Land Rover Defender er ikke det naturligste valget om du tenker på miljøet. Men den finnes faktisk med elmotor - i ett eksemplar.
Land Rover Defender er ikke det naturligste valget om du tenker på miljøet. Men den finnes faktisk med elmotor - i ett eksemplar.

Land Rover Defender: Denne "verstingen" byr på en skikkelig overraskelse

Og du hører den neppe komme.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tradisjonsrike Land Rover står bak noen av de barskeste offroaderne du kan få tak i. Blant de som har mest historikk bak seg, er modellen Defender. En skikkelig hardhaus – så firkantet som det er mulig å lage en bil. Og det siste en tenker på i slike sammenhenger er gjerne miljøaspektet.

Men nå er britene som står bak Defender klare for å gi oss et (elektrisk) sjokk! Kraftkilden i den nyeste konseptbilen er nemlig en lydløs og utslippsfri elmotor!

LES OGSÅ: Land Rover Defender: Så tøff at man ikke får tatt livet av den

Ville ledd

Defender har vært på markedet i over 60 år. Hvis du i 1948 hadde fortalt at denne terrengbilen skulle komme som elbil ville de tweed-kledde herrene hos Land Rover ledd så sixpencen falt av, og etterpå hadde de nok sendt deg til et sted med polstrede vegger.

Men det som virket som galskap for et halv århundre siden, er brått blitt en realitet.

Miljøaspektet har satt et sterkt preg på bilbransjen de seneste årene.

LES OGSÅ: Land Rover Freelander: – Denne holder ingen følge med – utenfor veien

Defender vader

95 hestekrefter

Elmotoren i Defenderen yter 95 hestekrefter og gir en rekkevidde på i overkant av 80 kilometer. Ved terrengkjøring skal batteriet klare seg i åtte timer, ifølge Land Rover.

Og bilen fungerer altså utmerket til off road-kjøring også med elmotoren. Blant annet kan den vade i 80 cm dypt vann. Og takket være et ypperlig dreiemoment på 330 nm helt fra starten, og et modifisert terrengprogram, tar den seg fram stort sett hvor som helst.

Konseptbilen veier 100 kilo mer enn tilsvarende modell med dieselmotor, på grunn av litiumbatteripakken.

– Rullende laboratorium

– Denne bilen er et rullende laboratorium for at Land Rover skal kunne vurdere kjøretøy drevet av elektrisk kraft, også i de mest utfordrende offroad-forhold. Her får vi sjansen til å teste og utvikle teknologien som en dag kan bli introdusert i framtidige Land Rover-modeller, sier forskningssjef hos Jaguar og Land Rover, Antony Harper.

LES OGSÅ: Luksus-SUVen som ikke tømmer bankkontoen din

Range Rover som hybrid

Den elektrisk drevne Defenderen blir altså neppe en produksjonsmodell. Men vi forventer at teknologien som benyttes forholdsvis raskt kan bli flyttet over andre modeller.

Det er allerede klart at det kommer en hybridversjon av toppmodellen Rang Rover enten i år eller neste år.

Defender vader II

LES OGSÅ: Range Rover: Hybrid-versjon i rute – men stikkontakten droppes