Fiat 126 ”Abarth”: Hverken rust eller russ klarte å knekke denne
Nå har Sven pyntet Fiaten slik Abarth (kanskje) ville gjort det.
Italienerne har mange morsomme småtasser på samvittigheten, og for noen tiår siden krydde det av slike små maur også på norske veier. Da var knøttsmå Fiater et naturlig valg for de som ville ha småbil, uten at de kanskje tenkte på den gang at de var så veldig karismatiske.
I ettertid er det lett å oppfatte litt ekstra personlighet i disse små bilene, som det ikke finnes veldig mange igjen av. Det skyldes selvsagt at de var små og billige, og dermed ble slitt ut og kastet uten store kvaler, men også at de rustet ganske godt.
Ekte italiener
Slik sett er det moro å se bilen på disse bildene, og kunne konstatere at den har stått imot mange utfordringer underveis. Ikke bare rust, men også RUSS...
Bilen er en Fiat 126 av årsmodell 1975, av ekte italiensk herkomst. Disse bilene ble nesten bedre kjent som Polski Fiat, da lisensproduksjonen i Polen fortsatte i stort omfang og lang tid etter at produksjonen hjemme i Italia ble lagt ned, ikke så veldig lenge etter at denne bilen så dagens lys.
Les også: Fiat sliter fortsatt i kvalitetsundresøkelsene
Broket historie
Da så den for øvrig ikke akkurat slik ut – og veien til dagens tilstand har vært lang og full av utfordringer, forklarer den stolte eier Sven fra Indre Østfold.
Han har ”parkert” bilen sin digitalt på entusiast-nettstedet Mingarasje.com slik at andre bilentusiaster også kan få nyte den, og vi har fått lov å dele den også med Broom-leserne.
Bilen ble kjøpt i demontert tilstand av Svens far for noen år tilbake. Da var den tenkt brukt som russebil, men ungdommene hadde ikke rukket mer enn å lakkere den signalgul og altså plukke den fra hverandre før tid eller kunnskap – eller begge deler – stoppet dem.
Den hadde også et bulket, grovrettet tak etter et snøras, og ble i første omgang bare montert sammen og dresset opp som en rullende reklameplakat for den lokale Shell-stasjonen. Etter noen års innsats i reklamens tjeneste ble bilen solgt.
Rullende restaurering
– Siden jeg hadde brukt bilen titt og ofte og blitt litt glad i den lille rakkeren, måtte jeg jo bare få kjøpt den tilbake. Det fikk jeg også etter en stund, forteller Sven.
Les også: Kenneths Fiat 500 er Abarth-tunet tvers igjennom
Dermed ble det en ”rullende restaurering” hvor bilen har utviklet seg gjennom flere stadier, i forskjellige farger og fasonger.
Nå har Sven gått skikkelig til verks og byttet ut takplaten med en annen, som er punktsveiset og limt etter originale spesifikasjoner. Fargen er endret tilbake til ”nesten original”, og for moro skyld har han fått dresset den opp med Abarth-striper som er tilpasset bilen av et grafisk firma.
Les mer om Fiaten i MinGarasje.com på denne linken:
– Originalt satt det en 600 kubikk luftkjølt parallelltwin-motor med 24 hester i denne bilen. I dag er det en 650 kubikk parallelltwin der med ca. 27 hester. ”Abarth-oppgraderingen” er altså kun begrenset til utseendet foreløpig, sier Sven, og legger til at originalmotoren er oppbevart for fremtidig overhaling.
Oppgradert understell
En tidligere eier har også byttet ut baklokket med et fra en nyere Polski Fiat, og selv har han byttet ut en del komponenter i understellet med nyere Polski-deler for blant annet å kunne få på litt heftigere hjul.
– Lakkeringen er gjort av meg selv hjemme i garasjen. Den er ikke perfekt, men en god ”brukslakkering”. Jeg skal kjøre bilen, ikke stå og se på den fordi den ble for fin til å utsettes for landeveiens farer, understreker han.
Det har han også gjort. To ganger har den lille tassen bragt ham til Tyskland på treff med likesinnede. For det denne bilen mangler i motorkraft, tar den igjen i kjøreglede og glisefaktor, lover Fiat-entusiasten.
Les også: Mange kvaliteter, men kanskje ingen opplagt brøytebil?