Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Gamle pickuper er strengt tatt ganske provisoriske biler å kjøre. Men det hindrer ikke at de er populære, og av og til betinger kjøpesummer langt over det man kan handle langt mer eksklusive biler for.
Gamle pickuper er strengt tatt ganske provisoriske biler å kjøre. Men det hindrer ikke at de er populære, og av og til betinger kjøpesummer langt over det man kan handle langt mer eksklusive biler for.

Pickup-drømmen: Arbeidshestene som bare stiger i pris

Hvem hadde vel trodd at gammelt arbeidsredskap kunne være en god investering?
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Veteranbiler – eller generelt nostalgi-biler – kommer i mange fasonger og farger. Og ofte er det bilene vi en gang drømte om som vi higer etter endelig å kunne handle inn etter et solid antall år.

Ofte fordi de var kostbare og utenfor rekkevidde den gang. Men status er ikke alt.

Det viser blant annet prisutviklingen på gamle pickuper de siste årene. For her er det snakk om biler som aldri har vært noe mer enn vanlige, enkle arbeidsbiler, og som er produsert i så store antall at det fremdeles finnes flusst av dem.

Les også: Torstein gjorde noe helt spesielt med sin VW Caddy

Likevel koster et fint eksemplar i dag mange ganger mer enn en rå sportsbil eller diger luksus-doning.

Vi har funnet noen eksempler som viser at du må være forberedt på å lufte lommeboka skikkelig hvis du vil ha en fin, gammel ”gårdsbil”. Og har du en, gjør du klokt i å ta godt vare på den.

Del med Facebook-vennene dine!

1940 Ford V8, kr. 289.000,-

Faksimile: Finn.no

Om noen veteranbiler sies det at de etter å ha blitt restaurert i moderne tid, med moderne krav til passform og finish, er blitt mye finere enn de noen gang var som nye. Vi vet ikke, men mistenker etter å ha sett bildene av denne bilen at dette kan være et slikt eksempel.

Se annonsen her:

Man skulle ikke tro det var en en gang svært så simpel arbeidsbil når man ser hvor mye penger og innsats som er lagt ned i restaureringen. Men disse bilenes popularitet gjør at man gjerne kan bruke litt penger på dem. (Foto: Finn.no)

Detaljnivået er imponerende, og det er også prisen. For dette beløpet får du mye fin entusiastbil, men når noen har våget å pløye ned så mye penger i å totalrestaurere denne bilen til en slik tilstand bekrefter selvsagt det at markedet er villig til å betale rundhåndet for det ferdige resultatet.

Eksklusivitet er altså ikke det eneste som tiltaler oss bilentusiaster, og takk for det...

Les også: Det er også mulig å få billig bil av litt alternativ type

1966 Chevrolet, kr. 220.000,-

Faksimile: Autodb.no

Her har vi en typisk representant for biler som de siste årene har utviklet seg kraftig i pris – en representant for de mest dagligdagse amerikanske pickupene fra 1960-tallet. Biler som fremdeles finnes i stort antall på den amerikanske landsbygda, ofte i litt solbrent og patinert tilstand, og som mange vil beholde nettopp slik.

Akkurat denne bilen er dog noe annerledes – men så er også prisen enda litt stivere enn vi er vant til.

Se annonsen her:

Om bilene er spartanske i utgangspunktet, er det lett å forstå hvorfor de er populære når de ser så strøkne ut som denne. Chevroleten er muligens den fineste 60-tallspickupen vi har sett annonsert så langt. (Foto: Autodb.no)

Her er det altså snakk om en utrolig strøken bil som ser omtrent ny ut både ut- og innvendig. Utvilsomt den fineste vi har sett så langt av biler i denne kategorien, og kanskje et godt alternativ til å kjøpe en litt solbrent og urørt bil dersom målet ditt er å få den til å se fabrikkny ut. For også de urørte objektene koster ofte godt over 100.000 kroner – eller omtrent som en gammel Porsche 911.

Les også: Rampside - klassisk pickup med litt uvant inngang

Del med Facebook-vennene dine!

1979 Dodge Li´l Red Express Truck, kr. 199.000,-

Faksimile: Finn.no

Også innenfor pickup-genren finnes det spesialutgaver som er mer eller mindre sjeldne. Her er en slik utgave som faktisk har forekommet i et visst antall også i Norge gjennom årene, nettopp takket være at den lot seg importere forholdsvis ”billig” som varebil.

Se annonsen her:

Stepside-kasse, frisk Police-motor uten katalysator og "truck-eksos" var noen av særtrekkene på Dodge Li´l Red Express Truck, som ble bygget i drøyt 2.000 eksemplarer i 1978 og drøyt 5.000 i 1979. (Foto: Finn.no)

Dodge ”Li´l Red Express Truck” ble bygget bare to år, og denne er en av 5.118 produserte det siste året – da 360 Police-motoren hadde fått katalysatoren man klarte å vri seg unna året før, men fremdeles utviklet 225 friske netto-hester. Nok til å bli et ikon, som er i ferd med å gjenoppstå som nybil i 2013.

Les også: En garasje i Kongsvinger skjuler mye spennende

Hvilken av disse ville du kjøpt hvis du hadde mulighet?

Si din mening i kommentarfeltet under: