Fastback designet står høyest i kurs blant fans av de tidlige Mustangene. Men det er nå deilig med en convertible også, på pene sommerdager. Med denne bilen som er til salgs i Sverige kan du få begge deler på én gang. (Foto: Blocket.se)
Fastback designet står høyest i kurs blant fans av de tidlige Mustangene. Men det er nå deilig med en convertible også, på pene sommerdager. Med denne bilen som er til salgs i Sverige kan du få begge deler på én gang. (Foto: Blocket.se)

Ford Mustang: Her får du to drømmebiler i én

Cabrioleten har avtagbar hardtop – med fastback-fasong!

Ford Mustang slo an som ingen annen bilmodell hadde gjort før da den kom i 1964. Den satte en rekord for førstedagsbestillinger som, etter hva vi vet, står den dag i dag, og den ga navn til en hel klasse lette, sportslige og billige biler: The pony cars.

Fra starten kunne bilen leveres som vanlig hardtop og convertible. Først litt utpå året kom fastback-versjonen, som var den karosseritypen Carroll Shelby valgte som utgangspunkt for sine Shelby Mustangs, og som også ble udødeliggjort i filmer som ”Bullitt” og ”Gone in 60 Seconds”.

Les også: I våre dager får du Shelby-Mustang også uten tak

I pose og sekk

Helt til i dag er det fastback-versjonene som står høyest i kurs for de som liker å gi litt gass. Mens mange som vil ha gammelbil uansett, synes det er hyggelig med en cabriolet. Valgets kval der, altså.

Faksimile: Blocket.se
Faksimile: Blocket.se

Men ikke om du reiser til Gävle, nord for Stockholm. Der har nemlig denne bilen dukket opp til salgs, og her snakker vi om en skikkelig gavepakke:

Den originale Mustang-cabrioleten har fått påmontert et hardtop-kit som ikke bare erstatter cabriolet-toppen, men som strekker seg bakover over bagasjelokket, og er bygget for å se ut som et originalt fastback-tak.

Del med Facebook-vennene dine!

For de av oss som synes ”i pose og sekk” er akkurat passe er dette et fristende tilbud. Svenske Per forlanger riktignok 250.000 svenska kronor for bilen, og det er dermed ikke den billigste Mustangen du kan kjøpe i Skandinavia, men ”det meste” skal være nytt og byttet i forbindelse med en restaurering nylig. Finishen både på bilen og det spesielle taket ser veldig bra ut.

Se annonsen her:

Restaurert med Shelby-look

At bilen lakkmessig og optisk er dresset opp som en Shelby GT 350 er jo også egnet til å inngi respekt hos medtrafikantene.

Fastback-designet er mest populært - og var det også hos Carroll Shelby. Fra denne vinkelen ser man ikke overgangene så godt, men
Fastback-designet er mest populært - og var det også hos Carroll Shelby. Fra denne vinkelen ser man ikke overgangene så godt, men

Selgeren avslører ikke noe om opprinnelsen, men vi tipper at det spesielle hardtop-kitet kommer fra en liten produsent i Salt Lake City-forstaden Bountiful, Utah, som ble litt småberømt i Mustang-kretser da han bygget noen slike for noen år tilbake.

Les også: Snart er det vår - her er tre som ødelegger sveisen din

Hvor omfattende produksjonen til slutt ble vet vi ikke, og ikke finner vi mye info om det på nettet heller. Det ble i hvert fall laget slike topper for å passe både på originale convertible-biler med kalesjen intakt, og for originale hardtop-biler som hadde fått skåret bort taket – det man i Sverige ville kalt en ”Kiruna-cab” eller ”Black & Decker-cabriolet”.

Må tåle noen ulemper

Gir det da alle fordelene ved begge bilene, og ingen ulemper?

I en perfekt verden ville det selvsagt vært slik. Men nå lever vi bare i det som kalles virkeligheten, og selv om konstruksjonen vil trekke nysgjerrige til seg på et Mustang-treff vil du aldri lure noen til å tro at du har en ekte fastback.

Bilen er en original convertible, og når taket plukkes bort er den fremdeles en fullt fungerende sådan med både nytt interiør og ny kalesje. (Foto: Blocket.se)
Bilen er en original convertible, og når taket plukkes bort er den fremdeles en fullt fungerende sådan med både nytt interiør og ny kalesje. (Foto: Blocket.se)

Taket ligger selvsagt ”oppå” med synlige kanter, og en annen litt upraktisk følge er at bilens koffertlokk kommer under bakere del av taket, og dermed ikke kan åpnes når taket sitter på.

Lurer ikke entusiastene

At en original fastback har annen fasong på dørvinduene i forhold til en original hardtop eller convertible gjør også at det synes at det er noe ”feil” når du ser bilen fra siden. I denne løse hardtopen er det laget spor som avviker fra fastback-designet slik at man får en tilpasset ”overgang” til sidevinduet – dermed blir det altså vann- og støytett, men ikke helt korrekt å se på.

Shelby-stripene og den spesielle luftåpningen i frontplaten stemmer liksom ikke helt når bilen fremstår som en convertible - Shelby bygget så godt som alle sine biler på fastback-karosserier. Men modifiseringen er likevel svært smakfull, og tilstanden later ikke til å være noe å skjemmes av, heller. (Foto: Blocket.se)
Shelby-stripene og den spesielle luftåpningen i frontplaten stemmer liksom ikke helt når bilen fremstår som en convertible - Shelby bygget så godt som alle sine biler på fastback-karosserier. Men modifiseringen er likevel svært smakfull, og tilstanden later ikke til å være noe å skjemmes av, heller. (Foto: Blocket.se)

For mange vil dog dette være til å leve med – spesielt de som alltid har syntes fastback-designet er det lekreste, og som samtidig ønsker seg en normal cabriolet med fungerende kalesje på de flotteste soldagene i året. Og det vet vi gjelder mange Mustang-entusiaster.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Klar for Mustang-drømmen? Les vår kjøpeguide først: