Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Neste uke går dørene opp for årets første, store bilutstilling i Europa. Geneve-utstillingen byr på mange spennende nyheter. Blant dem denne bilen - tredje generasjon av Lexus IS.

Men selv om den altså ikke offisielt har kommet til Europa ennå, har den allerede vært en snartur i Norge. Men da i all stillhet.

Del med Facebook-vennene dine

Overveldende interesse

- Ja, det stemmer. Denne bilen er på en Norden-turne nå, og vi har invitert en del VIP-gjester og potensielle kunder til å se på den, samtidig som vi åpner for forhåndssalg nå, sier Jan Christian Holm som er sjef for Lexus i Norge.

- Interessen har vært overveldende stor og tilbakemeldingene veldig positive så langt. Vi har også signert de første kontraktene allerede. Dette er en bil vi virkelig gleder oss til å få hjem og starte salget av, forteller forteller Holm.

LES OGSÅ: Lexus knuser alle konkurrentene

Ny hybridløsning

IS har ikke bare blitt en helt ny bil. For første gang kommer den også med hybridløsning. Og med det blir den også langt bedre rustet til å ta opp konkurransen mot premium.merker som BMW, Mercedes og Audi.

Her snakker vi en helt ny hybrid-drivlinje på plass. 2,5-liters firesylindret bensinmotor på 177 hk pluss en elektromotor på 143 hk. Disse gir en samlet effekt på hele 223 hk.

Førerplassen skal være tilpasset en mer sporty kjørestilling. Formen på det nye setet gir bedre sidestøtte og samtidig økt komfort.

LES OGSÅ: Den skal klare fem mil på én liten bensin

Lave utslipp

Det er nok til å sende bilen fra 0–100 km/t. på bare 8,3 sekunder. Forbruket er oppgitt til 0,43 l/mil på blandet kjøring mens CO2-utslippet er på 99 g/km. Dette er svært bra, ytelsene tatt i betraktning.

Det som også er viktig er at utslippet av den svært skadelige NOX-gassen er på bare ca. 5 milligram. Det er 30–40 ganger lavere enn på de fleste dieselbiler.

LES OGSÅ: Gjett hvilket bilmerke som har lavest utslipp

Blitt større

Den nye motorteknologien er også svært gunstig for avgiftene. De reduseres med ca. 90.000 kroner i forhold til utgående modell.

IS har også vokst. Ca åtte cm lengre og det meste av dette skal komme baksetepassasjerene til gode. Men også bagasjerommet har blitt større og svelger nå unna 450 liter og er med det ledende i klassen – om vi skal tro Lexus selv.

Konkurransedyktig pris

Den offisielle Norges-premieren skjer i juni og Lexus Norge regner med å selge mer enn 150 IS300h inneværende år. Neste år - som blir første hele salgsår - er målet opp mot 350 biler.

Prisene er i skrivende stund ikke helt klare men det er grunn til å anta at de vil starte på litt over 400 000 kroner. Det vil i så fall gjøre bilen svært konkurransedyktig i forhold til konkurrentene.

Lexus GS 450h: Millionbilen konkurrentene bør frykte

Nye Lexus IS300h på snarvisitt i Norge og forhåndssalget er i gang. De første kundene får bil i juni.

Brukt Lexus IS: Er dette en bra førstebil – eller..?