Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei jeg er vel ikke helt alene om å lete mye rundt på finn etter godbiter? Jeg er en av dem som har sans for litt sære biler og det ikke alle andre vil ha. I den forbindelsen kom jeg over tre eksemplarer av en bil som heter MG ZT. Jeg har skjønt at det er en litt sportslig utgave av Rover 75, er dette en bil du kan anbefale. Av de tre som er til salgs er to priset ganske likt, mens den siste koster nesten dobbelt så mye. Synes det er merkelig at det skal være så stor forskjell ...

Benny svarer:

Hei sann! Ja, der snakker vi om en ganske så sjelden fugl i bruktmarkedet. Det er helt riktig som du skriver at dette er en litt mer sporty utgave av Rover 75. ZT kom til verden i det Rover-konsernet gikk inn i sin siste fase, det endte dessverre med konkurs.

Understellet er strammet opp, og kjøreegenskapene er mer sportslige enn på 75. Dessuten gjorde Rover-designerne noen små endringer både utenpå og inni – som i alle fall etter min mening gjør at ZT ser ganske tøff ut.

Jeg har ikke nøyaktig tall på hvor mange som ble solgt i Norge, men det dreier seg nok ikke om mer enn noen titalls eksemplarer. Den kom både som sedan og stasjonsvogn, sistnevnte er nok den mest kurante. Av de tre bilene du nevner er den dyreste nettopp en stasjonsvogn. En 2004-modell som har gått 86.000 kilometer, prisforlangende her er 149.900 kroner. Den prisen kan nok sies å være litt optimistisk, spør du meg.

LES OGSÅ: Roveren nektet å starte da kjøper kom for å hente

Gode prute-muligheter

Uansett er det ikke enkelt å prissette biler som dette. Det skal være en ikke ubetydelig "konkurs-rabatt" her. I praksis er kundegruppa todelt. Enten entusiaster som SKAL ha akkurat denne bilen, det er nok ikke veldig mange av dem. Eller folk som bare skal ha et framkomstmiddel og ikke bryr seg om hvilket merke som står i grillen. Og for sistnevnte er prisen det viktigste, de kjøper bare hvis det billig.

Rover 75 hadde sine styrker, men verdens beste bil var det absolutt ikke. Særlig er motoren en svakhet. 1,8-literen er befengt med mye problemer og motorhavari er dessverre alt annet enn sjeldent.

Derfor er dette en bil jeg strengt tatt vil være forsiktig med å anbefale. Det betinger i alle fall at man sjekker bilen grundig før kjøp. "Riktig" pris er som sagt litt vanskelig å anslå, her gjelder det nok å ta prisforlangende som et utgangspunkt, særlig fra privatselgere bør det være gode muligheter for å prute. Det er nok også grunn til å forvente stort verditap framover også.

LES OGSÅ: Nei da - dette er ikke noen vanlig Audi!

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: De advarer mot å kjøpe katta i sekken

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: