Audi S3 Sportback
Audi S3 Sportback

Audi S3: Dette er et leketøy – med plass til familien

300 hk, fem dører og en overraskelse. SE VIDEO!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I disse dager er det full trøkk rundt nye Audi A3 Sportback i Norge. Mens norske kunder i all hovedsak kjøper fornuftige varianter med drivstoff- og miljøvennlige motorer – kommer også den foreløpige verstingmodellen, S3, ut på det internasjonale markedet.

300 hestekrefter blir det å finne under panseret – og med det blir det et formidabelt kraftverk vi har med å gjøre.

Men konkurransen er tøff – splitter nye Mercedes A 45 AMG er nettopp sluppet, og BMW har jo sin 135i.

Les mer om Audi S3 med tre dører her

5,5 sekunder

S3 Sportback er inne i sin andre generasjon, og skal vises i Geneveutstillingen om bare noen uker.

Der vil publikum få se en bil med samme motor som i tredørs S3-en – en firesylindret 2-liter med turbo, og altså 300 hestekrefter.

Quattro følger med på kjøpet, og om du velger grunnutgaven med manuelt gir klarer du 0–100 km/t på 5,5 sekunder.

Her kan du lese vår test av Audi A3 Sportback

Audi S3 Sportback byr på både praktiske egenskaper og overskudd av krefter.
Audi S3 Sportback byr på både praktiske egenskaper og overskudd av krefter.

Overraskende kjapp

Hvis du overlater giringen til den svært kompetente S-tronic-automatgirkassen kuttes imidlertid 0–100 km/t-tiden med et halv sekund, til 5 sekunder blank. Det er kjapt. Faktisk kjappere enn tredørsversjonen!

Sistnevnte bruker nemlig 0,1 sekunder mer til 100 km/t med S-tronic. Ikke at du vil merke det, men likevel litt merkelig ...

I praksis kan en nok konkludere med at disse bilene er ganske nøyaktig like raske ...

Toppfarten er "selvsagt" begrenset til 250 km/t – akkurat som på tredørs-S3-en.

Sjekk Hans Fredriks gule S3

Audi S3 Sportback interiør foran
Audi S3 Sportback interiør foran

Lavere forbruk

Men om forskjellene mellom S3 og S3 Sportback er små – er det noen viktige endringer fra forrige generasjon av S3 Sportback.

Blant annet er forbruket redusert betydelig. Med S-tronic klarer den seg med 0,69 l/mil – 0,15 l/mil mindre enn forgjengeren – den har 5,2 centimeter lengre akselavstand og veier 70 kilo mindre.

Den viktigste nyheten med den nye verstingen fra Audi er naturligvis bakdørene. S3 Sportback er nemlig mye mer praktisk enn en vanlig tredørs S3.
Den viktigste nyheten med den nye verstingen fra Audi er naturligvis bakdørene. S3 Sportback er nemlig mye mer praktisk enn en vanlig tredørs S3.

LES OGSÅ: Audi A3 ABT: Splitter ny GTI-killer på vei

Kjøreinnstillinger

Blant liste over ekstrautstyr finnes Audi Drive Select – som gir sjåføren mulighet til å veksle mellom Comort, Auto, Dynamic og Efficiency, avhengig av humør og veistandard.

I det du velger Dynamic-modus, som er den mest sportslige, blir også motorlyden noe mer framtredende.

S3-utgaven av Sportback er 25 mm lavere enn standard, og har progressiv styring som både gir bedre styrerespons når du skal presse grensene og lettere manøvrering ved parkering.

LES OGSÅ: Tenk deg om før du kjøper bil av en hobbymekaniker

Audi S3 Sportback forfra
Audi S3 Sportback forfra

Kommer mer ...

S3 Sportback lanseres til høsten.

Men for dem som synes dette blir litt tamt, er det bare å vente på RS-utgaven.

Den vil nok ha krefter som står bedre til A-klasse-verstingen 45 AMG – med 360 hestekrefter – og BMW 1 M Coupe som har 340 hk.

Klikk på videovinduet under for å se klippet:

http://www.youtube.com/watch?v=V-HrA9B7UmI&feature=player_embedded

Her er en nedsnødd Audi-versting!