Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SUV er den bilklassen som har vokst mest de siste årene. Blandingen av praktiske bruksegenskaper, framkommelighet og det å sitte litt hevet over de fleste andre på veien har gått rett hjem hos norske bilkjøpere.

Men det koster – særlig hvis du går etter premiummerkene i denne klassen.

Del med Facebook-vennene dine

Solid verditap

Da står det nemlig fort både 600.000 og 700.000 kroner på prislappen – en god del mer hvis du går amok på ekstrautstyr.

Og selv om dette også er attraktive biler i bruktmarkedet, er det klart du må regne med et solid verditap når du skal selge etter noen år.

LES OGSÅ: Denne bilen taper seg aller mest

Månedskostnaden

Hvor stort dette verditapet blir, kan du imidlertid i stor grad påvirke selv gjennom å kjøpe mest mulig "riktig" utgave. Den tematikken har avisen Dagens Næringsliv sett nærmere på, sammen med Haakon J. Marthinsen som leder det DNB-eide leasingselskapet Autolease.

I flere bilklasser har de tatt utgangspunkt i hva det vil koste å eie en nybil i tre år og 45.000 kilometer – og deretter regnet seg fram til månedskostnad. Denne omfatter kapitalkostnader, verditap, veiavgift, forsikring, service og vedlikeholdskostnader.

LES OGSÅ: Sjelden luksusbil kan være en tapsbombe

Q5 til topps

I kategorien "premium-SUV" går Audi Q5 helt til topps. Her mener Autolease at beste kjøp er Q5 med 2-liters TDI-diesel på 163 hestekrefter, i kombinasjon med S Tronic automatgir.

"Riktig" utstyrsnivå her er LTD-utgave med Sportspakke pluss. Listeprisen på denne bilen er 617.890 kroner. Det vil gi månedlige kostnader på 7140 kroner på denne bilen gjennom de tre første årene.

Norsk familiefavoritt: Les mer om Q5 her:

BMW på andreplass

Videre på oversikten hos Dagens Næringsliv finner vi BMW X3. X3 xDrive 2,0d med 163 hestekrefter og automat, vil ifølge denne oversikten koste deg 7249 kroner i måneden.

På tredjeplass kommer Volvo XC60. Også denne har 2-liters dieselmotor på 163 hestekrefter. Her havner månedsprisen på 7361 kroner.

Kresent og krevende

– Som vi ser er forskjellene små, men her har man altså plukket ut de modellene som skal gi det laveste verditapet. Det er fullt mulig å velge modeller som vil koste langt mer på eie.

– Bruktmarkedet for biler som dette er både kresent og krevende. Derfor gjelder det å sette seg inn i tingene før man kjøper, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

LES OGSÅ: Glemt SUV kan være veldig godt kjøp

Skremmer bort kjøperne

– Dette gjelder både motor og utstyr. Jeg har sett mange eksempler på biler som har blitt stående veldig lenge i bruktmarkedet og der eier har måttet gå kraftig ned i pris – fordi bilen har blitt ansett som ukurant.

– I denne klassen er ting som stoffseter, manuelt gir og en tomtom oppe i frontruta i stedet for innebygget navigasjon noe som effektivt skremmer bort de fleste kjøperne. Bensinmotor i stedet for diesel har også lenge vært veldig feil, selv om vi nok nå er i ferd med å se en liten endring på det, sier Vegard.

Dette bør du helst ikke lese hvis du har kjøpt nybil ...