Italiensk var et helt vanlig valg når man skulle ha småbil en gang i tiden. Ikke mange slike Fiat 126er er igjen, og oddsene var små også for at denne skulle overleve. (Foto: Privat)
Italiensk var et helt vanlig valg når man skulle ha småbil en gang i tiden. Ikke mange slike Fiat 126er er igjen, og oddsene var små også for at denne skulle overleve. (Foto: Privat)

Fiat 126 ”Abarth”: Hverken rust eller russ klarte å knekke denne

Nå har Sven pyntet Fiaten slik Abarth (kanskje) ville gjort det.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Italienerne har mange morsomme småtasser på samvittigheten, og for noen tiår siden krydde det av slike små maur også på norske veier. Da var knøttsmå Fiater et naturlig valg for de som ville ha småbil, uten at de kanskje tenkte på den gang at de var så veldig karismatiske.

I ettertid er det lett å oppfatte litt ekstra personlighet i disse små bilene, som det ikke finnes veldig mange igjen av. Det skyldes selvsagt at de var små og billige, og dermed ble slitt ut og kastet uten store kvaler, men også at de rustet ganske godt.

Ekte italiener

Slik sett er det moro å se bilen på disse bildene, og kunne konstatere at den har stått imot mange utfordringer underveis. Ikke bare rust, men også RUSS...

En gjeng russ med virketrang hadde lakkert bilen knallgul, men ikke kommet lenger enn til å demontere den da Svens far kom inn i bildet, og reddet bilen for fremtiden. Dermed ble den reklameplakat en stund. (Foto: Privat)

Bilen er en Fiat 126 av årsmodell 1975, av ekte italiensk herkomst. Disse bilene ble nesten bedre kjent som Polski Fiat, da lisensproduksjonen i Polen fortsatte i stort omfang og lang tid etter at produksjonen hjemme i Italia ble lagt ned, ikke så veldig lenge etter at denne bilen så dagens lys.

Les også: Fiat sliter fortsatt i kvalitetsundresøkelsene

Broket historie

Da så den for øvrig ikke akkurat slik ut – og veien til dagens tilstand har vært lang og full av utfordringer, forklarer den stolte eier Sven fra Indre Østfold.

Han har ”parkert” bilen sin digitalt på entusiast-nettstedet Mingarasje.com slik at andre bilentusiaster også kan få nyte den, og vi har fått lov å dele den også med Broom-leserne.

Bilen ble kjøpt i demontert tilstand av Svens far for noen år tilbake. Da var den tenkt brukt som russebil, men ungdommene hadde ikke rukket mer enn å lakkere den signalgul og altså plukke den fra hverandre før tid eller kunnskap – eller begge deler – stoppet dem.

Da Sven fikk tak i bilen ble det en rullende restaurering - og mattsort med "Trysilknut-ski" på taket var ett av stadiene den kom seg igjennom. (Foto: Privat)

Den hadde også et bulket, grovrettet tak etter et snøras, og ble i første omgang bare montert sammen og dresset opp som en rullende reklameplakat for den lokale Shell-stasjonen. Etter noen års innsats i reklamens tjeneste ble bilen solgt.

Rullende restaurering

– Siden jeg hadde brukt bilen titt og ofte og blitt litt glad i den lille rakkeren, måtte jeg jo bare få kjøpt den tilbake. Det fikk jeg også etter en stund, forteller Sven.

Les også: Kenneths Fiat 500 er Abarth-tunet tvers igjennom

Dermed ble det en ”rullende restaurering” hvor bilen har utviklet seg gjennom flere stadier, i forskjellige farger og fasonger.

Del med Facebook-vennene dine!

Nå har Sven gått skikkelig til verks og byttet ut takplaten med en annen, som er punktsveiset og limt etter originale spesifikasjoner. Fargen er endret tilbake til ”nesten original”, og for moro skyld har han fått dresset den opp med Abarth-striper som er tilpasset bilen av et grafisk firma.

Les mer om Fiaten i MinGarasje.com på denne linken:

Interiøret er stort sett originalt, bortsett fra firepunktsseler, som lett kan plukkes vekk hvis man ønsker det. (Foto: Privat)

– Originalt satt det en 600 kubikk luftkjølt parallelltwin-motor med 24 hester i denne bilen. I dag er det en 650 kubikk parallelltwin der med ca. 27 hester. ”Abarth-oppgraderingen” er altså kun begrenset til utseendet foreløpig, sier Sven, og legger til at originalmotoren er oppbevart for fremtidig overhaling.

Oppgradert understell

En tidligere eier har også byttet ut baklokket med et fra en nyere Polski Fiat, og selv har han byttet ut en del komponenter i understellet med nyere Polski-deler for blant annet å kunne få på litt heftigere hjul.

Baklokket har en tidligere eier byttet til et fra en nyere Polski Fiat. Sven har dessuten montert understellskomponenter fra en slik bil for å kunne bruke litt fetere hjul på den lille tassen, men har alt det originale liggende. (Foto: Privat)

– Lakkeringen er gjort av meg selv hjemme i garasjen. Den er ikke perfekt, men en god ”brukslakkering”. Jeg skal kjøre bilen, ikke stå og se på den fordi den ble for fin til å utsettes for landeveiens farer, understreker han.

Det har han også gjort. To ganger har den lille tassen bragt ham til Tyskland på treff med likesinnede. For det denne bilen mangler i motorkraft, tar den igjen i kjøreglede og glisefaktor, lover Fiat-entusiasten.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Mange kvaliteter, men kanskje ingen opplagt brøytebil?