BMW 7 serie fra sent 90 tall er både en elegant og velkjørende storbil   men den kan fort bli svært kostbar å eie.
BMW 7 serie fra sent 90 tall er både en elegant og velkjørende storbil men den kan fort bli svært kostbar å eie.

BMW 7-serie: Koster lite – men kan bli svinedyrt

Storbil-luksus som førstebil er nok ikke det smarteste.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei hva tror du om en 1997-modell BMW 7-serie som førstebil? Jeg har funnet en fin bil som koster 65.000 kroner, men selger sier at han kan være villig til å diskutere litt. Forsikringen kan jeg ta på mamma, hun kommer også til å bruke bilen litt og selger sin bil hvis jeg kjøper den, for hun har en Golf i dag som hun bruker veldig lite.

Jeg vet at det kanskje er sånn at det er litt dyrere å ha denne enn for eksempel en 3-serie og at den vil bruke mer drivstoff, men det klarer jeg. Noe mer jeg må tenke på? Takk for en fin spalte, mvh Marcus.

Benny svarer:

Hei Marcus! Jeg skjønner jo at dette frister, men må innrømme at varsellampene lyser opp og gjør veggene mine røde her jeg sitter på hjemmekontoret mitt. Du får en stor og velkjørende bil med nydelig komfort og sikkert mye utstyr for lite penger. Men samtidig er det jo dessverre en grunn til at de har blitt billige.

Du skriver ikke noe om kilometerstanden her, men storbiler som dette har vanligvis mer kjørelengde i året enn mindre biler. Etter 16 år har den fort gått 250.000 kilometer, kanskje også mer. Og da er det dessverre litt bingo hva som skjer – og når det skjer.

LES OGSÅ: Dette er egentlig en ganske trøtt BMW

Kostbare reparasjoner

Prisen sier meg også at det sannsynligvis er et ganske velbrukt eksemplar av arten vi her snakker om. En stor og avansert luksusbil der mye kan gå i stykker – og der både deler og verkstedtimer fort koster skjorta. Ja, bare en service her koster langt mer enn på for eksempel en 3-serie.

Jeg mener du bør se deg om etter noe annet – fordi risikoen rett og slett er for stor. Du kan få reparasjoner som fort kommer opp i det samme som du gir for bilen. Og da blir økonomien i det hele plutselig alt annet enn god.

Hvis du allikevel går for dette, må du i alle fall sjekke ekstremt nøye for du kjøper. Servicehistorikk er et must, likeså en fersk EU-kontroll. Og sjekk hvor mange eiere bilen har hatt, jo færre – jo bedre. Og så bør du absolutt ha litt penger i bakhånd, for påkostningene kommer helt sikkert.

Les mer om denne 7-serien i Brooms bruktbilguide – her:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: De advarer mot å kjøpe katta i sekken

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: