BMW 3 serie fra tidlig 90 tall bør være innenfor rekkevidde med et budsjett på 25.000 kroner.
BMW 3 serie fra tidlig 90 tall bør være innenfor rekkevidde med et budsjett på 25.000 kroner.

BMW: Drømmebilen trenger ikke koste mer enn 25.000 kroner

Men da er det lurt å ta med seg noen gode råd på veien!

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Det er sånn at jeg blir 18 år til sommeren. Har fått tilbud om å få låne bestefars Nissan Sunny som han nesten ikke bruker lenger, men jeg drømmer om noe annet. BMW! Jeg kan bruke 25.000 kroner på den. Da har jeg igjen penger til forsikring og kanskje nye dekk og bensin også.

Nesten ingen jeg snakker med sier at det er lurt å kjøpe BMW så billig, men jeg lurer på om de har peiling på hva de snakker om.

Tror du ikke det er mulig å få til det hvis jeg leter opp en fin bil? Jeg er ikke så opptatt av at det er størst mulig motor, for det som er viktigst for meg er kjøreegenskapene og det at den har bakhjulstrekk. Det skulle vært moro å vite hva du egentlig mener om dette! Hilsen Geir!

Benny svarer:

Hei Geir! Nå skal jeg være helt ærlig med deg: Min første tanke var å skrive at nei, det der høres ikke ut som noen god idé. Og så råde deg til å enten legge mer penger i det – eller velge et merke som isolert sett gir deg mer bil for pengene.

Men så begynte jeg å tenke litt videre ... På hvor viktig det er å ha bildrømmer og ha både noe å glede seg til og strekke seg etter.

Tanken med denne "Spør Benny"-spalten var aldri at jeg skulle bli en person som knuste drømmer eller bare ga helt fornuftige råd. Bil skal jo være mer enn bare fornuft, dette handler om lidenskap.

Så derfor leste jeg spørsmålet ditt en gang til og tenkte meg litt godt om. Og da er svaret mitt dette: Ja, det er absolutt mulig å få drømmebilen for 25.000 kroner! Du kan få en relativt fin BMW til denne prisen – også en bil som ikke trenger å ruinere deg i påkost de nærmeste årene. Men for å klare det, skal du gjøre hjemmeleksen skikkelig!

Veldig bra at du skriver at stor motor ikke er viktig. For det øker sjansene dine for et lykkelig bilhold betraktelig.

I dette tilfellet vil det være lurt å tenke litt utradisjonelt, du skal absolutt ikke gå for de modellene alle andre vil ha. Da betaler du fort mye for en dårlig bil.

Noe dyrere: Så mye BMW får du til under 50.000,-

Blir liggende

Mitt råd er at du starter med et veldig bredt utgangspunkt. Du vet at du skal ha BMW – du bør ikke snevre det inn veldig mye mer enn det i starten. Lag deg et autosøk som gjør at du får tilsendt e-post på alle BMW-er som legges ut til under 35.000 kroner (litt prutningsmonn har de fleste selgere): Så anbefaler jeg at du følger godt med en stund, på hvor fort bilene blir solgt.

De bilene som blir liggende, er gjerne også de du kan gjøre gode kjøp på.

Forutsatt da at de ikke er helt elendige eller håpløst feil priset. Det vil du finne ut av etter å ha fulgt med en stund.

I ditt tilfelle ville jeg også gått for en bil med ikke altfor høy kilometerstand. Det er viktig at den har vært fulgt opp godt. Hvis forrige eiere har slurvet med servicer og ikke skiftet slitedeler, ville jeg styrt unna. En så fersk EU-kontroll som mulig er viktig. Da vet du at bilen er kontrollert nylig.

Noe som skurrer?

Er du virkelig heldig, kommer du over et eksemplar som har hatt samme eier i mange år og som ikke har gått spesielt langt. Husk at det er mange BMW-entusiaster der ute, folk som tar gode vare på bilene sine og ikke skifter dem ut hvert tredje eller fjerde år. Det er slike du skal kjøpe fra!

Styr unna lurvete biler med mange eiere, der serviceheftet er "forsvunnet" og kilometerstanden er uviss. Ligg også unna trimmede utgaver som så vidt klarer å holde det gående på tomgang. Mest mulig original bil er mitt råd. Og se an selgeren litt også, det er kan være mye psykologi i et bilkjøp!

Hvis du finner bilen på nettet, kan du spørre og grave på e-post. Og føler du at noe skurrer, så gjør det sannsynligvis det. Da skal du se etter en annen bil!

Og helt til slutt vil jeg anbefale at du tar en test, enten hos NAF eller på et verksted før du kjøper. Kanskje kan du få selger til å spleise på denne – mot at du kjøper bilen hvis alt er i orden. Da har du i alle fall gjort hva du kan for at det skal bli et godt kjøp – og at du får en drømmebil du kan ha i flere år uten at den kommer til å ruinere deg.

Ønsker deg lykke til – håper du suser rundt i fin BMW til sommeren!

LES OGSÅ: Hva er verst for en bruktbil - alder eller kilometer?



Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: De advarer mot å kjøpe katta i sekken

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: