Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Nå har jeg lest flere tester hos dere og sett på mange biler i bruktbilguiden og ser at dere stadig gjentar om enkelte biler at de må ha "riktig utstyr". Hva er egentlig dette?

Jeg ser på SUV, enten helt ny eller noen år brukt. Hvis det blir nybil, er alternativene Honda CR-V, VW Tiguan eller Ford Kuga. Hvis det blir bruktbil, ser jeg på Audi Q5 eller BMW X3. Kan du si litt mer om hva dere mener er riktig utstyr på disse bilene? Hilsen fra litt forvirret Thomas.

Benny svarer:

Hei Thomas! Kan godt forstå at dette kanskje virker litt forvirrende, særlig fordi "riktig utstyr" kan variere ganske mye fra bilklasse til bilklasse.

Poenget er at noe utstyr etter hvert har blitt et "must" på enkelte bilmodeller. Mangler man dette, vil bilen være mindre verdt enn tilsvarende biler med dette utstyret. De vil også være langt mer tungsolgte på bruktmarkedet.

Det beste eksemplet er nok premium-SUV-ene, biler som Audi Q5 og BMW X3. Der "må" du ha utstyr som skinnseter, automatgir og navigasjon.

Biler uten dette blir rett og slett oppfattet som ukurante i bruktmarkedet. Hvis første eier trodde han eller hun var smart som sparte penger på å droppe noe av dette, vil nok vedkommende få erfare at det slett ikke stemmer den dagen bilen skal selges igjen.

Det samme gjelder dyre biler av andre typer. Det går nok en grense her rundt 500.000 kroner.

LES OGSÅ: Snart er dette standardutstyr i nybilen din

Ikke kjøpe ribbet bil

På de mer folkelige SUV-ene – biler som Kuga, Tiguan og CR-V – er ikke bildet nødvendigvis like tydelig Men en bil som Tiguan er vesentlig lettere å selge brukt med automat enn med manuell girkasse. Her er imidlertid ikke navigasjon like viktig, selv om det naturligvis trekker opp.

Generelt kan vi nok si at mye ekstrautstyr sjelden er "lønnsomt" den dagen du skal selge videre. Da mener jeg at du kanskje ikke får igjen alle de ekstra pengene, selv om det øker bruksgleden og gjør bilen mer attraktiv og lettsolgt.

Men unntakene er altså der. Leasingselskapene som beregner restverdi på biler, understreker også at det sjelden er smart å kjøpe biler som er helt ribbet for utstyr. De faller fort utenfor på bruktmarkedet – og får langt større verditap enn mer "kurante" biler.

Helt til slutt en annen ting som også kan spille inn her: Nemlig fargen. Velger du en sær eller sjelden farge på nybilen, kan det gjøre den vanskeligere å selge. Smaken er som kjent delt – slik sett er det smarteste å velge noe som mange liker.

Håper dette var litt oppklarende – lykke til med spennende bilvalg!

LES OGSÅ: Dette er det beste familiebilkjøpet

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Hva skal jeg velge – SUV eller stor stasjonsvogn?

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: