Mange synes ikke helt de kan forsvare å bruke en masse penger på noe så egoistisk som en veteranbil. Denne Volvoen representerer imidlertid en sjelden sjanse til virkelig å gjøre en god gjerning. (Foto: Ingar Kvia)
Mange synes ikke helt de kan forsvare å bruke en masse penger på noe så egoistisk som en veteranbil. Denne Volvoen representerer imidlertid en sjelden sjanse til virkelig å gjøre en god gjerning. (Foto: Ingar Kvia)

Volvo 264 GLE: Klassiker som gir deg god samvittighet

Strøken veteran-svenske selges til inntekt for sykehus i Tanzania.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Har du lyst på en fin veteranbil, men sliter med å prioritere det av samvittighetsgrunner? Her er bilen du har ventet på.

For kjøper du denne, vil pengene sannsynligvis gå til å avhjelpe mer nød og elendighet enn om du skulle brukt dem på andre ting.

Les også: Slik gjør du best kjøp på Volvo 240- og 260-seriene

Sjeldent jomfruelig 264

Er du Volvo-fan i tillegg, eller bare glad i urørte og nostalgiske luksusbiler fra vår egen del av verden, bør du i hvert fall passe på. For her er en sjeldent jomfruelig Volvo 264 som er gitt til det gode formålet av mannen som har eid den siden den var to år gammel – i 1977!

Se bildene av bilen i denne annonsen:

Volvo hadde en tøff jobb med å skille luksusvariantene fra de mer folkelige bilene, når de brukte samme grunnkarosseri. 264-modellens ekstra brede baklys var gull verdt for alle som ville pynte på 240en sin på 1980-tallet. (Foto: Ingar Kvia)

– Jeg ble nesten satt ut da en tidligere lastebilkollega ringte meg og sa at vi skulle få denne bilen til auksjonen vår, forteller Ingar Kvia på Klepp på Jæren.

Det sier ikke så rent lite, for Kvia er ikke lett å bringe ut av fatning.

Hjelper sykehus i bushen

Han snakker like godt på innpust som utpust, og den energiske tidligere lastebilsjåføren har siden 1997 samlet inn penger og verdier for intet mindre enn 12 millioner kroner til sykehuset og området rundt i bush-landsbyen Haydom i Tanzania.

Også inne i bilen var det meste likt på 240- og 260-seriene, men 264 fikk i hvertfall et eget design på rattputen og litt flere knapper i midtkonsollen. Typisk for norsksolgte biler har denne også manuelt firetrinns gir med overdrive-knapp midt på girkula. (Foto: Ingar Kvia)

Både lastebiler og traktorer – de fleste flunkende nye – er samlet inn og sendt nedover, og mye flott har blitt gitt til de årlige auksjonene på Eik-senteret på Klepp. Også en veterantraktor.

Men aldri før en veteranbil.

Les også: Lyst på en utfordring? Bygg en Volvo i papir!

Som den var i 1977

– Den er jo som ny å se på, sier Kvia, og berømmer sin tidligere kollega og nå bil-giver John Kristoffersen for å ha tatt godt vare på den gjennom årene.

Med 173.000 kilometer og fast plass i garasje har bilen etter alt å dømme hatt det svært pent. Skinninteriøret er nok modent for litt pleie, men ser helt og fint ut. (Foto: Ingar Kvia)

– Bilen har stått i garasje siden han kjøpte den i 1977, da den var to år gammel. Og den er like fin ennå etter 173.000 kilometer, med skinnseter, manuelt gir med overdrive, V6-motor og alt utstyr som er på en slik bil, sier Kvia.

Del med Facebook-vennene dine!

Og her ligger mye av sjarmen med bilen: Ikke bare ser den ut til å være i flott stand, men til forskjell fra mange andre av sine jevngamle artsfrender har den unngått modifiseringer med nyere speil, støtfangere og annet som man enkelt kunne montere over fra nyere biler, takket være at basiskarosseriet var så lenge i produksjon.

Les også: Saab 9000 - den glemte luksus-svensken

V6-motoren har overlevd

At den fremdeles har sin originale motor i behold er også gøy, og blir sikkert verdsatt høyt av ekte Volvo-entusiaster.

Den franskproduserte V6-motoren ble nemlig berømt for å være både upålitelig, lat og drikkfeldig, og svært mange av disse bilene fikk med tiden noen av Volvos egne firesylindrede motorer transplantert inn under panseret i stedet.

2,7 liters V6-motoren var utviklet i samarbeid med og ble også brukt av Peugeot og Renault, og hadde rykte på seg for å være tiltaksløs og glad i bensin - i hvertfall frem til den gikk i stykker. I dag er disse så sjeldne at det er en ekstra bonus at den er på plass i den fine bilen. (Foto: Ingar Kvia)

Her er imidlertid alt på stell, og dessuten veldig typisk norsk fra den tiden: Ekstrautstyr som automatgir og takluke, som var nærmest standard andre steder i verden, er kuttet ut da det kostet enormt i avgifter. I stedet får man Volvos manuelle kasse med overdrive, som også er et nostalgisk høydepunkt i Volvo-historien.

Nostalgikerne vil også sette pris på den ekstra antennen fra 80-tallets NMT-telefoner, en sånn med klump på midten, som den gang også ble kjøpt av folk som ikke hadde råd til selve telefonen.

Les også: Rogers 164 er kanskje landets fineste luksus-Volvo

Tar imot forhåndsbud

Torsdag 7. mars er det auksjon på Eik-senteret på Klepp, til inntekt for Ingar Kvias sykehusprosjekt midt inne i bushen i Tanzania. Og han har tro på at den flotte gaven vil innbringe mye penger til det gode formålet.

Fine Volvoer fra 1970-tallet blir mer og mer verdifulle. Og de har appell nok til å trigge den helt store givergleden, viser dette auksjonsresultatet fra Klepp på Jæren. (Foto: Ingar Kvia)

– Ja, hva er den verdt?

– Det er vanskelig å si, men vi håper på et sted mellom 50.000 og 70.000 kroner, i hvertfall.

– Kan også interessenter som ikke kan være tilstede på Klepp denne kvelden være med å by?

– Jeg vet ikke om vi får til at de kan gi telefonbud under auksjonen, men vi har blant annet en interessent i Molde som vi har gitt mulighet til å komme med forhåndsbud. Så det er i hvertfall mulig også for andre som måtte ønske seg bilen, sier den samvittighetsfulle Volvo-selgeren.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Saabene som aldri kom i produksjon ble solgt på auksjon