Volkswagen har jobbet lenge med dette prosjektet og nå er bilen endelig klar. XL1 debuterer offisielt på bilutstillingen i Geneve i mars.
Volkswagen har jobbet lenge med dette prosjektet og nå er bilen endelig klar. XL1 debuterer offisielt på bilutstillingen i Geneve i mars.

VW XL1 offisiell: Nå kommer framtids-bilen

XL1 skal bruke utrolige 0,09 liter per mil!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen har utviklet den over mange år – og har også vist den i flere versjoner i denne perioden.

Men nå later det til at forberedelsene er over. Nå bekrefter nemlig Volkswagen-ledelsen at XL1 er klar for produksjon – og den skal starte senere i år.

Del med Facebook-vennene dine

Mest nøysom av alle

Før det skal bilen offisielt debutere på bilutstillingen i Genève i begynnelsen av mars.

Og VW presenterer den selv på denne måten: Den mest nøysomme av alle biler på markedet.

VW XL1 5

LES OGSÅ: Derfor bruker mange biler mer enn de skal

795 kilo

For å klare det har de tenkt nytt, både når det gjelder materialer, design – og bruksområder.

XL1 er en toseter, med plass til to voksne og litt bagasje. Målene er lengde på 3,89 meter, bredde på 167 centimeter – mens den ikke er høyere enn 115 centimeter.

Lav vekt og lav luftmotstand har vært grunnleggende hele veien. Det gjør at bilen ikke skal veie mer enn 795 kilo. For å klare det, tar man også i bruk mest mulig lette materialer.

Innvendig er det langt fra så ekstremt som utenpå - dette sier også sitt om at vi snakker produksjonsklar bil nå.

LES OGSÅ: Her er luksus-SUVen som har slanket seg

To-sylindret motor

Under panseret – eller i hvert fall ett eller annet sted under skallet – sitter en 800 ccm "stor" tosylindret TDI-motor på 48 hestekrefter som samarbeider med en elektromotor som er god for ytterligere 27 hester.

Kreftene sendes ut til bakhjulene gjennom en syvtrinns DSG-kasse, og det hele resulterer altså i et forbruk på nesten utrolige 0,09 liter per mil. Co2.-utslippet er oppgitt til 21 gram/kilometer.

LES OGSÅ: Dette er en ekte sparebøsse

50 kilometer på strøm

Den maksimale rekkevidden på strøm skal være på 50 kilometer. 0–100 km/t er for øvrig oppgitt til 12,5 sekunder, mens toppfarten er på 160 km/t.

XL1 skal produseres på den VW-eide Karmann-fabrikken i Osnabrück i Tyskland. I første omgang skal det bygges 50 test-eksemplarer, før produksjonen så skal starte for fullt.

LES OGSÅ: Men denne Audien kom aldri i produksjon

VW XL1 2

LES OGSÅ: Framtidsbilen som allerede er her