Stadig flere av oss har dette i stedet for et reservehjul under bagasjeromsgulvet. Men vet du hvordan reparasjonssettet skal brukes?
Stadig flere av oss har dette i stedet for et reservehjul under bagasjeromsgulvet. Men vet du hvordan reparasjonssettet skal brukes?

Mange får dette i stedet for reservehjul

Og det kan gi noen veldig kjedelige problemer.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Skriver til deg med en liten frustrasjon og det er fordi jeg synes det er både trist og rart at stadig flere bilmerker tar bort reservehjulet og erstatter det med et slags reparasjonssett der man skal kunne pumpe skum inn i et punktert dekk og slik (muligens) komme seg videre. Vi er selv på billeting om dagen og nesten samtlige biler jeg har kikket på har denne løsningen i stedet for reservehjul.

Jeg husker mange av oss var skeptiske da produsentene kom med smale nøddekk som bare kunne kjøres i lavere hastigheter, men tross alt var da det mye bedre enn denne nye løsningen. Har du noen teori om hvorfor dette har kommet? Bare snakk om å spare penger? Jeg tenker frustrasjonen dette kan gi oss bileiere er verdt mye mer enn de hundrelappene man sparer på å kutte ut ett eneste dekk.

Benny svarer:

Hei du! Ja, denne trenden har virkelig forsterket seg de senere årene, veldig mange nybiler kommer nå uten reservehjul. Som du sier: I stedet har de en type reparasjonssett liggende ett eller annet sted i bilen. Av samtlige biler på veiene, blir det anslått at 20 prosent nå kjører rundt uten reservehjul.

Årsaken til det er nok akkurat som du er inne på. Det handler om å spare, og ikke bare penger. Der dreier det seg også om vekt og plass. Altså i utgangspunktet 3–0 ... Men så er det nok ikke så enkelt som at dette bare byr på fordeler, nei.

Jeg tror nemlig svært mange vil slite med å få disse reparasjonssettene til å fungere, mange vet knapt hvor i bilen det ligger. Når du står der en mørk høstkveld med punktert dekk og regnet høljer ned – da er nok ikke utgangspunktet heller det beste for å finne ut av noe sånt.

Dramatisk video: Punkterer i 290 km/t


Ringe etter veiberging

Slik sett anbefaler jeg alle å øve litt på forhånd, slik at man vet hva man skal gjøre hvis uhellet er ute.

En annen ting er det langt fra er alle typer skader på dekket som kan fikses på denne måten. Har det blitt et stort hull eller rift i det, er det nok ikke annet å gjøre enn å skifte hjul. Har du ingen i reserve da, er det fort ikke annet å gjøre enn å ringe etter veiberging.

Så ja: Dette er en trend som ikke er positiv for oss bileiere hvis vi er så uheldige å oppleve en punktering. Men jeg strengt tatt liten tro på at bilprodusentene kommer til å snu og gjøre reservehjul mer vanlig igjen. Tvert imot, dette går nok andre veien.

LES OGSÅ: Slik ser du hvor gamle dekkene dine er

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les mer i Brooms egen seksjon for dekk og felg – her:

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: