Land Rover Discovery 2 er kanskje ikke verdens mest driftssikre bil   men terrengkjøring er den god på! Og så egner den seg svært godt til å dra personbiler opp av grøfta med. (Foto: Privat)
Land Rover Discovery 2 er kanskje ikke verdens mest driftssikre bil men terrengkjøring er den god på! Og så egner den seg svært godt til å dra personbiler opp av grøfta med. (Foto: Privat)

Land Rover Discovery 2: - Blir lykkelig hver gang han ser en stakkar i grøfta

Ann Christin er ikke veldig glad i bilen - men vil glede mannen sin likevel.

Innleggene strømmer inn etter at vi i Broom gikk ut med oppfordringen: Fortell oss hvorfor akkurat du fortjener å bli påspandert årsavgiften.

Vil du være med? Da må du sende e-post med en begrunnelse og bilde av bilen din til redaksjonen@broom.no.

En av dem som allerede har sendt inn er Ann Christin fra Harstad. Her er hennes historie:

Brøyter aldri

Jeg vil nå fortelle dere historien om dieseldyret, en Land Rover Discovery 2.

Land Roveren kom i vårt eie i mai 2011, etter mange diskusjoner. Vi kjørte Passat som var senket, men i Harstad kjører man ikke lave biler, noe vi lærte ganske fort da vi flyttet hit høsten 2009.

Veiene i Harstad er fulle av hull, og de fleste sideveiene er grus. Det hjelper heller ikke at de aldri brøyter her, og det ser man daglige bevis på med småbiler som ligger henslengt i grøfta overalt.

LES OGSÅ: Denne SUV-en er forfulgt av problemer

Kranbil for å komme inn

Min mann fant da ut at vi skulle kjøpe en Land Rover Discovery 2, noe jeg i utgangspunktet var imot, ettersom jeg synes disse bilene minner meg om blikkbokser på hjul. Enden på visa ble i alle fall at vi til slutt kjøpte denne Land Roveren.

Allerede kort tid etter vi hadde fått den, angret jeg på kjøpet. Jeg er 157 cm. på strømpelesten, og må omtrent ha kranbil for å i det hele tatt komme meg inn i bilen. Og etter å ha løftet ungene inn og ut av blikkboksen og opp i bilstolene, har jeg pådratt meg skulderbetennelser i hytt og gevær.

Når kommer feilene og problemene på en bil? Benny svarer:

ABS-modul til 25.000,-

Toppen på kransekaka var da vi plutselig ble uten bremser en dag vi var ute og kjørte, og feilen viste seg å være ABS-modulen, som kostet rundt 25.000 kroner i Norge. Jeg fikk lettere panikk og så for meg at vi måtte spise knekkebrød og drikke vann det neste halvåret, helt til jeg kastet meg over nettet og fant en forhandler i England som solgte denne delen til "bare" 8.000 kroner.

Da ny ABS-modul var på plass, tenkte jeg at nå var det vel ikke mer som kunne gå galt, men der tok jeg jammen feil. Den ene feilen etter den andre dukket opp. Nye bestillinger fra England, og vi var på fornavn med både posten og Tollvesenet. Min mann bodde omtrent under bilen i perioder, og jeg var flere ganger på nære nippet til å legge den ut på finn.no.

Del med Facebook-vennene dine

Elsker bilen

Dieseldyret, som jeg kaller blikkboksen, sluker for øvrig 1,2 liter på mila. Litt forskjell fra Passaten, som bare drakk 0,6.

Som dere sikkert skjønner er ikke jeg spesielt begeistret for blikkboksen, og den eneste nytten jeg ser i å kjøre den, er at vi slipper å måke innkjørselen, ettersom denne bilen omtrent kan kjøre overalt.

Min mann derimot, har et helt annet forhold til bilen. Han elsker den! Han er medlem i Norsk Landrover klubb og kjører rundt på treff i tide og utide. Yndlingshobbyen hans er terrengkjøring, vinter som sommer. Akkurat nå, as we speak, er han på tur til Bjerkvik på kaffetreff med Land Rover-klubben, ca. en time fra Harstad. Tenk å kjøre så langt bare for å drikke en skvett kaffe sammen med andre blikkbokselskere.

Klassikeren: Les mer om Granada i to generasjoner

Avslag på søknaden

Nå har han lagt inn søknad om å få kjøpe seg vinsj, slik at han enklere kan dra biler opp av grøfta. Vet ikke hvor mange han har dratt opp denne vinteren, men det er vel mellom 10 og 15 stykker til nå vil jeg tro. Han blir så lykkelig hver gang han ser en stakkar som har sklidd ut i grøfta, for da kan han og blikkboksen vise småbileierne hvorfor man kjører stor bil.

Han har for øvrig fått avslag på søknaden om vinsj fra øverste hold, nemlig meg! Viking og Falken er nok bare glad for at han har fått avslag, ettersom de allerede har tapt mye penger på at min mann har gjort deres jobb gratis.

Og nå synes kanskje dere at jeg er litt slem som ikke lar min mann få denne vinsjen sin, men blikkboksen har brukt opp budsjettet sitt for lengst og kassa er tom. Alt er dyrt med denne bilen. Forsikringen, bildelene fra England, drivstoff og ikke minst alt det ekstrautstyret han mener han bare MÅ ha. Og bare vinterdekkene vi måtte kjøpe i høst kostet en liten formue! Så dere skjønner meg kanskje litt? Bilen er et pengesluk deluxe!

LES OGSÅ: Dette bilvraket er en sjelden klassiker

Vinsj likevel?

Det nyeste er at han nå har meldt seg inn i Norsk Folkehjelp, for da kan han og blikkboksen bistå dersom det er behov for utmarkskjøring i forbindelse med en redningsaksjon. Vet ikke helt hva jeg synes om det, men tanken er i utgangspunktet god.

Den eneste årsaken til at vi enda har blikkboksen, er fordi min mann elsker den, og jeg elsker ham.

Jeg får kanskje en anelse (men bare en anelse) dårlig samvittighet når jeg nekter han den vinsjen. Så da jeg leste dette fikk jeg en idé. Dersom Broom spanderer årsavgiften, så skal han få innvilget den søknaden om vinsj. Så kan han briefe med den nye vinsjen sin nå når han skal på Jeep Arctic Challenge i april. Menn og biler sier jeg bare, skjønner meg ikke helt på akkurat det. Men det er vel ikke alt vi damer skal skjønne, men hvis mannen er fornøyd, ja så nyter jeg også godt av det på andre områder :)

Vil du også være med i konkurransen? Send e-post med en begrunnelse og bilde av bilen din til redaksjonen@broom.no.

Noen verre? Denne karen er Broom-mester i uflaks