I 2012 mistet 148 personer livet på norske veier. Dette er det laveste antallet siden 1950 – og bekrefter en tendens vi har sett lenge.

Antall dødsulykker på veiene synker, til tross for stadig flere kjøretøyer ute i trafikken.

Del med Facebook-vennene dine

Tåler kollisjoner bedre

Den viktigste årsaken til dette er at bilene har blitt vesentlig sikrere med årene. Særlig de 10–15 siste årene har det skjedd svært mye på dette området.

Ikke bare tåler bilene selve kollisjonen bedre, det er dessuten kommet en rekke passive sikkerhetssystemer som etter hvert er blitt standard i svært mange bilmodeller.

LES OGSÅ: Her er det best å sitte hvis det smeller

Spart 130 liv

Statens vegvesen skal snart framlegge sin rapport "Sikre biler 2012".

Her framkommer det blant annet at vi ville hatt 130 flere drepte og hardt skadde i trafikken i året – hvis sikkerhetsnivået i bilene hadde vært slik det var for ti år siden.

Det er Transportøkonomisk Institutt som står bak selve beregningen.

– Det som har hatt størst effekt på antall drepte og hardt skadde er elektronisk stabilitetskontroll, tett fulgt av forbedret passiv sikkerhet, opplyser forsker Alena Høye i Transportøkonomisk institutt, til avisen VG.

LES OGSÅ: Bestselgere får stryk i ny krasjtest

Standardutstyr

– Dette med elektronisk stabilitetskontroll – eller ESP som mange også kaller det – er svært interessant. Vi har lenge visst at dette er viktig. Men at det er en så viktig faktor, vil nok overraske mange.

– I dag er dette standardutstyr på nesten alle biler som selges nye i Norge. Og det er også et stort pluss å ha når man skal selge bruktbil, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

På rett kjøl

– Men hva er det egentlig den elektroniske stabilitetskontrollen gjør?

– Systemet virker på den måten at det innhenter informasjon fra en rekke sensorer. Blant annet de samme sensorene som ABS-bremsene – de som måler rotasjonshastigheten på hvert enkelt hjul, men kan også får informasjon om både G-krefter og rattutslag. Dette er avhengig av system – forskjellige varianter finnes.

– All informasjonen kalkuleres kontinuerlig i en elektronisk styreenhet. ESP-ens hovedoppgave er å holde bilen på rett kjøl. Ved en skrens, brukes bremsene for å bremse ned det eller de hjulene som behøves. Dette skjer veldig raskt og ofte merker ikke engang føreren at systemet har slått inn. På noen systemer kan også ESP redusere motorkraften for å rette opp bilen.

Viktig krasjtest

– Jeg vil også framholde betydningen krasjtest-instituttet Euro NCAP har hatt i mange år. De har for lengst blitt bransje-standarden for kollisjonstesting av biler. Gjennom å gi stjerner etter hvor sikre bilene er, har de også tvunget bilbransjen til å ha økt fokus på dette.

– En bil som kommer dårlig ut i Euro NCAP-test blir også langt vanskeligere å selge. Her er det ikke mulig å lure seg unna på noen måte. Og min anbefaling er klar: Biler som ikke har fått fem stjerner hos Euro NCAP skal man tenke seg godt om før man kjøper, sier Benny.

SE OGSÅ: Slik overlever du en krasj i 426 km/t


Hva med bruktbil?

– Men de langt fleste kjøper jo ikke nybil, men brukt bil. Hva bør de tenke på her?

– Det store skillet på sikkerhet går rundt 2000. Biler eldre enn dette, vil som regel ha vesentlig dårligere passiv sikkerhet enn nyere modeller. Men det har også skjedd veldig mye i årene etter 2000. Derfor vil jeg anbefale å kjøpe så ny bil som mulig.

– Dessuten er det viktig at bilen har flest mulig kollisjonsputer. Og så, altså som det framkommer her: At den har elektronisk stabilitetskontroll. Svært mange nybiler har hatt det i over ti år nå, men det finnes unntak. Derfor er det viktig å sjekke nøye før man kjøper bil, avslutter Benny.

LES OGSÅ: Slik sjekker du hvor sikker din bil er