten og markerte kileformede bakenden kunne minne litt om en midtmotorbil, som for eksempel første generasjon Toyota MR-2. Men takket være Subarus lave boxermotorer ble det god plass under panseret likevel. (Foto: Privat)

Dermed utviklet man coupeen XT for lansering midt i modellåret 1985. Bilen skulle være et elegant og kostbart alternativ for de som var ute etter å synes i en kjøreglad og sportslig liten sak.

Sær og kjøreglad

Ingen som så bilen første gang ville ha tippet at det var en Subaru.

Produsenten hadde vært den av de japanerne som kanskje i størst grad hadde sverget til tradisjonelt, asiatisk design med mye pynt og ornamentering, og mange linjer. Men XT brøt tvert med dette, og var mer minimalistisk og renskåret 80-tallsmoderne enn de aller fleste andre.

Interiøret har alt vi husker fra 80-tallet - enten vi likte det eller ikke: Et helt merkelig rattdesign, automatvelger som ser ut som den er rappet fra et fly, knapper på "satellitter" på rattstammen og digitale instrumenter. (Foto: Privat)

Resultatet ble rekordlav luftmotstand, enda lavere enn Audi 100 som hadde blitt lansert et par år tidligere. Og bilen var kjøreglad nok, selv om motoriseringen nok ikke sto helt i stil med det utseendet lovet – og det Subaru ønsket å oppnå.

Del med Facebook-vennene dine

Firehjulstrekk – men ikke alltid

Under det lave panseret lå en sedvanlig boksermotor med volum på 1,8 liter, som kunne leveres med og uten turbo.

Les også: Hjelp - Subaruen min spiser bremseklosser!

Litt utypisk for Subaru – i hvertfall i forhold til hva de hadde blitt kjent for – var også at bilen ikke kun ble levert med firehjulstrekk. Tvert imot var det tilgjengelig kun på versjonen med turbo, og da kunne det kobles ut og inn.

Designet var usedvanlig "rolig" og minimalistisk til å være en Subaru, og enda mer kompromissløst enn på de fleste andre biler fra denne tiden. Fronten kan ligne Mitsubishi Starion - men for øvrig var det lett å kjenne igjen en slik bil på veien. (Foto: Privat)

Dermed ble XT litt for svak og litt for sær til å slå skikkelig an hos det krevende publikummet den var ment for.

Kul, men kortlivet

Den hadde mye kult utstyr, i hvertfall på tilbehørslista, men selv det fikk ikke kundene til å åpne lommeboka nok. For de aller fleste var bilen kostbar nok allerede, i forhold til hva man forventet av en Subaru. Og da hjalp det ikke med digitale instrumenter og et dashbord som fulgte med tiltrattet, på samme måte som på en Porsche 928.

XT fikk etter noen år en boxer-sekser i stedet for turbo-fireren, uten at det hjalp på salget. I 1991 ble modellen erstattet av den designmessig enda mer outrerte SVX, som heller ikke ble noen kjempe-suksess.

De aller fleste XTene ble produsert til å begynne med, da modellen hadde nyhetens interesse. Det gjelder også Olavs bil som vi her ser bilder av. Hvor mange som ble solgt i Norge, og som fremdeles finnes, tør vi ikke gjette på. Mange er det garantert ikke – men denne ser i hvert fall ut til å være reddet for fremtiden av en entusiastisk eier.

Les også: SVX - sportscoupeen som ble et tapssluk for Subaru

Eier: Olav Riste, (45)

Bosted: Sørumsand

Har pusset den opp

Bilen: Subaru XT 1,8 Turbo, 1985-modell.

Det ble aldri solgt mange XT i Norge, og få har kommet til i ettertid. I dag er det dermed en sjelden bil, men denne er såvidt godt passet på at den nok i hvert fall er reddet for ettertiden. (Foto: Privat)

Hvor lenge har du eid den? Jeg har hatt den i 7 år.

Hva har du gjort med den? Tatt rusten, sveiset og gitt den en lakkering, samt skiftet diverse deler.

Utseendet vekker reaksjoner

Liker best med bilen: 80-tallspreget, alle meningene om hvorvidt den er stygg eller pen. Dessuten er den morsom å kjøre.

Liker minst med bilen: Det begynner å bli litt vanskelig å få tak i enkelte deler.

Framtidsplaner for bilen: Jeg skal beholde den, og holde den ved like.

Annet: Bilen har luftfjæring, 136 hesters turbo-boxer, digitalt instrumentpanel, 4-veis regulering av rattet og én ”Mercedes-vindusvisker".

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: WRX - Subaru-moro på en litt mer brautende måte

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Olav om? Bruk kommentarfeltet under!