Tesla Model S: Bruktbil allerede - eller?

Dette er årets store bilnyhet - men vi sliter med å få tak i selgeren.

Elbilrevolusjonen, Tesla S, parkert foran Operaen i Oslo. bilen er på plass   men det er ikke så lett å få kontakt med selgerne ...
Elbilrevolusjonen, Tesla S, parkert foran Operaen i Oslo. bilen er på plass men det er ikke så lett å få kontakt med selgerne ...

Tesla S er kanskje årets viktigste bilnyhet - men lenge har det vært sagt at leveringene starter først til våren. Elbilen er svært gunstig priset i Norge - og over 800 nordmenn har alt forhåndsbestilt bilen. Flere skrev kontrakt på bilen alt for over halvannet år siden.

Og nå dukker den plutselig opp på finn.no.

Der er vi jo mest vant til å finne brukte biler, men i så fall strekker man her begrepet bruktbil svært langt. Bilen har i følge annonsen bare rullet 1 - en - kilometer.

Del med Facebook-vennene dine

Privatperson?

At det faktisk er Tesla Norge som selger bilen er også temmelig uklart ut fra annonsen. Der står det nemlig at selger er Kjell-Arne Wold og i finn-oppsettet at han "annonserer som privatperson".

Nå vet vi fra før at Kjell-Arne Wold er salgsansvarlig for Tesla i Norge, så her handler det kanskje om et lite stunt?

LES OGSÅ: Tesla S: Denne mannen fikk ikke fortelle hvorfor han smilte

Kommer til telefonsvarer

Vi forsøker nå uansett å ringe nummeret i annonsen, men kommer bare til en automatisk telefonsvarer der vi må velge mellom flere alternativer. Vi velger salg – og kommer da til en engelsktalende person.

På engelsk forklarer jeg at jeg er interessert i bilen som står annonsert i Norge, og blir da forklart at det kan han hjelpe meg med.

På spørsmål om det ikke er noen som snakker norsk, sier mannen i den andre enden at det er ikke alltid ledige folk som kansvare i Norge. Da kommer henvendelsene til ham i stedet.

Ikke svar

På engelsk forteller han imidlertid at det har vært stor interesse for bilen som nå ligger annonsert.

Vi venter litt og forsøker å ringe igjen litt senere. Denne gangen får vi ikke svar, før vi til slutt blir bedt om å legge igjen en beskjed på en svarer.

Ok, tenker vi. Kanskje er det bedre å ringe kontaktpersonen som er oppført i annonsen, Kjell-Arne Wold, i Tesla Norge. Jeg finner mobilnummeret hans, men kommer rett på svareren. Melding blir lagt på svareren – men vi får aldri noen telefon tilbake.

Klikk her for å se hele annonsen

Peke nese til svenskene

Det skal altså ikke være så lett å få kontakt vedrørende denne bilen. Men det kan virke som om Tesla klarer seg helt greit UTEN å måtte svare på hver eneste henvendelse.

Dette er nemlig endelig en bil som er billigere i Norge enn stort sett alle andre land – takket være at det er en elbil. Det gjør den nemlig svært gunstig med tanke på avgiftene.

I Sverige er for eksempel prisforskjellen opptil 230.000 kroner – i vår favør! Tenk det – endelig kan vi peke nese til svenskene, om vanligvis ler seg skakk over prisene på biler i Norge.

Her kan du godte deg mer med prisforskjellen mellom Sverige og Norge

Startpris

Finnannonsen er oppført med en pris på 446.600 kroner, som er inngangsprisen på Tesla S. For denne summen får du bilen med 60 kWh batteri. Her er rekkevidden ca 37,5 mil - og en effekt tilsvarende drøyt 300 hestekrefter.

Går du opp til 856 kWh batteri, starter prisen på 506.700. Da er effekten tilsvarende 362 hestekrefter, som gir 0-100 km/t på 5,9 sekunder.

Store skjermer og mye teknologi er blant det som frister kjøpere til å velge Tesla Model S. I USA selges det faktisk flere Model S enn langt billigere Nissan Leaf.
Store skjermer og mye teknologi er blant det som frister kjøpere til å velge Tesla Model S. I USA selges det faktisk flere Model S enn langt billigere Nissan Leaf.

Vi var blant de første til å teste Tesla S - ler om det her

Raskere, større og billigere enn BMW M5

Model S Performance med 85 kWh batteri koster 595.000 kroner. Da har bilen oppgradert interiør, fjæring og hjul. Her handler det blant annet om Nappa-skinninteriør med Alcantara-fremhevinger og karbonfiberdekor. Dessuten aktiv luftfjæring og sportsinnstilt antispinn.

Denne bilen gjør 0–100 km/t på 4,6 sekunder. Det er i klassen med biler som BMW M5 og Mercedes CLS AMG – som koster i overkant av 2 millioner kroner.

At du får svært mye bil for pengene er det altså ingen tvil om – men først må du gjerne få kontakt med selger da. Det kan tydeligvis bli noe verre ...

LES OGSÅ: Nå kommer elbil-eventyret til Norge