VERDENSLEDENDE: Nordmenn er ledende i verden på å ta i bruk nye medieplattformer, som smarttelefoner og nettbrett. (Foto: Bjørn Thomas Olsen / TV 2)
VERDENSLEDENDE: Nordmenn er ledende i verden på å ta i bruk nye medieplattformer, som smarttelefoner og nettbrett. (Foto: Bjørn Thomas Olsen / TV 2)

Nordmenn er de mest digitale i verden

Norge er verdens mest teknologisk avanserte land når det kommer til digitale medier, ifølge ny forskning.

Det første de fleste av oss ser på når vi står opp om morgenen og det siste vi ser på når vi legger oss om kvelden er smarttelefonen. Vi har blitt avhengig av å følge med på hva som skjer i nyhetsbildet og på sosiale medier.

Det at nordmenn er ledende i verden på å ta i bruk nye medieplattformer, som smarttelefoner, nettbrett og IPTV-er, viser at påstandene stemmer.

– Nordmenn sjekker gjerne nyhetsbildet via mobilen før de går på do om morgenen, sier multimediadirektør i TV 2, Hege Kosberg, til tv2.no.

LES OGSÅ: Bruken av digitale medier kan gi oss «Digital ADHD»

God økonomi

38,8 prosent av den norske befolkningen bruker IPTV, smarttelefoner og nettbrett. Til sammenligning ligger Storbritannia på tiende plass (23,1%) og USA på tolvte plass (19,4%), viser forskning som ZenithOptimedia har gjort, skriver det britiske magasinet Campaign.

I Norge har hele 65 prosent av befolkningen tatt i bruk smarttelefoner.

Én av grunnene til nordmenn kan ta i bruk ny teknologi er at vi sitter godt i det økonomisk.

SATSER TUNGT: Multimediadirektør i TV 2, Hege Kosberg, sier at det satses tungt for å møte den teknologiske utviklingen. (Foto: Paal Audestad / TV 2)

– Norge har en tradisjon for sterke nasjonale og regionale nyhetsmedier på TV og avis, og vi har god økonomi som gjør at vi anskaffer oss nye enheter raskt. Disse to tingene sammen med høy kvalitet på nettet gjør at vi ligger helt i front på bruk. I tillegg har vi til en hvis grad også vært tidlig ute. TV 2 gjorde for eksempel tester rundt nett-TV helt tilbake i 1997, sier Kosberg.

LES OGSÅ: Trond måtte begå digitalt selvmord

I konstant endring

Det satses tungt for å møte den teknologiske utviklingen.

– Vi tror at 5-10 prosent av TV-seingen vil flytte seg fra de tradisjonelle TV-distributørene over på det åpne nettet i løpet av de nærmeste årene, forklarer Kosberg.

Ettersom mediekonsumet er i konstant endring er det helt avgjørende å ha en tilstedeværelse på nett.

– Det er et mye høyere tempo nå enn før. Fra en nyhet blir kjent tar det bare minutter før alle de store nettstedene siterer den. Derfor er det nødvendig å være på hele døgnet.

De norske mediene konkurrer ikke lenger bare med hverandre.

– Huffington Post eller New York Times er like nærme som Akersgata. I tillegg gjør nettet at alle nå har en stemme via blogger og sosiale medier. De aktørene som tilpasser seg den nye virkeligheten, kan også gjøre dette til sin fordel, avslutter hun.

LES OGSÅ: Er du avhengig av mobilen?