MUSIKALSK BEVISFØRING: Slik måtte Röyksopp føre bevis for å overbevise retten om at de har laget låtene det er strid om.
MUSIKALSK BEVISFØRING: Slik måtte Röyksopp føre bevis for å overbevise retten om at de har laget låtene det er strid om.

Disse Röyksopp-låtene havnet i rettssalen

Tingretten ble til en klubbscene tirsdag.

Av Torbjørn Brandeggen

Bergen tingrett ble skapt om til en klubbscene tirsdag da Röyksopp skulle overbevise retten om at de har skapt låtene de nå er stevnet for å ha stjålet.

Sjelden eller aldri har en norsk rett sittet så lydhøre og lyttet til Kraftwerk og Erasure. Men dommerne satt musestille da Torbjørn Brundtland og Svein Berge presenterte eksempler fra sine gamle helter før de spilte av ulike samplinger og kutt som til slutt endte opp som låta «Lift», utgitt i 1997 med Drum Island.

– Jeg synes det er helt ufattelig at jeg må stå i retten og forklare meg om dette i dag, sa Torbjørn Brundtland under seansen.

Hører du likhetene? Her er låta «Lift» med Drum Island fra 1997. Lenger nede kan du høre «A Higher Place». Saken fortsetter!

Röyksopp har gått til motsøksmål mot Rune Lindbæk, og hevder at Lindbæk urettmessig eier 50 prosent av opphavsrettighetene til «Lift».

– Levde på ris

Lindbæk har stevnet Röyksopp fordi han hevder at «Lift» er videreført i låten «A Higher Place» på millionselgeren «Melody A.M.» fra 2001. Han ønsker derfor å bli tilkjent opphavsrettigheter for «A Higher Place».

– «A Higher Place» er en låt som er skapt av meg og Svein Berge i 1998/99 i Bergen, fullstendig uten Rune Lindbæk, tordnet Brundtland mens han samtidig mimret om denne tiden da de begge var fattige musikere.

– På den tiden levde vi på ris og hadde lite penger, sa han.

Er dette nesten samme låten som «Lift»? Her kan du høre «A Higher Place» med Röyksopp fra Melody A.M. Fra 2001.

Tidligere tirsdag forklarte Rune Lindbæk seg om hvorfor han nå har valgt å stevne sine gamle venner som han mener har stjålet deler av to verk han selv har vært med på å skape.

Rune Lindbæk i Bergen tingrett.

– Torbjørn var student og avisbud da jeg ansatte ham i Tromsø. Fordi han kanskje var verdens beste programmerer av elektronisk musikk tok vi han ut av studiene og ga han 10.000 kroner netto i måneden, forklarte Lindbæk om hvordan han og Brundtland jobbet sammen.

– Vi lagde den sammen

Retten fikk også høre hvordan Lindbæk brøt samarbeidet da Brundtland flyttet til Bergen sammen med Svein Berge, hvor de startet Röyksopp i 1998. Påstanden om at han spilte en perifer rolle i skapelsen av «Lift» avviser han.

– Det sies at Brundtland gjorde alt og det er tøv, vi lagde den sammen. Han satt og programmerte mens jeg bidro med innspill og kreativ fargelegging av musikken, forklarte Lindbæk.

LES OGSÅ: Føler seg mobbet av Röyksopps management

Han synes det er leit at ordbruken mellom partene har hardnet til etter at saken kom i media i 2011.

– At Röyksopp påstår at jeg drev med terrorisering av dem mens vi lagde musikk sammen har ingen rot i virkeligheten. Torbjørn tok meg i hånda på at dette skulle vi ordne opp i. Jeg har avvist et tilbud på 50.000 kroner. For to låter på en plate som har solgt over én million eksemplarer er det altfor lite, men jeg vet ikke hvilken sum jeg egentlig bør få, sa Lindbæk.

– 50.000 kroner føles ikke rett. Det er ikke en hån, men på hånsiden, la han til.