McDonalds TV 2 Hjelper deg
McDonalds TV 2 Hjelper deg

Hygienesjokket på McDonald's går verden rundt

«TV 2 hjelper deg»-innslag har skapt overskrifter i franske og brasilianske medier.

«TV 2 hjelper deg» publiserte forrige uke en renholdstest av McDonald's der de sjekket 19 kontaktflater på 5 forskjellige McDonald's-restauranter i Oslo. Resultatene var oppsiktsvekkende.

Det som ved første øyekast så rent ut, var langt over grensene for hva som er helsemessig forsvarlig, og verst var spisebordene. Toalettene kom mye bedre ut i testen.

Den noe ironiske konklusjonen, at kundene er tryggere dersom de spiser burgerne på toalettet, falt i god jord på nettsteder både her i landet og utenlands.

Tar kritikken på alvor

Kommunikasjonsdirektør i McDonald's, Margaret Brusletto, er ikke veldig bekymret over de utenlandske presseoppslagene. At noen få, av de over 100 landene merkevaren finnes i, har plukket opp saken mener hun er helt vanlig.

– Hvor ødeleggende er disse oppslagene for McDonalds?

– Når TV 2s tester indikerer at renholdet på flere av våre restauranter ikke er på det nivået vi ønsker, tar vi det svært alvorlig.

Les også: Fritz Brodin (93) raser over mangel på reker i rekesalat

– Legg dere langflate

Førsteamanuensis ved institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI, Øivind Hagen, tror ikke saken er skadelig for McDonald's sitt omdømme.

– Isolert sett tror jeg ikke denne saken er spesielt skadelig. Folk flest har forbausende kort hukommelse på slike ting. Saken kan faktisk være med på å styrke vår bevissthet om McDonald's som merkevare, samtidig som vi glemmer den negative komponenten i saken. Når sulten melder seg og behovet for et kjapt måltid er der, er nok ikke manglende renhold på et par restauranter det første vi tenker på om det er en McDonalds i nærheten. Men om det ikke ryddes opp, og det kommer opp flere lignende saker kan dette fort bli skadelig for McDonald's omdømme. Saken har jo allerede vakt internasjonal interesse. Kommer det opp denne typen saker også i andre land, kan vi fort se for oss en internasjonal dominoeffekt som kan gjøre mye skade på en global merkevare som McDonald's. Jo før McDonald's får lagt saken død, jo bedre, sier Hagen til TV2.no.

– Hva er ditt beste tips til McDonald's for å redde seg ut av denne «krisen»?

– Legg dere langflate. Takk TV 2 for at de påpekte dette. Skaden er skjedd, nå handler det om å rydde opp. Ikke diskuter målingene og analysene, med mindre det er åpenbare feil eller mangler ved disse. Fokuser på hva som skjer nå og fremover, og kommuniser hvordan renholdsrutinene skal forbedres. Bruk en ekstern autoritet, som SINTEF eller en annen uavhengig aktør med tynge på feltet, som kan gå god for at dette er ordnet opp i. Lilleborg og Anticimex vil folk flest mistenke at har kommersielle interesser i at McDonald's sine restauranter fremstår som rene og hygeniske, sier Hagen.

– Og inviter TV 2 tilbake. Da bør det helst være skinnende rent.

Les også: McDonald's-bord mer møkkete enn deres eget kundetoalett

Vil sjekke flere internasjonale kjeder

Programleder i «TV 2 Hjelper deg», Solveig Barstad, syntes det er hyggelig at «TV 2 Hjelper deg» bemerker seg i utlandet.

– At vi vekker oppmerksomhet og at jobben vi gjør blir så synlig, setter vi stor pris på, sier hun til tv2.no.

I hvilken grad frister det å gjøre tester i andre internasjonale selskaper?

Solveig Barstad (Foto: Marit Hommedal, NTB scanpix, © TV 2)
Solveig Barstad (Foto: Marit Hommedal, NTB scanpix, © TV 2)
– Vi har fått tips om at vi burde se på andre internasjonale kjeder. Så denne saken er absolutt til inspirasjon.

Barstad mener det er viktig med resultater fra forbrukersaker, og er godt fornøyd med at McDonald's nå tar grep.

– Forbrukerstoff er ikke mindre viktig innenfor Norges grenser, men det er absolutt en positiv ting at vi får så stor gjennomslagskraft. Forbrukerjournalistikk er spennende og morsomt å jobbe med, men det er også viktig at det blir resultater av arbeidet vi gjør. Jeg tipper at McDonald's er ganske ivrig på renhold om dagen, og det er en god ting og et direkte resultat av jobben vi gjør .

McDonald's tar grep

Etter «TV 2 Hjelper deg»-innslaget har McDonalds satt igang en rekke tiltak for å sikre at deres gjester skal få en god restaurantopplevelse ho McDonald's.

– McDonald’s har alltid jobbet grundig med hygiene. Vi gjennomfører nå en rekke tiltak for å sikre dette ytterligere. Vi har oppdatert renholdsplanen vår, og vår leverandør Lilleborg installerer nytt utstyr i alle restaurantene våre. Vi vil også foreta en omfattende gjennomgang av renholdsrutinene sammen med Anticimex, som gjennomfører profesjonell kontroll av renhold og hygiene, for å se om flere tiltak er nødvendig. Vi gjennomfører nå en rekke tiltak for å sikre dette ytterligere. Alle ansatte vil få grundig opplæring og vi vil passe på at de er godt kjent med rutinene og planene, sier kommunikasjonsdirektør i McDonald's, Margaret Brusletto

Se renholdstesten her:

697223