Tenningslås: Nei – dette er ikke smart

Ser ditt nøkkelknippe slik ut?

Et tungt nøkkelknippe kan ødelegge tenningslåsen i bilen din og det kan fort bli dyrt. Illustrasjonsbilde.
Et tungt nøkkelknippe kan ødelegge tenningslåsen i bilen din og det kan fort bli dyrt. Illustrasjonsbilde.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Benny jeg trenger ditt råd. Saken er at tenningslåsen i min tilårskomne Mercedes E-klasse tuller. Jeg har den siste tiden av og til slitt med å få vridd nøkkelen rundt og i dag gikk den helt i stå med tenningen på. Jeg får ikke startet og ikke vridd av igjen – og heller ikke ut nøkkelen.

En kollega påstår at grunnen er at jeg har "vaktmester-nøkkelknippe" med altfor mange og tunge nøkler og at det har ødelagt låsen. Kan det virkelig stemme?

Mhv. Steinar.

Benny svarer:

Hei Steinar!

Ja, Steinar! Har du to kilo nøkler som henger og dingler i tenningslåsen, så kan dette faktisk ødelegge denne. Det gjelder særlig på eldre biler hvor man har de gammeldagse "skivene" i forskjellig lengde, alt ettersom de skal passe ned i hakkene på nøkkelen. Disse kan da slites på sikt, og ting kan bli trøblete. Eller at selve bakstykket på tenningslåsen går i stykker.

Det er nok sistnevnte som er problemet hos deg. Hvis bilen din er gammel så er det en aluminiumstapp som går fra selve låsen og over i den elektriske delen som er brukket / skadet, vil jeg tro.

Problemene blir da som du beskriver i spørsmålet ditt. Dette er en svakhet på eldre Mercedes – tungt nøkkelknippe eller ei, så jeg skal ikke påstå at nøkkelknippet nødvendigvis er årsaken til at det har gått galt i akkurat ditt tilfelle.

LES OGSÅ: Fikk bilen stjålet i bilbutikken

Plundrete

Men det kan nå i alle fall være smart å skille bilnøkkelen og resten av det tunge knippet ditt i framtiden – slik for sikkerhets skyld. I motsatt fall så kan det bli dyrt.

Det å skifte en tenningslås på disse bilene kan være litt ekstra plundrete når nøkkelen sitter i og ikke kan vris rundt, men det går. Litt demontering og banking med god, gammeldags hammer og meisel for å løsne knekkboltene som dette er festet i – så får man bare håpe at det ikke sitter altfor hardt. Deretter er det å montere ny lås.

På biler uten startsperre, slipper man unna med noen få tusenlapper for jobb og deler på et verksted. På biler med startsperre kan det fort bli dyrere. Mye dyrere ... Jeg har hørt rykter om både 10.000 og 15.000 kroner.

Konklusjonen blir altså: Sørg for ikke å ha tungt nøkkelknippe.

LES OGSÅ: Motorvask – det kan du komme til å angre på


Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: De advarer mot å kjøpe katta i sekken

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: